Flytte til utlandet

Heste-mamma

Blir kjent med forumet
Hei er litt rådvill å vil gjerne høre erfaringer.
Jeg har 2 barn med barnefar, men er gift med min nye mann:)
Jeg har ungene på fulltid og barnefar har ikke sett ungene sine på snart 2 år.
Barnefar er narkoman og lever på gata i Oslo.

Så er saken.
Foreldrene mine bor i USA og nå føler jeg trangen til å starte på nytt med barna mine og mannen min.
Så vi har planer om å flytte.
Mannen har jobb klar når vi velger å dra, men er jo mye som må ordnes opp i før man pakker sammen å flytter.

Problemet er, kan jeg flytte? Kan barnefar, som ikke har noe samvær og er helt ute på kjøret ha noe innvirkning på flytte planene våre?
Pass fikk jeg ordnet i fjor, så barna har allerede vært på ferie i USA i 7 uker i sommer.

Noen som har erfaring?

Hei er litt rådvill å vil gjerne høre erfaringer.
Jeg har 2 barn med barnefar, men er gift med min nye mann:)
Jeg har ungene på fulltid og barnefar har ikke sett ungene sine på snart 2 år.
Barnefar er narkoman og lever på gata i Oslo.

Så er saken.
Foreldrene mine bor i USA og nå føler jeg trangen til å starte på nytt med barna mine og mannen min.
Så vi har planer om å flytte.
Mannen har jobb klar når vi velger å dra, men er jo mye som må ordnes opp i før man pakker sammen å flytter.

Problemet er, kan jeg flytte? Kan barnefar, som ikke har noe samvær og er helt ute på kjøret ha noe innvirkning på flytte planene våre?
Pass fikk jeg ordnet i fjor, så barna har allerede vært på ferie i USA i 7 uker i sommer.

Noen som har erfaring?
Mener reglene er sånn at du må gi BF en advarsel, så kan han nekte.. Svarer han ikke på advarselen er det som å si "ja du kan flytte"..

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Hvis han nekter da? i værstefall.
Har han noe han skulle ha sagt, sånn egentlig? Når han ikke får samvær å er helt på kjøret.

Å hvordan skal jeg gi beskjed?
Han har ingen andresse, å mobilnummer forandrer seg fra dag til dag nesten.
Kan liksom ikke gi han beskjed via facebook heller kanskje?

Jeg ville tatt kontakt med nav\meklingskontor o.l og spurt der, evt. spurt en advokat. I mine ører høres det ikke ut som han kan nekte dere å flytte i og med han ikke engang ser barna sine, men som sagt jeg ville tatt kontakt med noen som vet om de formelle reglene.

Jeg ville tatt kontakt med nav\meklingskontor o.l og spurt der, evt. spurt en advokat. I mine ører høres det ikke ut som han kan nekte dere å flytte i og med han ikke engang ser barna sine, men som sagt jeg ville tatt kontakt med noen som vet om de formelle reglene.

Ja må forhøre meg med advokat for å være helt sikker på at alt gjøres lovlig

Kommer vel ann på om han har samværsrett på papirene?

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Jeg ville bare flyttet. Hadde vært andereldes om pappaen hadde vært en pappa for barna, men han er ikke i livene deres så hvorfor skulle han ha noe å si? Har han ikke adresse så er det jo ingen som får tak i han heller...

Det har vel med om dere har felles foreldreansvar enda og om du har fått full samvær med de. Da kunne du vel reist. Eg leste på det her for ikke så lenge siden når bf her skreiv fra seg både foreldreansvaret og samværsretten. Men ville ikkje reist uten å funne ut av dette. Kan skape store problemer for deg og ungene hvis bf har rettigheter og melder det. Hvis du går på lovdata.no og søker litt på paragrafer så finner du det nok og hva du evt bør gjøre. Her har bf signert papirer som er sendt til folkeregisteret og på meklingen sa han også fra seg. Så tror du hadde vist om han hadde skreve ansvaret over på deg eller ikke.

Har dere delt foreldreansvar (noe dere har automatisk om dere bodde ilag da ungene ble født) så kan ikke du bare flytte. Ta kontakt med nav eller en advokat for veiledning :)

♧ Sendt fra app'en ♧

Ta kontakt med advokat, ja. Greit at det gjøres ordentlig. Håper det ordner seg! :)

Når en av foreldrene har foreldreansvaret alene kan hun/han i utgangspunktet flytte til utlandet uten samtykke fra den andre forelderen, jf. barneloven § 40 første ledd. Det oppstilles imidlertid et krav om den som vil flytte må varsle den andre senest seks uker før flyttingen der gjenværende forelder har avtale eller avgjørelse på samvær, jf. barneloven § 42, første ledd siste punktum.

http://www.regjeringen.no/nb/sub/ba...svar-og-utenlandsreiser-med-ba.html?id=733013

Han har ikke skrevet fra seg ungene nei, så vi har vell i realiteten delt foredreansvar. Men kan jeg gå til en domstol å få full foreldreansvar siden far ikke har noe å stille opp med?

Håper vi også :)
Drar over i 14 dager i påska.
Sondere litt rundt der vi tenker å flytte:D Gledes!
Varme året rundt :excited001 woop woop

Back
Topp