Flyttet termin IVF

På kommunens hjemmeside her hvor jeg bor, står det følgende:

"Rett til plass for barn som fyller ett år i september og oktober
Stortinget vedtok i juni 2016 at dersom barnet fyller ett år i september eller oktober, har barnet rett på plass innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år.

Søknadsfristen 1. mars gjelder også for barn født i september og oktober 2015."

--

Tipper du slipper å gå til november altså, men godt å være forberedt og være klar over sine rettigheter.
Vet. Og øknomisk kommer vi til å slite om hun ikke får plass i barnehage neste år, så derfor jeg er bittelitt stresset :p

Jeg ble ikke flyttet ved OUL. Riktig som du tror at man IKKE skal flyttes når man har vært gjennom IVF.
Jeg håper at min baby er litt utålmodig, så han kommer ut før termin som er 03.11... :p Hadde vært sååå greit med garantert barnehageplass!

Skal ikke nevne barnehage :p tenker å vente til overtidskontrollen på dag 7 (om jeg går så langt) og da virkelig sette ned foten og kreve å bli satt i gang. Forhåpentligvis starter alt av seg selv før det, og jeg slipper å gjøre meg vanskelig :D

Syntes ikke du er vanskelig jeg, de gjør jo forskjell når noen blir flyttet mens andre får beskjed om at siden det er prøverør så flytter de ikke termin. Jeg fikk beklagelse fra seksjonsoverlegen på føde og barsel for at jeg hadde havnet midt i debatten som foregår i fag-Norge, og at de selvfølgelig flyttet terminen tilbake til riktig dato :)

Termin skal ikke flyttes, verken ved ferskforsøk eller fryseforsøk.

Jeg ville sendt skriftlig klage!

Her:

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

:)

"Håndtering av svangerskap etter assistert befruktning

Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet."

Dette er retningslinjene til Legeforeningen (fra februar 2014). Det dette betyr er at ved ferskforsøk skal uttak settes som dag 14 (altså 2+0) eller ved fryseforsøk så skal innsettdagen settes som dag 16 (altså 2+2).

Ved sykehuset her (Tønsberg) så fikk jeg klar beskjed før ultralydundersøkelse at termin uansett ville bli stående siden det var assistert befruktning. Så her følges retningslinjene hvert fall.

Her:

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet."

Dette er retningslinjene til Legeforeningen (fra februar 2014). Det dette betyr er at ved ferskforsøk skal uttak settes som dag 14 (altså 2+0) eller ved fryseforsøk så skal innsettdagen settes som dag 16 (altså 2+2).

Ved sykehuset her (Tønsberg) så fikk jeg klar beskjed før ultralydundersøkelse at termin uansett ville bli stående siden det var assistert befruktning. Så her følges retningslinjene hvert fall.
Tusen takk! Skal lagre linken der og vise til den om legen ikke vil sette meg i gang når jeg krever å settes i gang :D håper fødselen starter av seg selv og at jeg slipper å klage, men veldig greit å ha noen forskrifter å vise til om jeg må klage :)

Ivf her og jeg ble ikke flyttet på datoen.
Men veit at noen går ut i fra uttaksdato og noen i fra datoen egget ble satt inn.

Tusen takk! Skal lagre linken der og vise til den om legen ikke vil sette meg i gang når jeg krever å settes i gang :D håper fødselen starter av seg selv og at jeg slipper å klage, men veldig greit å ha noen forskrifter å vise til om jeg må klage :)

Lurt! Krysser fingrene for at babyen vil ut i god tid uansett, så det ordner seg fint av seg selv! :)

Ivf her og jeg ble ikke flyttet på datoen.
Men veit at noen går ut i fra uttaksdato og noen i fra datoen egget ble satt inn.
Til meg så brydde de seg ikke om innsettet i det hele tatt på oul. De gikk kun ut etter målene på baby :p

Her:

Rart at det var Ullevål selv som sa at termin ble fastsatt på oul ved frys :o

Rart at det var Ullevål selv som sa at termin ble fastsatt på oul ved frys :o

Ja, det er pussig. :p Men IVF-klinikkene bruker jo også ulike terminberegninger så de følger jo ikke nødvendigvis retningslinjene helt de heller (bare vanligvis mye mindre forskjell enn det man kan få på OUL.) Men på sykehuset her i Tønsberg så spurte de bare meg muntlig hvilken dato IVF-klinikken hadde satt, så da ville jeg nok bare svart beregnet termin utfra retningslinjene dersom det var fryseforsøk.

Om noen plutselig finner denne tråden igjen og lurer på hvordan det gikk, så kan jeg oppdatere med at hun ble født 23 oktober. 4 dager etter min første termin og dagen etter oul-termin :) så ble ikke noe problem med overtid ;)

Terminen min ble flyttet 3 dager på oul. Fikk først 19 oktober fra sykehuset etter innsett, men ble flyttet til 22 oktober ved oul. Har lest og sett flere steder i ettertid at de ikke skal flytte termin ved IVF, men det var de ikke enige om på sykehuset ved ultralyd ihvertfall. Grunnen til at jeg spør nå er fordi om jeg blir sagt i gang 11 dager over termin, som er vanlig, så er jeg da egentlig 14 dager over i forhold til første termin. Og da blir baby født i november istedet for oktober... For å få barnehageplass neste år så kan jeg ikke føde i oktober.
Ble noen av dere flyttet litt på, og ble dere isåfall satt i gang litt tidligere, eller måtte dere gå 11 dager over uansett hva dere sa til legene?

Jeg fikk beskjed att ved IVF kan IKKJE sykehuset flytte termin.. dette fordi det rett og slett ikkje er fysisk mulig.. viss de flytter deg 1-2 dager bak? Jo da er jo ikkje egget en gang satt inn... og 1-2 dager fram.. da er det satt inn senere enn du vet det er.

Sykehuset prøvde å endre min termin, men da vi forklarte att det var IVF .. eller prøverør som vi måtte si (de viste ikkje hva IVF var..) så var de kjappe med å trekke tilbake den "nye antatte" datoen.
Kort sakt. De skal ikkje kunne endre termin dato. Datoen du fikk hoss klinikken er den datoen du skal forholde deg til

Jeg fikk beskjed att ved IVF kan IKKJE sykehuset flytte termin.. dette fordi det rett og slett ikkje er fysisk mulig.. viss de flytter deg 1-2 dager bak? Jo da er jo ikkje egget en gang satt inn... og 1-2 dager fram.. da er det satt inn senere enn du vet det er.

Sykehuset prøvde å endre min termin, men da vi forklarte att det var IVF .. eller prøverør som vi måtte si (de viste ikkje hva IVF var..) så var de kjappe med å trekke tilbake den "nye antatte" datoen.
Kort sakt. De skal ikkje kunne endre termin dato. Datoen du fikk hoss klinikken er den datoen du skal forholde deg til
Slapp heldigvis å bry meg så mye om det, siden hun kom til termin uansett :)

Back
Topp