Flytte til Ålesund

Anonymher

Første møte med forumet
Hei. Jeg og samboer med to barn på 1 og 4år skal mest sannsynlig flytte til Ålesund rundt sommertider. Vi kjenner ingen der eller området, flytte pga vi ønsker å bo en annen plass og fordi mannen kan jobbe der og i samme bedrift (bor i bergen nå).
Men til poenget; noen som har forslag til steder å bo?
-barnevennlig
- mye bolig for pengene, vi skal kjøpe
- bra barnehage, skole, aktivitetstilbud
- ikke lengre enn 20-30 min fra ålesund sentrum
Vi er glad i sjø og vann og fjell jeg jobber i helsesektoren og må ha en jobb jeg også, sykehus, sykehjem osv.

Er det noen områder vi ikke bør bosette oss?

Håper noen kan hjelpe til litt her

Min erfaring er at mye for pengene og så sentrumsnært ikke er lett å kombinere. Eller, det spørs om du mener i normal fart eller i rushen da.

Med mindre du tenker alternativt. Langevågen er 10 min fra sentrum, med båt. Det er snakk på å bygge tunnel under fjorden om noen år, men det gjenstår å se.

Sånn utenom rush så er det jo egentlig ti min fra meg til moa og derved er vi ca innenfor din godtatte avstand, det er vel rundt 20 fra moa til sentrum? Men jeg bruker jo fort en halvtime på å komme meg til jobb (som altså er nært moa) om jeg kjører klokka åtte. Men det skal sies rushen er ganske kortvarig her sa og køene er ikke noe veldig å klage over altså.

Men poenget mitt er, jeg bor på Fiskarstranda. Da vi skulle flytte "hjem" (jeg kommer fra Ålesund, men ikke sentrum) etter mange år i Bergen landet vi på Sula utfra det med "mye bolig for pengene"

Kommunene rundt Ålesund er i stor vekst, for Ålesund er blir dyrt å få plass til en familie.

Hessa er en fin plass. 7 min inn til byen. Nydelig sjøutsikt og nær naturen. Sykehuset ligger mellom byen og spjelkavik. I spjelkavika ligger Norges tredje største kjøpesenter, blitt enormt stort der. Så byen dør ut mer og mer. Blindheim er også en fin plass. 5 min fra spjelkavik/ Moa. 15 min til sykehuset. Og 1 mil til byen. Ålesund er en vakker by, og det er ikke store avstandene der. Sjø og natur overalt.
Vil dere ha mye bolig for pengene, så gå for Sula. Ligger nær Ålesund, men billigere.

Hessa er en fin plass. 7 min inn til byen. Nydelig sjøutsikt og nær naturen. Sykehuset ligger mellom byen og spjelkavik. I spjelkavika ligger Norges tredje største kjøpesenter, blitt enormt stort der. Så byen dør ut mer og mer. Blindheim er også en fin plass. 5 min fra spjelkavik/ Moa. 15 min til sykehuset. Og 1 mil til byen. Ålesund er en vakker by, og det er ikke store avstandene der. Sjø og natur overalt.
Vil dere ha mye bolig for pengene, så gå for Sula. Ligger nær Ålesund, men billigere.

Enig

Vi landet altså på Sula nettopp pga "mye bolig for pengene"

Sula er veldig fint og du får mye for pengene! Jeg bare jobber der, men menneskene virker veldig trivelige :)
Ellers ville jeg sjekket ut Giske kommune, mange fine perler der! Går hurtigbåt til Ålesund sentrum både fra Langevågen (sula) og varlderøya (Giske) :)

Back
Topp