Folat

• Trådstarter Trådstarter Eline2020
  • Opprettet Opprettet
E

Eline2020

Guest
Tar dere fortsatt folat?
Eller når slutta dere med det..?

Har lyst slutte med det for redd det er den som gjør meg så sulten. Står mange plasser at den kun skal tas i første trimester men jeg har fortsatte for sikkerhetsskyld.

hva har dere gjort?

Tar dere fortsatt folat?
Eller når slutta dere med det..?

Har lyst slutte med det for redd det er den som gjør meg så sulten. Står mange plasser at den kun skal tas i første trimester men jeg har fortsatte for sikkerhetsskyld.

hva har dere gjort?

Jeg tar multivitamin som inneholder folat, så jeg tar det fortsatt på en måte. Men det skulle vel være veldig rart om det er det som gjør deg sulten? Er det ikke fordi kroppen din jobber med noe veldig energikrevende og du trenger ekstra energi nå? :)

Jeg tar multivitamin som inneholder folat, så jeg tar det fortsatt på en måte. Men det skulle vel være veldig rart om det er det som gjør deg sulten? Er det ikke fordi kroppen din jobber med noe veldig energikrevende og du trenger ekstra energi nå? :)
Jo det kan hende, men B-vitamin er også kjent for å øke matlyst betraktelig :rolleyes:

Jo det kan hende, men B-vitamin er også kjent for å øke matlyst betraktelig :rolleyes:

Hm, det gjelder nok ikke nødvendigvos folat, det finnes jo flere typer av B-vitaminer hvorav folsyre er b9-vitamin. Sånn jeg forstår det fra apotekets side er det b1-vitamin som kan gi økt apetitt (og derav nedsatt apetitt hvis man mangler det), tror ikke b9 nødvendigvis fungerer på samme måte :) men i dont know. Det står iallefall anbefalt å ta det før svangerskap og i de tre første månendene, så du kan trygt droppe tilskuddet nå så lenge du spiser variert og får i deg det du trenger fra kosten! :)

Jeg hørte med jordmor og fikk beskjed at det var greit å slutte etter første trimester, men brukte litt inn i andre trimester bare for å bli ferdig med pakka ;)

Jeg fortsatte å bruke folsyre etter første trimester, men det var for å bruke opp tablettene. Men nå har jeg begynt på triobe på grunn av noen lave verdier i blodet, og den inneholder blant annet folat, så jeg har vel egentlig brukt folat gjennom hele svangerskapet :)

Jeg tar sporadisk en og annen tablett fordi det er noen igjen i boksen. Men det er veldig sjelden.

Jeg tok dem bare til jeg hadde brukt opp boksen jeg hadde, jordmor sa jeg ikke trengte ta dem etter uke 12 :-) Men hun anbefalte en multivitamin og omega 3!

Jeg slutta da kvalmen sto på som verst. Folat er hovedsakelig for å unngå ryggmargsbrokk og vannhode og det kan ikke påvirkes etter 1.trimester :happy:

Det er neppe det som gjør deg sulten, men du kan trygt slutte med mindre du har påvist mangel fra legen.

Jeg fikk påvist mangel av folat etter fødsel sist, så jeg bare tar hele veien nå :) kommer sikkert til å ta en stund etter fødsel og.

Brukte opp boksen, varte ca til uke 18. Alle blodprøver og alt er fine så da bruker jeg ikke penger på tilskudd :happy:

Jeg må ta 60 mg jern, og dersom jeg da tar multivitamin i tillegg blir det litt hardt for magen.. Tar ikke folat lenger :)

Back
Topp