Flytte-tips

Montessoripedagog

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❄️ Januargull 2023 ❄️
Fastelavnsbollene 2026
Litt off-topic kanskje, men det er det eneste som står i hodet mitt om dagen:
Vi skal flytte. Vi har kjøpt oss en enebolig og har overtagelse 1. september. Altså om 2(!!!) måneder. Og 3 av ukene før det er vi bortreist. Også er planen at jeg i august skal tilbake i 100% jobb, etter å ha vært 100% sykemeldt nå i lang tid, så jeg er sikkert helt død i august :hilarious:
Det, kobinert med at leiligheten vi bor i nå må legges ut for salg tidlig i august, og mye må jo gjøres før fotografering av leiligheten, gjør at jeg må bare komme i gang med pakking tvert.

Så, er det noen som har tips og tanker og råd rundt flytteprosessen?

Shit!

Det lureste er i alle fall å starte med å pakke vekk ting som ikke er i sesong eller som ikke brukes hver dag.
Vinterklær, turutstyr, bøker/minner, kommoder og vitrineskap, penservise, sesongpynt (jul,påske) osv osv.

alt som er i skuffer og skap som ikke synes i utgangspunktet er bare å få pakket ned så fort som mulig for det vil spare deg mye frustrasjon senere når du er mer sliten og lengre på vei.

Snakk med venner/familie/evt lei noen som kan hjelpe dere å bære å flytte osv. du skal være forsiktig med gjentatte tunge løft :)

Vi pusset opp da jeg gikk gravid med førstemann, og det var sånn at jeg tok et strøk på en vegg også var jeg utslått et par timer. Monterte seng eller skap var liksom et dagsprosjekt :hilarious:

Pakk alt etter hvilket rom det skal i, merk eskene godt og prøv å ikke løfte og bære for mye. Jeg dro på meg bekkenLÅSNING etter et lite løft, så kan risikere at du blir skikkelig satt ut i lang tid om du gjør for mye. Vi samlet venner som var med å kjørte og bærte alle tingene, så spanderte vi øl og pizza på alle og hadde en liten innflytningsfest samtidig. Jeg var i det nye huset og koordinerte og begynte å pakke ut sammen med venninner mens mennene gjorde tungarbeidet. Når dere pakker, benytt anledningen til å være kjempekritisk med hva dere tar med dere videre til nytt hjem - kast kast kast (eller gi bort). Bruk engangstallerkner osv under prosessen for å kunne pakke ned kjøkkenet. Masse masse lykke til, for en deilig start med nytt hus og barn :Heartred Stress mens det står på, men så kjekt for dere!

Samboeren (og jeg de siste årene) har hjulpet kompisene hans med mangt et flyttelass, så nå er det hans tur til å få hjelp:D
Vi er heldige med at huset er ca 1 min kjøretur fra der vi bor nå, og Svigers bor også i samme nabolag, så vi kan heldigvis mellomlagre mye hos dem. Så jeg ser for meg et flyttelag som tar med esker fra svigers, og ett som tar med esker fra leiligheten den dagen vi faktisk skal flytte.

Å få hjelp til å skru opp møbler og sånt var lurt ja, det hadde jeg ikke tenkt på!

Har allerede pakket ned 10 esker med ting vi ikke trenger, og tenker å fortsette på den jobben. Så blir det å putte alle ting som vi trenger men som vanligvis "står fremme" inn i skuffer og skap som har blitt ledige.

Jeg har pleid å starte tidlig med å pakke ned unyttige ting, skrot og ting jeg bruker sjeldent. Markerer da med lav prioritet på pappeskene. Feks «Kjøkken 3» er kjøkkenting jeg nok ikke kommer til å trenge (tilbehør til kjøkkenmaskin, toastjern, vaffeljern og sånt).
Når det er en uke igjen pakker jeg prioritet 2 (bakeboller, dessertskåler osv)
Dagen før pakker jeg pri 1.
sånn gjør jeg med hvert rom i huset. Da får man dratt pakking ut over flere uker, pluss at det er lett å pakke ut! Du trenger ikke pakke ut prioritet 3 før etter en stund :D

Ellers pakker jeg i pappesker og tar søppelsekker rundt klær som er på hengere, sånn at de bare er å henge rett opp igjen på ny plass :)

Lykke til! Synes flytte-pakking er litt gøy hahah ❤️

Last edited:
Det var en lur måte å tenke på ja!
Jeg synes også det er litt gøy:D I alle fall foreløpig.

