Folat og vitaminer.

lillefrokentrille

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Tar du folat? Evt hvilke andre vitaminer tar du? Leste litt om d-vitamin og at gravide trenger tilskudd. Så det må jeg vel kjøpe meg. Hva annet? Eller trenger man ikke noe mer?
 
Tar bare forlat , og evt tran hvis jeg husker :P
 
Kjøpte en pakke med vitaminer for gravide på apoteket. Så etter en stund at de inneholder en del jern, noe jeg ikke trenger, så tror jeg skal gå tilbake til folat og Tran bare :)
 
Hvis du ikke har fått beskjed av legen om at du mangler noe spesielt, skal det for friske gravide være tilstrekkelig med folat og tran. Vær i alle fall oppmerksom på de multi-vitaminene om de inneholder jern, for det skal man ikke ta om man ikke har jernmangel. For mye jern er ikke bra. Jerntilskudd er vel en av de tingene du skal ta bare etter avtale med legen under svangerskapet.

Jeg ville uansett forhørt meg med lege eller jordmor før jeg tok multivitaminer, uansett hvor mye de kalles "for gravide" av produsenten. Tror ikke leger og jordmødre flest anbefaler dette.
 
Tar du folat? Evt hvilke andre vitaminer tar du? Leste litt om d-vitamin og at gravide trenger tilskudd. Så det må jeg vel kjøpe meg. Hva annet? Eller trenger man ikke noe mer?

Du trenger folat og tran - hvis ikke legen sier at det er noe spesielt du mangler som du må ta i tillegg :-)
 
Jeg burde vel tatt jern, da jef sist svangerskap fikk lav hb under svangerskapet og endte opp med blodtransfusjon etter fødsel..
 
Jeg burde vel tatt jern, da jef sist svangerskap fikk lav hb under svangerskapet og endte opp med blodtransfusjon etter fødsel..

Dette vil du vel antagelig bli fulgt opp på hvis det var et problem sist. Man skal i alle fall være forsiktig med å ta jern på eget initiativ.,

Frem til 12 uker? Da blir det kun folat og omega 3. :)

Ja folat frem til 12 uker, deretter bare tran (eller annet tilskudd av vitamin D).

http://www.matportalen.no/rad_til_s...r_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid
 
Dette vil du vel antagelig bli fulgt opp på hvis det var et problem sist. Man skal i alle fall være forsiktig med å ta jern på eget initiativ.,



Ja folat frem til 12 uker, deretter bare tran (eller annet tilskudd av vitamin D).

http://www.matportalen.no/rad_til_s...r_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid


Ja, sannsynligvis. Mn problemet sist var en jordmor som ikke skrev ned hvor mye jeg blødde og transfusjonen, så om detver dokumentert er jeg veldig usikker på.. får ta det som det kommer
 
Ja, sannsynligvis. Mn problemet sist var en jordmor som ikke skrev ned hvor mye jeg blødde og transfusjonen, så om detver dokumentert er jeg veldig usikker på.. får ta det som det kommer

Fikk du jernmangel pga blødning under fødsel - eller underveis før fødsel? Jeg vil anta (men vet ikke sikkert altså), at det er litt forskjell på de to. Hvis man mister blod og får lav hb under fødsel er jeg usikker på om det er noe å gjøre i forkant - annet enn å ha et kosthold som sikrer deg nok jern (grovt brød, grønne grønnsaker som spinat og brokkoli, kjøtt). Man skal jo ikke ha for mye jern heller, så tviler på at man kan "bunkre opp litt ekstra" i forkant i form av tilskudd. Men det er sikkert lurt å spørre legen ved første konsultasjon.

Jeg blødde også endel under fødsel (1000ml) og hadde synkende hb mens jeg var på barsel. Jeg fikk blodtransfusjon (2 poser) på barsel. I etterkant har jeg i perioder tatt ekstra jern pga lav hb og lav ferritin, men dette skal nå være normalt (sist det ble sjekket i alle fall) så nå tar jeg ikke jerntilskudd.

Hvis du fikk lavt hb før fødsel, altså mens du gikk gravid, vil jeg tro det er aktuelt at du følges litt ekstra opp ifht til dette.

Forresten rart at det ikke står i papirene dine at du blødde og at du fikk blod. Men i min journal fra sist står det at jeg fikk epidural under fødsel, noe som faktisk er riv ruskende feil....
 
Hvor lenge skal vi ta folat ???
Jeg fikk beskjed av legen min nå sist at det bare var å ta Folat ut hele svangerskapet, det var visst nye anbefalinger. Dette er et vannløselig vitamin, så kroppen kvitter seg med det overflødige, så kroppen regulerer selv hvor mye den skal ta opp :) Så jeg tenker at jeg tar folat og Tran hele dette svangerskapet :)
 
Jeg fikk beskjed av legen min nå sist at det bare var å ta Folat ut hele svangerskapet, det var visst nye anbefalinger. Dette er et vannløselig vitamin, så kroppen kvitter seg med det overflødige, så kroppen regulerer selv hvor mye den skal ta opp :) Så jeg tenker at jeg tar folat og Tran hele dette svangerskapet :)

De anbefalingene har ikke rukket å komme på matportalen.no enda i så fall - der står det frem til uke 12. Men foreløpig er jeg jo såpass langt unna uke 12 at det ikke er noe å lure på uansett :)
 
Back
Topp