Folattilskudd

Minitrille

Flørter med forumet
Jeg er 8+2 idag,og har både lest og hørt at man skal ta folattilskudd.
Har forhørt meg med venninner med barn; noen sier jeg bare kan ta,andre sier jeg bør vente til jeg har vært hos lege. Skal til lege 20.september.

Noen som kan gjøre meg litt klokere? :)

Har forhørt meg med venninner med barn; noen sier jeg bare kan ta,andre sier jeg bør vente til jeg har vært hos lege. Skal til lege 20.september.

Ser på jordmorsiri at de anbefaler å ta folat før en prøver å bli gravid, når en er usikker på om man er gravid, eller så snart man finner ut at man er gravid. Så jeg vil tro du bare kan begynne :)

Men hvorfor sier de at du skal vente? :-P

Det er anbefalt å ta folat 3 mnd før man planlegger å bli gravid og minst ut første trimester! Dette har med utviklingen som skjer med fosteret den første tiden så det er bare å løpe og kjøpe! Det kommer også nye anbefalinger som sier man skal ta folat gjennom hele svangerskapet men inntil videre er hvertfall første trimester viktig :)

Når man prøver og første trimester sa legen min til meg. Men jeg visste ikke at jeg var gravid før uke 7, så begynte da.

De sier jeg skal vente pga blodprøvesvar..
Ei venninne av meg som fødte i mai trengte ikke å ta folat i det hele tatt..
Men det skader vel ikke å ta uansett,så da kjøper jeg folat i morgen :)

Tusen takk for alle svar :D

Folat er vannløselige vitaminer. Dermed kvitter kroppen seg med overskuddet hvis du får for mye.
Man tar det for å forebygge ryggmargsbrokk.
Bare å sette i gang :)
Folat 400 mcg.

Tusen takk :):)

Sikker på at de ikke blander folat med jern? Det er jern man ikke trenger å ta med mindre blodprøvene tilsier det.

Folat bør man, som nevnt over, ta fra man begynner å prøve/finner ut at man er gravid. Det står til og med på esken :-)

Det kan godt hende at de blander :P

Det er ikke noe du skal vente med å ta. For noen rare forslag de kommer med! Helt på trynet. Det anbefales at man begynner med folat når man prøver å bli gravid. Og det er veldig viktig de 8/10 første ukene

De sier jeg skal vente pga blodprøvesvar..
Ei venninne av meg som fødte i mai trengte ikke å ta folat i det hele tatt..
Men det skader vel ikke å ta uansett,så da kjøper jeg folat i morgen :)

Tusen takk for alle svar :D

Det må være jern du referere til. Det anbefales ikke å ta jern selv ved jernmangel...nyere forskning. Skal se om jeg finner artikkelen :)

Jeg mener at studien som ble gjort på folat og ryggmargsbrokk viste at man ikke hadde noen effekt av folat akkurat med tanke på ryggmargsbrokk dersom man begynte etter uke 8. Nå er det imidlertid nye anbefalinger på vei om at man bør ta det hele svangerskapet, men da tror jeg kanskje ikke det er for å forebygge mot ryggmargsbrokk :)

Last edited:
OK,da begynte jeg litt sent :/ men nå har jeg hvertfall begynt å ta :)

Back
Topp