Flytur og søvn

Mannehanne

Forelsket i forumet
Hei,
Vi har vært på vår første flytur i helga og nå lurer jeg litt på hvordan deres erfaringer er.
Vi var nokså spente på forhånd begge to ettersom jenta vår alltid må følge med på alt som beveger seg. Nå har vi endelig fått "orden" på soving hjemme, men det er ikke så lett med rutiner når man er på reisefot. Vi dro til flyplassen kl 7 fredag morgen og flyet gikk kl 10. Vanligvis sover hun ca 11.30-13.30 så vi hadde et ørlite håp om at hun skulle finne roen på fanget mitt ettersom vi ikke landet før 12.30. Det ble intens underholdning istedenfor, da hun ikke klarte å roe seg og hun sovnet først i det hjulene traff bakken. Så fikk hun ligge i vogna ettersom vi skulle på en times togtur, men det var alt for spennende med terminaler og stasjoner, så det var ikke snakk om å sove. Snakk om å ta sit-ups ;-) Siste etappe var en kort biltur og da sovnet hun i to min i det vi kom frem kl 15.30. Allikevel holdt hun humøret oppe til vi la henne kl 18 som vanlig. Oppholdet gikk kjempefint, men hjemreisa ble litt slitsom for oss voksne ;-) Er veldig glad vi var to.

Hjemreise i går kl 8, hadde håp om at hun sovnet litt på 2,5 t biltur, men nei.. Så hadde hun mulighet for å sove i vogna igjen en times tid før flyet gikk 12.30, men nei,.. Hun lukket ikke øynene før vi hadde landet og satt oss i bilen 15.30. Hun var veldig urolig på flyet, det er ikke lett å holde en 1-åring i ro på fanget når hun helst vil løpe rundt og snakke med alle passasjerene. Når hun av og til var rolig inntil meg og jeg prøvde å bysse henne i søvn, fikk hun øyekontakt med en eller annen velmenende gammel dame som vinket og smilte og vi var på'n igjen. Hun sovnet som vanlig når vi kom hjem og humøret har vært på topp, men jeg må si jeg var litt stressa for at hun skulle bli hysterisk overtrøtt og bare gråte. Kjente pulsen hennes var høy og hun var rød i kinna.. Er det flere som har erfaringer med å fly? Blir litt irritert av alle som sa "hun sovner sikkert", det er nemlig ikke vår erfaring ;-)
 
Jeg har flydd med min sønn tre ganger (3, 6 og 8 måneder), det har kun vært en times flytid og det var mens han framdeles ble ammet. Da sovnet han bare når flyet lettet (og før det).

DOG så reiste vi 7 timer med tog når han var 10-11 måneder og da sov han ingenting! Vi reiste ved 16-tiden og han sov ikke en blund på hele turen. Han var dog ikke grinete, men aktiv. Og mamma og pappa ble slitne :) Han sovnet ikke før 23 på kvelden...

Vi skal fly til NY i mai og jeg føler at jeg gruer meg litt.. Men da er vi 5 voksne så vi får i alle fall avlasting :)
 
Har flydd mye med jenta vår, allerede fra hun var noen uker gammel og sist gang var hun 11mnder. Hver tur har vært forskjellig for oss. Hun sover helst i vogn men kan sove i seng hjemme, men å sove på fanget har hun gjort kanskje tre ganger som jeg husker. Tror ikke det er noen oppskrift på reise med barn (??), på vår virker det som det kommer an på dagsformen. Vi har hatt flyturen der vi måtte bære i to timer strekk frem og tilbake mellom setene, og drømmeturene der hun sovnet da flyet lettet og ble vekket ved landing. Flyr alltid på dagen da vi sverger til en viss form for rutine på søvnen, men med kansellerte fly osv er det neimen ikke alltid lett å planlegge.

Virker jo som dere har hatt gode opplevelser tross alt. Er alltid et barnpå flyet som hyler fra det letter til det lander synes jeg, veldig glad det ikke har vært min så langt :)
 
Godt å høre at det er flere som blir aktive og ikke sover alltid, jeg var jo redd hun skulle begynne å hyle uten å roe seg når hun ble overtrøtt, men heldigvis taklet hun det bra og ja, det gikk helt fint.
NY turen går sannsynligvis fint mrs. White. :)
 
Har litt ulike erfaringer jeg også. Hun har flydd flere ganger. Da hun var mindre var det ikke noe problem, hun sovnet lett. De siste gangene har det vært mer styr og gråt, men hun har sovnet til slutt. Husker fra storebror at det var typisk han å sovne rett før flyet skulle lande, da slukker de gjerne lyset og det blir litt roligere.
 
Vi har ikke fløyet med minstesnuppa, men planlegger en tur i mai. Største hadde vi med oss til USA da hun var 7 mnd og det gikk veldig bra med soving. Men tror ikke jeg hadde gjort det samme med denne jenta, siden hun har vært mye vanskligere med soving hele veien :)
 
Back
Topp