Flytte fra by til bygd. Noen erfaringer?

Kallenavn**

Glad i forumet
Dytter litt på denne snart ett år gamle tråden. Som dere forstår, er ikke valget tatt enda… :rolleyes:

:) Og hadde dere prøvd hvis dere hadde hatt muligheten til å leie ut huset i byen et års tid....?

Litt mer info:
Mannens hjemsted og barndomshjem (som er vårt, vi bruker det som hytte)
Ca 3 1/2 time fra der vi bor nå

Last edited:
Har flyttet fra by til mindre sted. Angrer som bare det... Men spørs jo om du flytter til en bygd rett ved byen du flytter fra, eller langt vekk..:)

Har flyttet fra by til nesten-bygd og selv savner jeg byen sårt. Men det kommer jo sånn an på hva man ønsker seg i livet og ikke minst de andre som bor i bygda. Det heter seg at å flytte øker sjansen for å oppleve lykke betraktelig så er jo verdt et forsøk :D

Nei, men var på nippet for 2 år siden. Var på vei til å legge inn bud på et hus, men så skar det seg helt i magen min og alt føltes helt feil.. Det er jeg glad for i dag.. Men jeg tror å leie ut i byen og så prøvebo i et års tid er en meget god ide! :)

Flytta fra bygd til by. Angrer ikke, men kjenner nu at det kunne vært greit å bo litt mer landlig til sia e har en sønn på snart 4 år.

Jeg flyttet fra by til ei bygd langt, langt unna. Hadde glatt gjort det igjen. :)

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

Åh, hvor skal jeg starte den uendelig lange lista som taler for å flytte til bygda?!:)
Vi flytta rett etter jul ifjord, fra Bodø og tre timer nordover. Bor i ei knøttelita bygd (ca midt mellom Bodø og Narvik). Og gud så deilig! Det er hjemplassen til min mor, men besteforeldrene mine og en onkel er eneste slektningene jeg har der.

Vi leide bare ei knøttlita leilighet i Bodø, fordi jeg eide ett hus i Narvik fra tidligere. Så vi slapp den biten der. Men altså, vi leide en kjellerleilighet i Bodø for 7500,-+strøm. (Før den en tre-roms i sentrum for 13 500,-). Nå leier vi et hus der tre soverom, stue, kjøkken, bad, gang ligger i en etasje og er helt nyoppusset, og kjelleren med vaskerom, bod, kjellerstue og to soverom står for tur til neste år. Her har vi stor veranda, hage, en FANTASTISK utsikt over fjord og fjell, og gode solforhold, til 5500,- i mnd. En annen ting er at det er kjempebillig både å kjøpe hus her, og bygge hus her, noe vi tenker å gjøre om en to-tre år:)

Når vi flytta hit ble vi enormt godt tatt i mot. Bygda har ca 400 innbyggere totalt. Vi blir invitert med på alt mulig, det arrangeres farsdagskafeer, julemesser, olsokfeiringer o.l. nesten hele tiden:p vi har treninger to dager i uka (volleyball og annen ballsport). Naboer kan komme på besøk fordi de gikk forbi å så at vi var hjemme. Hvis du har glemt kortet kan du komme å betale varene dine dagen etter. Og nesten uansett hva du bestemmer deg for å innvitere til eller arrangere eller uansett, så stiller folk opp!:)

Døgnene mine har iallefall fått for få timer etter at vi flytter, men selv om jeg har myye å gjøre å fylle dagene med, så er jeg aldri utslitt.. Det er aldri stress, aldri mas. Jeg starta frisørsalong her, og hvis jeg omså er 30 minutter forsinket så klager ingen. Hvis jeg må flytte en time er det helt i orden. Folk har en helt annen sinnsro her enn i byen. Men selvfølgelig, jeg er oppvoks på bygda sjøl, å ønsker at mine barn skal vokse opp under samme forhold. Med ett stabilt nettverk av voksene og barn, trygghet og god plass både ute å inne. Vi har en liten skole der hvert enkelt barn blir lagt merke til, og en barnehage med en del barn i nå, faktisk, etter en liten tilflytnings og babyboom:)

Det er selvfølgelig hva man ønsker for seg selv og familien som bli avgjørende her, men vi har i allefall tatt det rette valget for oss. Jeg kan selvfølgelig få litt klaustrofobi og cafèsavn, men da tar vi en helg hos svigermor eller lillesøster i byen:) og en annen ting, når jeg først drar til byen nå, så kan jeg shoppe for bra mange tusen, for økonomien blir ett helt annen regnestykke når man bor billig, uten caféer og shoppingsenter lett tilgjengelig!:)

Håper du finner ut av det, og trives med valget du tar, enten det blir i byen eller på bygda:)

Sent from my iPad using BV Forum

Ps. Hadde absolutt prøvd ett år først, om mulighetene tillot det:) vet det er tre par her som har gjort det, og alle tre parene bornher enda:)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg bor på bygda. . Å trives veldig godt:)) er stille og rolig:):):)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hvis dere har mulighet til å leie ut, ville jeg ha prøvd det 1 års tid. :)

Samboeren min kommer fra en ganske stor bygd utenfor trondheim, men jeg kunne aaldri flyttet dit!! Vi har pratet mye om det men begge to er heldigvis enig i at vi blir værende her :)
Jeg har så mange nære gode venner her som jeg møter flere dager i uka, og hele familien min bor her.. Vi har også alltid hatt bedre kontakt med min familie enn sambo sin så vi har mer støtte og nettverk her..

Hadde vi flytta hadde vi fått billig hus, og det er heldigis mange butikker og skoler der men vi hadde aldri hatt mulighet for barnepass eller noe lignende støtte med barna som vi har her i byen :)

Jeg har gjort det og trives myyye bedre i byen!!! Nå bor jeg i en bitteliten by som er ganske landlig og det er greit. Kunne ikke tenke meg å bo midt i Oslo som jeg gjorde som student, men savner å bo nærmere sentrum ja.

Jeg har ikke bodd i byen siden jeg var 11 år, men flyttet fra ei bygd til en enda mindre bygd. Eneste grunnen til at vi gjorde det, er for at vi ikke vil bo oss ihjel i byen. Ellers hadde jeg glatt flyttet til en by! Merker veldig godt "baksnakkekultur" her vi bor nå, å synes vi innflyttere er nettopp innflyttere. Merker det veldig godt på sosiale tilstelninger, så sitter vi innflytterne på et bord for oss selv. Jeg er ganske stille og rolig, å en smule beskjeden. Jeg føler veldig på at det er vanskelig å bli skikkelig inkludert, så etter litt sosialt treff i går var jeg nesten på gråten.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Flyttet fra Oslo til bydga og angrer ikke et sekund. Høres jo perfekt ut å kunne leie ut huset et år. Da får du prøvd det men fremdeles ha mulighet til å flytte tilbake. Mennesker er jo så forskjellige. Noen elsker bygda mens andre elsker byen.

Flyttet fra Oslo til bydga og angrer ikke et sekund. Høres jo perfekt ut å kunne leie ut huset et år. Da får du prøvd det men fremdeles ha mulighet til å flytte tilbake. Mennesker er jo så forskjellige. Noen elsker bygda mens andre elsker byen.

Back
Topp