Flytting av katt

• Trådstarter Trådstarter EmilyTheStrange
  • Opprettet Opprettet
E

EmilyTheStrange

Guest
Noen som har noen tips til katteflytting?
Jeg har i sommer flyttet inn til min kjære som har en sterilisert jentekatt på 3 år, jeg har en sterilisert jentekatt på 5 år som tidligere har bdd hos dyrebeskyttelsen og er vandt til å gå sammen med andre katter.Katten har til nå gått hjemme på gården hos mamma der hun er delvi inne/ute, men nå begynner kulden å komme krypene og det er på tide å få katten i hus her.
Vi har de siste ukene tatt med ting hjemmefra mamma som lukter min pus så katten her skal bli litt vandt til det. Litt av problemet er at jeg helst vil unngå å ha katten inne her over lengre tid før hun slippes ut, siden jeg er gravid frister det lite å grave i sandkasse så håper på at katten kan fortsette å gå på do ute selv om det er ett nytt sted. Noen tips?? Min katt er både chippet og har halsbånd med nummer på, og selskapsyk så det holder så hadde hun gått seg vill hadde ikke det vært noe problem for andre å få ringt meg.
Problemet er og litt at vi er redd for at den andre katten skal stikke av når det kommer en voksen katt inn hit?

Noen med erfaring?

Det anbefales vel å holde katter inne i 10-14 dager før de slippes ut på et nytt sted for at de skal bli vant med sitt nye hjem. Var hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg fikk mine katter (som da var 1 år begge to). Så kasse med sand vil jeg anbefale.... Ellers må du evt ta sele på katten når den skal ut på do (og det kan jo være til alle døgnets tider...). 

Hvordan det er å flytte to katter som ikke er vant med hverandre sammen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.  Kanskje noen andre har gode tips. Ellers kan du sikkert høre med Dyrebeskyttelsen. De har nok sikkert noe lurt å komme med.

katter bør holdes inne 3-4 uker etter flytting. katter som er nyskjerrige og kan gå langt på "oppdagelsesferd", katter som lett kan bli skrem og løpe avgårde eller katter som bytter eier/ikke er så knyttet til eieren trenger lenger tid.

lurt å ta med noe som lukter moren din sitt hjem på slik at det lukter kjent for katten som flytter i det nye hjemmet. gjerne et teppe på soveplassen e.l.

ps. katter tåler kulde, så lenge de har mat i magen så holder de varmen.

Takk for svar :) håper noen har noen erfaringer med å flytte katter sammen :)

Mrs Lutz skrev:
katter bør holdes inne 3-4 uker etter flytting. katter som er nyskjerrige og kan gå langt på "oppdagelsesferd", katter som lett kan bli skrem og løpe avgårde eller katter som bytter eier/ikke er så knyttet til eieren trenger lenger tid.

lurt å ta med noe som lukter moren din sitt hjem på slik at det lukter kjent for katten som flytter i det nye hjemmet. gjerne et teppe på soveplassen e.l.

Katter   tåler ikke så godt kulde nei!!   katter fryser de også!

men det er riktig at katten skal være inne 3-4 uker når den har flyttet.

kjøp inn en slik kattesand-spade, og ta hansker på seg 8engangs)
så er det ingen problem å skifte på kassen  =)

¤Sunshine¤ skrev:

Mrs Lutz skrev:

katter kan fryse ja og er derfor avhengig av å ha mat i magen for å holde varmpeproduksjonen oppe. mattilsynet tar ikke inn alle hjemløse katter, de setter ut mat til de.

jm sa det er ganske vanskelig å få smitte - da skal du regelrett putte kattebæsjen i munnen. bare ikke vær i kontakt med ansiktet ditt og vask hendene godt etterpå selv om du har brukt hansker! jeg hadde 2 innekatter da jeg var gravid.

