Folat

Frøkenholberg

Betatt av forumet
Er 11+5 I dag, hvor lenge skal jeg fortsette å ta folat? :) Har lest det er de 12 første ukene, men har det e fordel å fortsette å ta de? Er det noe annet ekstra man burde ta? Spiser variert og tar omega 3 kapsler.
Kan man ta betakaroten tabletter når man er gravid? Skal til Gran Canaria i februar, kan jeg ta solarium noen ganger før dette for p få grunnlaget på brunfargen? :)
 
Fikk anbefalt av jordmor å ta jod og omega 3 tilskudd hele svangerskapet, samt eventuelt calciumtilskudd om man ikke spiser melkeprodukter:)
 
Folat er viktigst før man blir gravid og de første 12 ukene av svangerskapet, men man trenger det jo ellers også, men får jo også en del gjennom vanlig kosthold. Noen anbefaler tilskudd hele svangerskapet. Jeg pleier å unngå soling som gravid fordi jeg er engstelig for pigmentflekker.
 
Jeg går på folat resten av svangerskapet pga noen medsiner jeg tar. Ellers er det vel bare normalt de første 12 ukene.
 
Min jordmor sa jeg ikke lenger trenger å ta folat.
Men jeg tar en av og til. Hvis det er dager jeg føler jeg har spist mindre enn jeg burde, så tar jeg.
Ellers tar jeg bare tran som fast tilskudd nå.

Tar multivitamin nå og da (hvis det er en dag jeg føler jeg har spist lite).
Ellers tenker jeg å kjøpe jod, og ta det noen dager i uken :)

Men jeg føler jeg generelt spiser bra, og er over gjennomsnittet opptatt av ernæring, så trooor jeg får det jeg trenger via maten. Enn så lenge hvertfall.
 
Last edited:
Vet ikke med sikkerhet, men tror ikke betakaroten er anbefalt i svangerskap. Kan jo være forskjell fra typer også, men de jeg gikk på sist graviditet skulle jeg ikke ta i svangerskapet. Bare å lese på pakkevedlegget om du er usikker :)
 
Jeg tar fortsatt folat, men det er for å bruke opp det jeg har. Begynte en god stund før jeg ble gravid og brukte opp den boksen da jeg var ca 10 uker så måtte kjøpe enda en :)
 
Har alltid tatt folat gjennom hele svangerskapet :happy: etter sist svangerskap måtte jeg faktisk gå på folat 5 uker etter keisersnitt, for jeg hadde for lite :hilarious:
 
Back
Topp