Folat/Folsyre

VestMamma

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Nå ble jeg plutslig litt småstressa :arghh:
Jeg tok fra dagen jeg fikk positiv test folsyre (400) tabletter jeg kjøpte på apoteket, leste på nett at gravide rådes til å ta 400 dagsdose.. MEN nå når jeg skulle fylle på dosetten min leser jeg på multivitaminene mine at den allerede inneholder 400 folat ? Så da ble jeg litt stressa siden jeg da i 2 uker har tatt dobbel dose.. Prøvd å Google litt men når jeg googler så får jeg opp en amerikansk forskning om at for mye folat kan ha sammenheng med autisme.. Og jeg klarer ikkje å Google meg frem til HVA som er for mye osv :confused:
Bør jeg kutte ut den ekstra siden multivitaminen allerede inneholde 400? Eller ?
 
Vil tro at nyrene sørger for at alt som er «til overs» skilles ut i urinen...
 
Det skal nok gå helt fint, folat er vannløselig så kroppen vil ikke lagre det du ikke trenger :) Men sikkert greit å forholde seg til 400 mikrogram som er det som er anbefalt. Selv tar jeg B-kompleks nå, som blant annet inneholder folat (B9). Har kuttet ut den andre multivitaminen jeg også har tatt tidligere, bare for å være på den sikre siden (den inneholder ikke B9, men noen av de andre B-vitaminene som også er i B-kompleks). Men skal spørre mer utdypende om dette når jeg skal til legen neste uke.

Den studien du refererer til har jeg også lest, den virker ikke særlig seriøs, noe den også er kritisert for av andre forskere.

Så du kan nok bare ta det helt med ro :happy:
 
Back
Topp