Folat og vitaminer.

De anbefalingene har ikke rukket å komme på matportalen.no enda i så fall - der står det frem til uke 12. Men foreløpig er jeg jo såpass langt unna uke 12 at det ikke er noe å lure på uansett :)
Det er mulig det ikke har det, det var det hun sa i hvertfall. Og det var fordi folat er viktig for andre ting enn bare å minske risikoen for ryggmargsbrokk også. Men uansett, det skader ikke å ta det hele sv.skapet uansett, så jeg velger å fortsette med både Folat og Tran etter 12 uker :)
 
Tar folsyre, multivitamin og B12 (men den har jeg alltid tatt) :-)
 
Jeg tar kun folat :) Burde nok begynt med tran, men jeg gulper det bare opp igjen og det er så grusomt :p
 
Jeg tar ingenting. Legen jeg gikk til sa at folat ikke har noen virkning med mindre man tok det før graviditeten. Var heller ingen grunn til å ta vitaminer/omega 3, kun fortsette med det kostholdet jeg hadde fra før (med noen unntak selvfølgelig).
 
Jeg kjøpte nycomed gravid. Da denne kostet omtrendt det samme som kun folat. Og jeg trenger litt tilskudd da fisk er ikke eksisterende i vårt kosthold da min samboer ikke spiser fisk. :)
 
Tar folat, og gjort det en stund. Ingen vitaminer utenom. Og heller ikke tran, har siden jeg var baby spydd opp igjen tran så det er ingen vits :p
 
Fikk du jernmangel pga blødning under fødsel - eller underveis før fødsel? Jeg vil anta (men vet ikke sikkert altså), at det er litt forskjell på de to. Hvis man mister blod og får lav hb under fødsel er jeg usikker på om det er noe å gjøre i forkant - annet enn å ha et kosthold som sikrer deg nok jern (grovt brød, grønne grønnsaker som spinat og brokkoli, kjøtt). Man skal jo ikke ha for mye jern heller, så tviler på at man kan "bunkre opp litt ekstra" i forkant i form av tilskudd. Men det er sikkert lurt å spørre legen ved første konsultasjon.

Jeg blødde også endel under fødsel (1000ml) og hadde synkende hb mens jeg var på barsel. Jeg fikk blodtransfusjon (2 poser) på barsel. I etterkant har jeg i perioder tatt ekstra jern pga lav hb og lav ferritin, men dette skal nå være normalt (sist det ble sjekket i alle fall) så nå tar jeg ikke jerntilskudd.

Hvis du fikk lavt hb før fødsel, altså mens du gikk gravid, vil jeg tro det er aktuelt at du følges litt ekstra opp ifht til dette.

Forresten rart at det ikke står i papirene dine at du blødde og at du fikk blod. Men i min journal fra sist står det at jeg fikk epidural under fødsel, noe som faktisk er riv ruskende feil....
Jeg hadde lav hb underveis i svangerskapet, der jordmoren min sa jeg burde begynne på jern, mens legen min sa jeg ikke trengte det. Så da hørte jeg på legen. Etter fødsel blødde jeg mye selv, fikk to poser blod jeg også. Hadde hb på 7 ca da. Lå på rundt 9 i hb under svangerskapet(normalt har jeg 13).
Jordmoren under fødsel var forferdelog, og hun nektet å fortelle meg hva hun gjor, og så på samboeren min bl.a å ristet på hodet å fortalte at han ikke måtte si at jeg ble klipt, noe jeg spesifikt spurte om underveis da jeg ville vite og få med meg alt. Hun forsvant plutselig fra fødestuen etterpå og vi sp henne aldri igjen. Når samboeren min møtte på hrnne på sykehuset senere tid (han jobbet der da) så ville ikke hun se på han engang. Og var syk dagen etter fødselen vår da vi skulle ha samtale.. mye rart som skurret med den dama.. jeg besvimte og krampet pga blodtrykksfall etter blodtapet.. hun har skrevet minimalt i fødselshistorikken og jeg blødde vel ca 300 ml ifølge den(og da får man ikke en hb på 7,og blod dagen etterpå ved bare 300 ml).. så noe var galt .. jeg skal ga fastlegen min heler veien denne gangen og nå vet jeg hva jeg går til.. så får vel mer oppfølging med bare hN enn jordmor og lege :-)
 
Jeg hadde lav hb underveis i svangerskapet, der jordmoren min sa jeg burde begynne på jern, mens legen min sa jeg ikke trengte det. Så da hørte jeg på legen. Etter fødsel blødde jeg mye selv, fikk to poser blod jeg også. Hadde hb på 7 ca da. Lå på rundt 9 i hb under svangerskapet(normalt har jeg 13).
Jordmoren under fødsel var forferdelog, og hun nektet å fortelle meg hva hun gjor, og så på samboeren min bl.a å ristet på hodet å fortalte at han ikke måtte si at jeg ble klipt, noe jeg spesifikt spurte om underveis da jeg ville vite og få med meg alt. Hun forsvant plutselig fra fødestuen etterpå og vi sp henne aldri igjen. Når samboeren min møtte på hrnne på sykehuset senere tid (han jobbet der da) så ville ikke hun se på han engang. Og var syk dagen etter fødselen vår da vi skulle ha samtale.. mye rart som skurret med den dama.. jeg besvimte og krampet pga blodtrykksfall etter blodtapet.. hun har skrevet minimalt i fødselshistorikken og jeg blødde vel ca 300 ml ifølge den(og da får man ikke en hb på 7,og blod dagen etterpå ved bare 300 ml).. så noe var galt .. jeg skal ga fastlegen min heler veien denne gangen og nå vet jeg hva jeg går til.. så får vel mer oppfølging med bare hN enn jordmor og lege :)

DET høres ikke ut som noen god jordmor nei :-(.
 
Jeg hadde lav hb underveis i svangerskapet, der jordmoren min sa jeg burde begynne på jern, mens legen min sa jeg ikke trengte det. Så da hørte jeg på legen. Etter fødsel blødde jeg mye selv, fikk to poser blod jeg også. Hadde hb på 7 ca da. Lå på rundt 9 i hb under svangerskapet(normalt har jeg 13).
Jordmoren under fødsel var forferdelog, og hun nektet å fortelle meg hva hun gjor, og så på samboeren min bl.a å ristet på hodet å fortalte at han ikke måtte si at jeg ble klipt, noe jeg spesifikt spurte om underveis da jeg ville vite og få med meg alt. Hun forsvant plutselig fra fødestuen etterpå og vi sp henne aldri igjen. Når samboeren min møtte på hrnne på sykehuset senere tid (han jobbet der da) så ville ikke hun se på han engang. Og var syk dagen etter fødselen vår da vi skulle ha samtale.. mye rart som skurret med den dama.. jeg besvimte og krampet pga blodtrykksfall etter blodtapet.. hun har skrevet minimalt i fødselshistorikken og jeg blødde vel ca 300 ml ifølge den(og da får man ikke en hb på 7,og blod dagen etterpå ved bare 300 ml).. så noe var galt .. jeg skal ga fastlegen min heler veien denne gangen og nå vet jeg hva jeg går til.. så får vel mer oppfølging med bare hN enn jordmor og lege :)
Oi, det høres ikke ut som en god opplevelse. En jordmor kan da ikke oppføre seg sånn.:wideyed:
 
Back
Topp