Folatsyre?

Marielly

Elsker forumet
Når slutter man med folatsyre? Har igjen 7 tabletter og er i uke 12 på onsdag. Bør jeg kjøpe inn en ny boks? Eller er behovet dekket?

Jeg er 13 uker og har bare et par tabletter igjen. Jeg kommer ikke til å kjøpe nye. Ser det er en liten mengde folat i multivitaminen jeg tar også.

Tar folsyre frem til det er tomt :) også går jeg over på multivitamin :) blodprøvene du tar ved 12 uker , er ofte status på folsyre også! Så om den er bra, vil multivitamin eventuelt sånne gravidvitaminer være mer enn nok :-)

Tror det egentlig bare er viktigst før / helt i begynnelsen av svangerskapet pga. det med nevralrøret, så du kan slutte nå hvis du vil.
Alle trenger folat uansett da, men tror de fleste klarer å få i seg nok gjennom mat. Hvis du er bekymret for noen mangler, kan du ta blodprøve hos legen

Jeg er uke 14+4, og har slurvet med folsyren siste 1-1,5 uken.. legen sa det ikke var noe poeng å ta det lenger, så nå tar jeg bare de siste multivitaminene (med folsyre) jeg har.. og så går jeg Iver til jern, kalsium og D-vitamin fremover ☺️☺️

Takk for svar. Tok blodprøver i går:) står fortsatt på d-vitamin og jod.. får vell nye anbefalinger når prøven kommer tilbake :)

Jeg har bare tatt multivitamin hele tiden, da min multivitamin har samme mengde som den esken med bare folsyre. Jeg kommer til å fortsette å ta denne, men det hadde jeg gjort uansett om jeg var gravid eller ikke.
Jeg har også jern, ekstra c-vitamin for opptak av jern.

Snakket med lege nettopp, hun sa det ikke var vits i å ta folat tilskudd nå som jeg er i uke 14

Back
Topp