Flytting av termin

Streetglowww

Glad i forumet
Var på tidlig ul i uke 14+1, og skulle de satt termin da ville de flyttet tre dager tidligere. Var på ordinær ul i dag. Er uke 20 i dag, og da flyttet de den 11 dager tidligere. Skal jo snart føde hvis det fortsetter sånn hehe. Men fra spøk til side, hva betyr dette? Mens terminen min er sikker, så kommer vi til å få en stor baby? El?
 
Får ikke nødvendigvis en stor baby, for menstermin er uansett veiledende. Det er jo dato for eggløsning som er sikrest?
 
Jeg har blitt flyttet frem på alle mine tre. De to som er på utsiden er født 10 og 11 dager før ul-termin, altså en stund før menstermin. Begge har vært over 3,5 kg da og fødselen har startet av seg selv. Så jeg tror jeg bare er en effektiv rugemaskin. :)
Bra du ble flyttet frem da, mye verre å risikere å gå på overtid på en flyttet termin, da kan det bli stor baby da.
 
Det er forresten fullt mulig at de måler feil. Jeg ble satt frem 4 dager med storebror, men da jeg var på ul ifbm icp i uke 37 og legen målte, så ble babyen litt over snittet i str ifht ultralydtermin. Da jeg oppga min termin, basert på eggløsning, som da ble 4 dager seinere, så var han gjennomsnittlig ifht målene. Så da hadde de nok målt feil på oul, sa hun.
Termin er bare veiledende, med et slingringsmonn på +/- 2 uker [emoji6]
 
Var på tidlig ul i uke 14+1, og skulle de satt termin da ville de flyttet tre dager tidligere. Var på ordinær ul i dag. Er uke 20 i dag, og da flyttet de den 11 dager tidligere. Skal jo snart føde hvis det fortsetter sånn hehe. Men fra spøk til side, hva betyr dette? Mens terminen min er sikker, så kommer vi til å få en stor baby? El?

Frem til ca uke 20 vokser alle ca likt, og etter det begynner de individuelle forskjellene. Det er derfor ultralyden er mellom uke 17 og 20 en gang. :) når det er sagt er det jo vanskelig å måle helt eksakt, selvfølgelig! Babyen kommer jo når h*n er klar, så termindatoen blir jo kun brukt for å beregne overtidstermin. Om du ikke har født før overtidstermin og blir satt igang er jo det rundt mensterminen din, så da er jo babyen ferdig utviklet uansett. :)
 
På Riksen har de begynt nå å sette termin etter tidlig ultralyd i uke 12, da de erfarer at dette faktisk er mer presist enn ultralyd i uke 18/19.
Så da jeg var på OUL målte de meg til nesten en uke lenger enn termin som ble satt på ultralyd i uke 12, men flyttet allikevel ikke termin. :)
 
På Riksen har de begynt nå å sette termin etter tidlig ultralyd i uke 12, da de erfarer at dette faktisk er mer presist enn ultralyd i uke 18/19.
Så da jeg var på OUL målte de meg til nesten en uke lenger enn termin som ble satt på ultralyd i uke 12, men flyttet allikevel ikke termin. :)

Har de!? Så lurt! Min erfaring er også at UL på uke 12 stemmer mer. Har med mine to første fått satt tilbake henholdsvis 3 og 4 dager på UL uke 18, men født 3 uker og 2 uker før termin. På UL i uke 12 derimot har de vært enige med min menstermin. Ble også denne gangen satt tilbake på UL i uke 18, mens på uke 12 var de enige i menstermin, så det blir spennende å se.
 
På Riksen har de begynt nå å sette termin etter tidlig ultralyd i uke 12, da de erfarer at dette faktisk er mer presist enn ultralyd i uke 18/19.
Så da jeg var på OUL målte de meg til nesten en uke lenger enn termin som ble satt på ultralyd i uke 12, men flyttet allikevel ikke termin. :)

Sniker :p

Akkurat det samme skjedde med meg. Riksen brukte ultralydtermin fra uke 13, men dette vil de ikke gjøre med ultralyd hos en privat gyn osv.,
Men veksten er veldig lik i første trimester, deretter vil genetiske forskjeller gjøre seg gjeldende. I uke 18 var min litt over 1 uke foran i vekst, og han har fortsatt å holde denne veksten jevnt. :)
 
Frem til ca uke 20 vokser alle ca likt, og etter det begynner de individuelle forskjellene. Det er derfor ultralyden er mellom uke 17 og 20 en gang. :) når det er sagt er det jo vanskelig å måle helt eksakt, selvfølgelig! Babyen kommer jo når h*n er klar, så termindatoen blir jo kun brukt for å beregne overtidstermin. Om du ikke har født før overtidstermin og blir satt igang er jo det rundt mensterminen din, så da er jo babyen ferdig utviklet uansett. :)

De vokser så og si likt i første trimester, deretter begynner forskjellene :)
Men den ordinære ultralyden må være mellom 17-20 for at fosteret skal ha vokst seg stort nok til at man får sjekket organene. Derfor får en del flyttet terminen mer enn det som kan stemme.
 
Jeg ble flyttet 1 uke frem! Synes selv det er veldig rart siden jeg er veldig regelmessig, men bedre enn å bli satt tilbake jeg spurte jordmor om jeg hadde en kjempebaby, men hun sa det bare var bra at han vokste så godt, tyder på god morkake
 
Back
Topp