Samboer har akkurat kjørt første lasset opp til svigers nå, og jeg har vært i kjellerboden og dratt frem en del ting derifra.

Enig med de andre. Begynn med å pakke ned alt som du ikke trenger som kan pakkes ned og ryddes bort. Ta en rydderunde og kaste alt som skal kastes. Gjør dere ferdig med grovarbeidet. Merk boksene godt så sparer du deg mye tid ved utpakking.

Håper du får hjelp til løfting og bæring. Kjedelig å overbelaste kroppen og bekkenet unødvendig.

Åå her tar jeg med meg noen tips, for er i akkurat samme situasjon :hilarious:
Kjøpt hus, overtagelse 1.september og selge egen leilighet i august :P Samboeren lurte på om det ikke var jeg som hadde spurt om detta her :hilarious:
Nydelige tips over!

Åå her tar jeg med meg noen tips, for er i akkurat samme situasjon :hilarious:
Kjøpt hus, overtagelse 1.september og selge egen leilighet i august :p Samboeren lurte på om det ikke var jeg som hadde spurt om detta her :hilarious:
Nydelige tips over!
Oi, så kjekt å høre! Gratulerer! Flytter dere langt?

Samboern tror fortsatt at vi ikke har så mye ting, at vi har mer enn nok esker i hus (kanskje 30-40 totalt) og at vi ikke kommer til å trenge så mye hjelp med å flytte eskene til nye huset. Han kommer til å få seg ett sjokk:hilarious::hilarious:

Oi, så kjekt å høre! Gratulerer! Flytter dere langt?
Tusen takk og gratulerer selv :) Nei, vi flytter vel ca 800meter :p så alt var så likt som hos dere, hehe.. Skal flytte fra rekkehusleilighet til enebolig. Så bare gjøre unna ferien min nå, så skal jeg ta å gjøre alvor ut av noen av disse tipsene over her. :D

Litt off-topic kanskje, men det er det eneste som står i hodet mitt om dagen:
Vi skal flytte. Vi har kjøpt oss en enebolig og har overtagelse 1. september. Altså om 2(!!!) måneder. Og 3 av ukene før det er vi bortreist. Også er planen at jeg i august skal tilbake i 100% jobb, etter å ha vært 100% sykemeldt nå i lang tid, så jeg er sikkert helt død i august :hilarious:
Det, kobinert med at leiligheten vi bor i nå må legges ut for salg tidlig i august, og mye må jo gjøres før fotografering av leiligheten, gjør at jeg må bare komme i gang med pakking tvert.

Så, er det noen som har tips og tanker og råd rundt flytteprosessen?
Jeg flyttet fra tomannsbolig til enebolig for to år siden med en AKTIV 3åring hjemme og baby på 4 mnd. Det var under lockdown så var hjemme med begge to, mens mannen var på jobb. Det var sykt hektisk, men gikk overraskende fint. Første tips er å ikke bruke for mye energi til å vaske osv før fotografen kommer. Det synes ikke på bildene uansett. Bruk heller tid på å rydde bort ting du kan klare deg uten i god tid, for man har alltid sykt mye mer enn man tror. Hvis dere kan låne en plass der dere kan oppbevare ting, har en bod eller garasje eller lignende, så er det lurt å begynne å pakke ned det minst nødvendige så tidlig som mulig når du har tid og overskudd. Du har også krav på flyttedager fra jobben din. Tror du kan få 2 dager fri til det.

Oi, det hørtes heftig ut! Men utrolig hva man får til når man bare må.

Vi har heldigvis kjelleren til svigers vi kan fylle opp, så har vel allerede kjørt over 20 esker dit. Så det hjelper mye.
Ikke vaske før fotografen kommer var fint du sa, og takk for påminnelsen om flyttedag fra jobb. Det hadde jeg faktisk helt glemt bort i farta.

Back
Topp