Fodeling av permisjon...

Frøya

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Syns da e tragisk at da ikkje e opp te kvar og ein familie å bestemma kor mykje mor skal få av fedrekvoten. Sånn so eg har forstått da so har far krav på 14 veke, men 4 kan førast øve te mor, å han har sjøl krav på 10. Da e ikkje alle mannfolk som har lyst/da passar for å ver heima. Min er sjølvstendig næringsdrivande so da e negativt for han å gå ut i perm. I tillegg meinar han at me mødre bør vera heima lengst muligt ( noke eg e enig i) . Da e jo sjølvsagt flott at fedre er heima, da e ikkje da eg meina, men da e ikkje alle som vil eller at da passar for! Puh... Dagens damp!!! ;)

Her vil far ha 20 uker permisjon :P

Fint at det er lovfestet 10 uker til far, synes ikke noe om at de skal stå uten rettigheter i slike saker. Her skal mannen ta 14 uker samt 1,5 mnd ulønnet ;)

Er vanskelig å få til allmenngyldige ordninger som passer absolutt alle. Synes det er ganske greit og fleksibelt nå, med 10 uker forbeholdt mor og 10 uker forbeholdt far. At noen uker er forbeholdt far er det enkleste for arbeidstakere flest, det er liksom den "obligatoriske" delen som arbeidsgiver har full forståelse for at man tar ut. Alt utover det kan det være vanskelig å argumentere for at far tar ut. I et likestillingsperspektiv er derfor min mening at den beste ordningen er at noen uker faktisk er forbeholdt far.

Mannen min er daglig leder i en liten bedrift. Det er vanskelig for ham å være borte fra jobb lenge av gangen. Planen vår er at han tar ut sine 10 uker annenhver uke fra barnet er 6 måneder. På den måten kan han følge opp jobben greit, uten å trenge vikar, og samtidig få ta del i privilegiet det er å få tid hjemme sammen med barnet sitt. Positivt for meg også å få en fot innenfor jobb igjen litt tidligere.

Det beste hadde jo vært at hver familie fikk bestemmer hva som er best for dem syns nå jeg da. Det får vi jo ikke lov til, så er her tar pappan sine ti obligatoriske uker, jeg tar resten pluss evt ulønnet permisjon etterpå.

At alle familier er ulik og at et regelverk ikke passer alle er forståelig, men at regjering/storting skal bestemme hvordan vi skal ha det syns jeg er hårreisende.

Enig i at det hadd vært fint om man kunne velge hva som passet best selv, men da e det nok mange fedre som ikke hadde tatt ut permisjon, ikke fordi de ikke vil, men fordi de føler det problematisk i forhold til arbeidsgiver. For oss så passer det fint med den løsningen som er nå. Jeg kommer til å ta ut mine uker, pluss de frie ukene, og samboeren tar ut sine 10 uker. I tillegg kommer jeg nok til å ta noe ulønnet permisjon også.

Er vanskelig å få til allmenngyldige ordninger som passer absolutt alle. Synes det er ganske greit og fleksibelt nå, med 10 uker forbeholdt mor og 10 uker forbeholdt far. At noen uker er forbeholdt far er det enkleste for arbeidstakere flest, det er liksom den "obligatoriske" delen som arbeidsgiver har full forståelse for at man tar ut. Alt utover det kan det være vanskelig å argumentere for at far tar ut. I et likestillingsperspektiv er derfor min mening at den beste ordningen er at noen uker faktisk er forbeholdt far.

Mannen min er daglig leder i en liten bedrift. Det er vanskelig for ham å være borte fra jobb lenge av gangen. Planen vår er at han tar ut sine 10 uker annenhver uke fra barnet er 6 måneder. På den måten kan han følge opp jobben greit, uten å trenge vikar, og samtidig få ta del i privilegiet det er å få tid hjemme sammen med barnet sitt. Positivt for meg også å få en fot innenfor jobb igjen litt tidligere.

Helt enig i det du skriver over. Likestillingen kommer ikke videre uten at far bidrar hjemme. Dessuten skapes sterke og verdifulle bånd mellom far og barn i den perioden de er hjemme. Når det er sagt er det utfordrende for enkelte å ta ut perm, spesielt for selvstendig næringsdrivende. Jeg venter nr 3, og har tre ulike erfaringer. 1.perm delte vi 9/3mnd -da var vi begge ansatt i to bedrifter hvor det kunne tilpasses. 2.perm tok jeg det jeg kunne ta plus litt til ulønnet fordi far startet bedrift. Han tok en dag i uken over 6 mnd-noe som også var verdifullt fordi vi slapp 100% barnehage i begynnelsen. 3. Perm blir nok likt-nå jobber han som daglig leder og kan ikke være borte i 10 uker sammenhengende.

For de aller fleste går det an å tilpasse perm til den aktuelle familiens situasjon også for daglig ledere og selvstendig næringsdrivende. Tiden ned de små er tross alt mer verdifull enn jobb.

En annen ting jeg personlig satte pris på etter at vi fordelte permisjonen 9/3 med førstemann var at det aldri ble tatt for gitt at jeg skulle ta alt husarbeid/matlaging/barn i hverdagen. Etter de månedene forsto han arbeidsmengden og innsatsen det er å være hjemme.

Eg syns da e flott at far tar sin del, misforstå meg rett. Men for oss kunne eg egentli tatt alt. Da hadde passt best her :) Men da går jo ikkje . Han har vert igjennom detta to gongar før, detta e min første, so han ønske jo selfølgeli at eg kan vera heima lengst mulig:) Men da e jo bra at far kan fordela vekene sine, å at da ikkje e krav om at alt ska takast ut på ein gong. Eg får ett heilt år ( neeeesten) heima å må sei meg fornøyd med da;)

Back
Topp