Mrs Lutz skrev:

¤Sunshine¤ skrev:

Mrs Lutz skrev:

katter kan fryse ja og er derfor avhengig av å ha mat i magen for å holde varmpeproduksjonen oppe. mattilsynet tar ikke inn alle hjemløse katter, de setter ut mat til de.

jm sa det er ganske vanskelig å få smitte - da skal du regelrett putte kattebæsjen i munnen. bare ikke vær i kontakt med ansiktet ditt og vask hendene godt etterpå selv om du har brukt hansker! jeg hadde 2 innekatter da jeg var gravid.

den var ny for meg..

men  da bør man SE at katten spiser.  gir man tørrfor (bare det man skal gi, dyrebutikkmat)   mange fugler, andre katter osv spiser maten til katten da.

har du link til at katter ikke fryser s¨lenge de har mat i magen?

BlackBeauty skrev:
Takk for svar :) håper noen har noen erfaringer med å flytte katter sammen :)

du får kjøpt sånn du stikker i stikk-kontakten med lukt - feromoner som er de samme som mor lukter når hun har kattunger eller det samme som kattunger lukter eller noe sånt. det skal hvertfall roe kattene.

la den nye katten få oppdage ett og ett rom av gangen. la den gamle katten få undersøke et rom der den nye katten har vært og bli kjent med luktene til hverandre uten at de er i samme rom. la nye katten få være der og vent til den har roet seg nok til å sove og spise og gå på do og er litt kjent i rommene, før du introduserer den for den gamle katten. når du introduserer de så hold dere på avstand og la kattene ordne opp selv. å løfte de opp/ta de vekk/ stille seg i mellom kan gjøre ting værre. prøv å oppfør dere som om kattene ikke var i rommet (men unngå brå bevegelser, plutselig skarpe lyder) for kattene blir beroliget hvis dere er avslappet og oppfører dere normalt. er dere stresset så oppfatter kattene dette som et tegn på at det er fare i rommet. Dersom de ikke går så bra sammen så ha kvalitetstid med hver enkelt katt i enerom slik at de får litt pause fra hverandre og allikevel ikke føler seg avvist av dere. å kose med den ene katten foran den andre kan skape sjalusi.

Som de andre sier ville jeg ha holdt pusene inne en stund etter flyttingen, begge to, altså. Jeg har aldri holdt mine inne i lenger enn en uke, men det må du jo bare se på. Det kan jo gå kjempebra fra første stund! :)

Sett kassa så nær døra som mulig. Følg med på om dere trenger to kasser i begynnelsen, i tilfelle kattene ikke går overens med en gang. Gi de noe godt å spise i skåler som står et par meter unna hverandre, men i samme rom. Kos på begge ofte, så de blander lukter.

Det går stort sett bra! Hvis du er nervøs for kassene når du er gravid, kan ikke samboeren din spa ut av de hver dag? :)

Romle skrev:
Som de andre sier ville jeg ha holdt pusene inne en stund etter flyttingen, begge to, altså. Jeg har aldri holdt mine inne i lenger enn en uke, men det må du jo bare se på. Det kan jo gå kjempebra fra første stund! :)

Sett kassa så nær døra som mulig. Følg med på om dere trenger to kasser i begynnelsen, i tilfelle kattene ikke går overens med en gang. Gi de noe godt å spise i skåler som står et par meter unna hverandre, men i samme rom. Kos på begge ofte, så de blander lukter.

Det går stort sett bra! Hvis du er nervøs for kassene når du er gravid, kan ikke samboeren din spa ut av de hver dag? :)

Han skal være borte i en lengre periode med jobb :(

Min erfaring er at katten gjør seg kjent med lukter o.l. rett i nærheten før den tar ut på lengre ferd. Det gjorde vår katt, som fikk gå ut etter 3 dager.  Dette kan selvfølgelig variere fra katt til katt. Jeg har ellers ingen erfaring med å flytte sammen to katter. Masse lykke til!

Back
Topp