Folat...

jente09 og baby12

Betatt av forumet
Sist jeg var gravid skulle det taes de første 12 ukene, men mener å ha hørt at man nå er anbefalt å ta det hele svangerskapet, stemmer det?
Spurte legen og han sa 12 uker, men han måtte slå det opp, og så på siden han leste opp at den var sist oppdatert i 2001, og det er jo ganske lenge siden da...
 
jeg har tatt folat siden vi startet prøvingen, men kommer til å kjøpe gravid vitaminer som inneholder folat neste uke og da slutter jeg med den andre folaten. Så jeg tar det jo da hele svangerskapet :)
 
Jeg tok gravid vitaminer sist, men de skulle bare tas i de første 12 ukene... Hmmm, tror det er tryggere å spørre jm når den tid kommer enn å stole på den turnuslegen...
 
Gravid vitaminer i 12 uker? Det var da rart. De jeg tok sist skulle brukes hele svangerskapet.
 
Det var det som sto på pakka av den typen jeg tok... mener å huske den het gravid eller noe sånt...
 
jeg tror jeg skal bruke folat i hele svangerskapet denne gangen... bruker ellers omega 3 og biovit
 
Jeg kjøper bare lifeline gravid fra prøving og ut første trimester :) Har tatt det siden vi begynte å prøve og jeg er veldig fornøyd! De har også pakker som er fra andre trimester, utover og for amming :)
 
jente09 og baby12 skrev:
Det var det som sto på pakka av den typen jeg tok... mener å huske den het gravid eller noe sånt...


Jeg kjøper mine i utlandet jeg da, eller rettere sagt, svigers kjøper dem for meg. Mye bedre utvalg der på sånne ting. De har 3 typer i forbindelse med svangerskap: Før, under og etter. Så ikke noe vanskelig å vite hva jeg skal ta og når ;)
 
Men er ikke folat for å forhindre f.eks. ryggmargsbrokk og hareskår og sånn? For jeg mener da at etter tolv uker kan ikke noe sånn oppstå hos bebisen, da er alle de indre organene laget ferdig eller noe sånn. Men dette må dere ta med ei klype salt, er nok best å spørre jordmor ja. Jeg fikk desverre ikke begynt med folat før nå når jeg fant det ut for to dager siden, så litt nervøs for evnt skader...
 
Jeg har ikke brukt folat før svangerskapet-... men har snart gått på Folat i 2 uker.. Så håper det ikke blir missdannelser! emoticon 
 
rr90 skrev:
Jeg kjøper bare lifeline gravid fra prøving og ut første trimester :) Har tatt det siden vi begynte å prøve og jeg er veldig fornøyd! De har også pakker som er fra andre trimester, utover og for amming :)


Det tar jeg og :) veldig kjekt, for der er alt man trenger i sånne dagsposer :)
 
Pucca skrev:
Men er ikke folat for å forhindre f.eks. ryggmargsbrokk og hareskår og sånn? For jeg mener da at etter tolv uker kan ikke noe sånn oppstå hos bebisen, da er alle de indre organene laget ferdig eller noe sånn. Men dette må dere ta med ei klype salt, er nok best å spørre jordmor ja. Jeg fikk desverre ikke begynt med folat før nå når jeg fant det ut for to dager siden, så litt nervøs for evnt skader...

I utgangspunktet er det det jeg også har hørt. Men jeg vet det har vært uenigheter ganske nylig om det skal tas hele svangerskapet eller ikke. Men ekstra vitaminer under svangerskapet ellers er viktig mener jeg da. Og i de fleste multivitaminer for gravide er det også tilsatt folat. Det skader uansett ikke å ta det, så ingen fare om det er tilsatt i andre vitaminer :)
 
Det er kun Folat 0,4 mg daglig som er anbefalt å ta 3 mnd før svangerskapet og i hele 1 trimester. Utover det er det ikke noe man MÅ ta. Og ingen vits å ta folat lenger om man ikke har påvist folatmangel. Noen liker jo å putte i seg forskjellige vitaminer, men det kan jo diskuteres om det er bra eller ikke. Det strides det jo om. Har man et normalt og variert kosthold skal det ikke være nødvendig. Men det er jo fullt opp til en selv om man føler man trenger det eller ikke. Jeg selv styrer unna utenom at jeg tar folat. Har tatt det siden oktober da vi begynte prøvingen og skal ta det til og med 1 juli. Da er jeg 12 uker emoticon
 
Cyan86 skrev:
Sist gang fikk jeg beskjed om å slutte med folat etter 12 uker, da var det ikke noe vits lenger, sa jordmor. Mulig det er blitt noen forandringer med årene?


Dette husker jeg også fra sist. Tar omega 3 med folat nå, men tror det er for lite, så jeg må nok kjøpe vanlig folat også.
 
da jeg var gravid sist (august 2008) var jeg ikke til legen før i uke 12, og da visste jeg ikke at d var noe som het folat, og da sa legen at d var ingen vits i at jeg begynte på d da jeg var så langt på vei...
 
Hei,
jeg er fa tyskland og da får man anbefaling om å ta kosttilskudd hele graviditet. Spesielt folat. jeg måtte også ha jern.
Da kjøpte jeg 9 mnd pakke i tyskland, mye billigere enn her. Og da er man på den sikkere siden, kan jo ikke være dumt å passe på vitaminer og sånt...
 
Back
Topp