Folat

SB93

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Flere enn meg som er elendig til å huske å ta denne!?

Blir helt sprø av dette... glemmer om jeg har tatt den i dag eller ikke..! Vært sånn i et par dager nå. Er så distre atte fy..

Hvordan er det hvis man klarer og ta 2 stk en dag fordi man har har glemt at man allerede har tatt den?

Tror det går fin om man tar to innimellom, så lenge det ikke er rett før du skal til legen å ta prøver. For da kan det blir for mye, så om det er andre vitaminer du mangler ikke kommer frem på testene

Ha på alarm, så glemmer du det ikke. Evt sett den på badet ved tannbørsten.

Tror det går fin om man tar to innimellom, så lenge det ikke er rett før du skal til legen å ta prøver. For da kan det blir for mye, så om det er andre vitaminer du mangler ikke kommer frem på testene
Da får jeg sjanse på det! Er det mulig å være så enormt distre! :p

Eg har ein liten dosett eg med vitaminene og folat så huske eg da og veit om eg har tatt eller ikkje :-)

Jeg har de ved tannbørsten og tar det kun om kvelden (så unngår jeg usikkerhet om jeg har tatt den eller ikke). Lurte på om jeg skulle ta en tusj og skrive "1 hver kveld" på lokket.

Har man glemt det en dag står det man ikke skal kompensere med to neste dag, så det beste er jo en rutine på når på døgnet du tar den :)

Husker dere hvor mye folat det er i folat-tablettene? Tar B-vitaminer fra før - og der er det folat i, men vet ikke om det er nok.

Husker dere hvor mye folat det er i folat-tablettene? Tar B-vitaminer fra før - og der er det folat i, men vet ikke om det er nok.
0,4 mg

Det er anbefalt at vi tar 0,4 mg folat, ikke mer og ikke mindre. Du burde ikke ta tilskudd av b-vitaminer i tillegg som allerede inneholder folat. Folat er et b-vitamin, og da får du for mye. Hvis du skal ta andre tilskudd i tillegg er det i såfall omega 3 :)

Står på kjøkkenbenken. Jeg er flink t å glemme slikt. Prøvde meg først på badet, men fant ut at d funket bedre m kjøkkenbenken :)

Jeg må nok revurdere rutinen min! Også bedt mannen passe på meg! :p:p

Det er anbefalt at vi tar 0,4 mg folat, ikke mer og ikke mindre. Du burde ikke ta tilskudd av b-vitaminer i tillegg som allerede inneholder folat. Folat er et b-vitamin, og da får du for mye. Hvis du skal ta andre tilskudd i tillegg er det i såfall omega 3 :)
Ok...tusen takk. Da tror jeg at jeg bare fortsetter med B-vitaminene. Det stod på boksen at det inneholdt 200mcg folat i en tablett. Er det det samme som 0,2mg? Da kan jeg i tilfelle ta 2stk.

Ok...tusen takk. Da tror jeg at jeg bare fortsetter med B-vitaminene. Det stod på boksen at det inneholdt 200mcg folat i en tablett. Er det det samme som 0,2mg? Da kan jeg i tilfelle ta 2stk.

Men de inneholder vel mer enn bare folat? I så fall får du vel for mye av noe annet?

Men de inneholder vel mer enn bare folat? I så fall får du vel for mye av noe annet?
Ja de gjør det, inneholder b1, b2, b3, b5, b6, b8, b9(folat) og b12. Har sjekket litt på nettet, og de fleste har det ingenting å si om man overskrider grensen. Kun folat faktisk. Derfor det er kun i graviditet eller før evt. gravididtet at man skal ta 0.4mg. Ellers bør man bare ta 0,2mg. Også b3 var ikke så bra å ta altfor mye av, men det er ikke for mye viss jeg tar 2tbl =20mg. Ellers på jeg kjøpe en annen type B-vit tilskudd.

Bvitaminer er vannløselige vitaminer og de fleste vitaminene skilles derfor ut i urinen hvis vi får for mye. B3 og b9(folat) skal vi alikevel være litt forsiktige med å ta for mye av. Hvis du mener du Må ha tilskudd av alle disse b-vitaminene vil jeg heller anbefale deg å ta to stk av dine b-vitaminer ja, og kutte ut folat-tabletten :)

trodde folat også var vanndrivende jeg... Har aldri vært borti at vi må passe på å ikke a for mye. De som har hatt tilfeller hvor nevralrøret ikke har lukket seg tidligere eller i nærmeste familie blir jo anbefalt å ta trippel dose

trodde folat også var vanndrivende jeg... Har aldri vært borti at vi må passe på å ikke a for mye. De som har hatt tilfeller hvor nevralrøret ikke har lukket seg tidligere eller i nærmeste familie blir jo anbefalt å ta trippel dose

Folat er vanndrivende vitamin ja. Folat kommer i ulike doseringer ut ifra forskjellige behov. Noen har for lite, noen har sykdommer som gjør at de har behov for ekstra folat og må kanskje ha 1mg hver dag. Det er ingen fare for akutt forgiftning av folat, men langvarig bruk kan f.eks maskere en evt b12 mangel :)

Kjøper gravid vitaminer fra nycomed eller noe, der er de merket med dag bakpå! satt den med tannkosten, så da husker jeg den hver kveld :-)

Back
Topp