Folat/multivitamin?

Nybarnimage

Forelsket i forumet
♡Julekulene 2021♡
❤Januarlykke 2022❤
Holder det å ta multivitamin , eller burde man ta både folat og multivitamin ?

Det spørs hvilket multivitamin.

Tar du multivitaminer for vanlige folk, så er der bare halvparten så mye folat som du trenger, du trenger da folat ia lle fall annenhver dag for å holde snittet. Det er vannløselig, så det er ufarlig å ta den hver dag, du tisser ut overskuddet.

Tar du multivitaminer for gravide i 1. trimester (ja, det finnes, gjerne i alt-i-.ett-pakke med omega 3 også, men jeg har hatt et par typer som bare var vitaminpillen også) så er der rett folatdose.

Holder det å ta multivitamin , eller burde man ta både folat og multivitamin ?
I multivitamin for "vanlige" folk er det 2mg folsyre. Gravide skal ha 4 mg. Se på innholdsfortegnelsen.

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Ikkje nok.
Det er bare halv dose av folat i forhold til hva vi trenger, i vanlige vitaminer

Ikkje nok.
Det er bare halv dose av folat i forhold til hva vi trenger, i vanlige vitaminer
Ja det er 2mg i vanlig kosttilskudd og så trenger gravide 4mg. Da blir det jo 6mg til sammen...?

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Ja, derfor tar jeg multivitaminer for gravide. Men for mye er ikke farlig, egentlig. Noen tatt folat annenhver dag, så blir det bra i snitt...

Det er slik at du tisser ut resten ja, så å ta 0,6 er ikke farlig det.

Men nå har jeg vært på apoteket i annet ærend, og tok da med en pakke med alt-i-ett for gravide, sånn siden jeg trengte omega3-piller, jeg ville gjerne ha multivitaminer også. Jeg har en boks med folat, og kommer til å kombinere slik at kvalme dager fokuserer jeg på folaten, dager der det føles ok tar jeg en "full pakke".

Back
Topp