Flyttet termin IVF

Kristin90

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
♡Julekulene 2021♡
Terminen min ble flyttet 3 dager på oul. Fikk først 19 oktober fra sykehuset etter innsett, men ble flyttet til 22 oktober ved oul. Har lest og sett flere steder i ettertid at de ikke skal flytte termin ved IVF, men det var de ikke enige om på sykehuset ved ultralyd ihvertfall. Grunnen til at jeg spør nå er fordi om jeg blir sagt i gang 11 dager over termin, som er vanlig, så er jeg da egentlig 14 dager over i forhold til første termin. Og da blir baby født i november istedet for oktober... For å få barnehageplass neste år så kan jeg ikke føde i oktober.
Ble noen av dere flyttet litt på, og ble dere isåfall satt i gang litt tidligere, eller måtte dere gå 11 dager over uansett hva dere sa til legene?

Jeg ble ikke flyttet på Pga ICSI selv om jeg egentlig skulle bli flyttet 2 dager frem fra 27-25. Men har en venninne som ble flyttet en dag. Tror det er forskjellig praksis på forskjellige sykehus.

Jeg ble flyttet 1 dag og de var veldig klare på at det ikke var noen forskjell på meg som hadde IVF og ved vanlig graviditet i forhold til setting av endelig termin!
Du kan såklart diskutere det med de og vise til retningslinjene (som tydeligvis veldig mange ikke følger) - men du må ikke finne på å nevne barnehageplass som argument ihvertfall. Dette er virkelig bare ett dilemma midt oppi dette! Går helt fint å få barn etter oktober også nemlig ;)

Fikk beskjed på sykehuset på OUL at en ikke ble flyttet på ved IVF.

Mener det står i retningslinjene sykehusene skal forholde seg til også.

Hadde ikke gitt meg om jeg var deg. Men jeg er litt panisk iforhold til å gå over tida, og tanken på å gå 14 dager over skremmer meg..

Fikk beskjed på sykehuset på OUL at en ikke ble flyttet på ved IVF.

Mener det står i retningslinjene sykehusene skal forholde seg til også.

Hadde ikke gitt meg om jeg var deg. Men jeg er litt panisk iforhold til å gå over tida, og tanken på å gå 14 dager over skremmer meg..
Det er det jeg også er redd for. Tenker at det er en grunn til at de setter i gang på dag 11, og da vil ikke jeg risikere å gå til dag 14. Forhåpentligvis så starter fødsel av seg selv før den tid, men tror nok jeg kommer til å være veldig bestemt og sta på den første overtidskontrollen ihvertfall :)

Det er det jeg også er redd for. Tenker at det er en grunn til at de setter i gang på dag 11, og da vil ikke jeg risikere å gå til dag 14. Forhåpentligvis så starter fødsel av seg selv før den tid, men tror nok jeg kommer til å være veldig bestemt og sta på den første overtidskontrollen ihvertfall :)
Med nr 1 fikk jeg beskjed om at mors ønske skal vektlegges på overtidskontrollen. Så om en kommer dit og sier en ønsker å bli igangsatt så skal det vektlegges. :)

Med nr 1 fikk jeg beskjed om at mors ønske skal vektlegges på overtidskontrollen. Så om en kommer dit og sier en ønsker å bli igangsatt så skal det vektlegges. :)
Så bra :D håper de har samme holdning på St. Olav :)

Fra retningslinjene:

Det anbefales at spesialisthelsetjenesten overtar ansvar for oppfølgingen fra svangerskapsuke 41 med kontroll 7 dager over termin, eller første virkedag som er praktisk gjennomførbar for kvinnen og tjenesten.
Planen for kontrollen er at det skal gjøres en klinisk vurdering av kvinnens tilstand og når kvinnen bør forløses. Kvinnens ønsker vektlegges, men det er legen som tar den endelige beslutning om induksjon.

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen

Ahus er tydelig på at de ikke flytter på termin. De gjør så klart sine målinger, men endrer ikke datoen.

I Stavanger ble min termin fra klinikken beholdt ved oul. Jeg har forstått det slik at det er det som er det riktige.
Nå er vel sjansen for at du går såpass mange dager over termin ganske liten, så det ordner seg nok. Er det er skille på oktober og november forresten?? Trodde det var 1.sept som var den magiske grensa?

I Stavanger ble min termin fra klinikken beholdt ved oul. Jeg har forstått det slik at det er det som er det riktige.
Nå er vel sjansen for at du går såpass mange dager over termin ganske liten, så det ordner seg nok. Er det er skille på oktober og november forresten?? Trodde det var 1.sept som var den magiske grensa?
Tenker det samme, men man tenker selvfølgelig over alle mulige ting når man er gravid :p og jeg er kjempeflink til å overtenke :p
De har utvidet tilbudet i Trondheim til å gjelde oktober også :D

Tenker det samme, men man tenker selvfølgelig over alle mulige ting når man er gravid :p og jeg er kjempeflink til å overtenke :p
De har utvidet tilbudet i Trondheim til å gjelde oktober også :D

Ok, en lokal variant altså.,

Forstår deg godt, det var ikke det! Syns det er fornuftig å ha tenkt gjennom sånne ting. Så stiller man forberedt i en samtale om det, i stedet for å bli overrasket og bare "jatte med". Og det medfører jo risiko å gå såpass over terminen, litt skummelt, så jeg hadde nok satt ned foten selv.

Fikk beskjed på Ullevål at det er forskjell på frys og fersk. Ved fryseforsøk er det oul termin som gjelder, så jeg ble flyttet en dag.

Håper du slipper å gå over termin uansett!

Jeg ble flyttet 3 dager, sendte klage som jeg fikk gjennom, de flyttet da tilbake til prøverørstermin Men skrev et langt brev med flere argumenter (tror ikke jeg ville tatt med bhg plass i argumentene om du tenker å klage)

Jeg ble flyttet 3 dager, sendte klage som jeg fikk gjennom, de flyttet da tilbake til prøverørstermin Men skrev et langt brev med flere argumenter (tror ikke jeg ville tatt med bhg plass i argumentene om du tenker å klage)
Skal ikke nevne barnehage :p tenker å vente til overtidskontrollen på dag 7 (om jeg går så langt) og da virkelig sette ned foten og kreve å bli satt i gang. Forhåpentligvis starter alt av seg selv før det, og jeg slipper å gjøre meg vanskelig :D

Er det er skille på oktober og november forresten?? Trodde det var 1.sept som var den magiske grensa?
Fra i år er det 1. november. Alle barn født i september og oktober er garantert barnehageplass den måneden de fyller 1 år.

På kommunens hjemmeside her hvor jeg bor, står det følgende:

"Rett til plass for barn som fyller ett år i september og oktober
Stortinget vedtok i juni 2016 at dersom barnet fyller ett år i september eller oktober, har barnet rett på plass innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år.

Søknadsfristen 1. mars gjelder også for barn født i september og oktober 2015."

--

Tipper du slipper å gå til november altså, men godt å være forberedt og være klar over sine rettigheter.

Søknadsfristen 1. mars gjelder også for barn født i september og oktober 2015."

--

Tipper du slipper å gå til november altså, men godt å være forberedt og være klar over sine rettigheter.

Fra i år er det 1. november. Alle barn født i september og oktober er garantert barnehageplass den måneden de fyller 1 år.

Hurra! Så bra! Jeg har termin sent i oktober, men håper det ordner seg!
Takk for info!

Back
Topp