Åh, hvor skal jeg starte den uendelig lange lista som taler for å flytte til bygda?!

Vi flytta rett etter jul ifjord, fra Bodø og tre timer nordover. Bor i ei knøttelita bygd (ca midt mellom Bodø og Narvik). Og gud så deilig! Det er hjemplassen til min mor, men besteforeldrene mine og en onkel er eneste slektningene jeg har der.
Vi leide bare ei knøttlita leilighet i Bodø, fordi jeg eide ett hus i Narvik fra tidligere. Så vi slapp den biten der. Men altså, vi leide en kjellerleilighet i Bodø for 7500,-+strøm. (Før den en tre-roms i sentrum for 13 500,-). Nå leier vi et hus der tre soverom, stue, kjøkken, bad, gang ligger i en etasje og er helt nyoppusset, og kjelleren med vaskerom, bod, kjellerstue og to soverom står for tur til neste år. Her har vi stor veranda, hage, en FANTASTISK utsikt over fjord og fjell, og gode solforhold, til 5500,- i mnd. En annen ting er at det er kjempebillig både å kjøpe hus her, og bygge hus her, noe vi tenker å gjøre om en to-tre år
Når vi flytta hit ble vi enormt godt tatt i mot. Bygda har ca 400 innbyggere totalt. Vi blir invitert med på alt mulig, det arrangeres farsdagskafeer, julemesser, olsokfeiringer o.l. nesten hele tiden

vi har treninger to dager i uka (volleyball og annen ballsport). Naboer kan komme på besøk fordi de gikk forbi å så at vi var hjemme. Hvis du har glemt kortet kan du komme å betale varene dine dagen etter. Og nesten uansett hva du bestemmer deg for å innvitere til eller arrangere eller uansett, så stiller folk opp!
Døgnene mine har iallefall fått for få timer etter at vi flytter, men selv om jeg har myye å gjøre å fylle dagene med, så er jeg aldri utslitt.. Det er aldri stress, aldri mas. Jeg starta frisørsalong her, og hvis jeg omså er 30 minutter forsinket så klager ingen. Hvis jeg må flytte en time er det helt i orden. Folk har en helt annen sinnsro her enn i byen. Men selvfølgelig, jeg er oppvoks på bygda sjøl, å ønsker at mine barn skal vokse opp under samme forhold. Med ett stabilt nettverk av voksene og barn, trygghet og god plass både ute å inne. Vi har en liten skole der hvert enkelt barn blir lagt merke til, og en barnehage med en del barn i nå, faktisk, etter en liten tilflytnings og babyboom
Det er selvfølgelig hva man ønsker for seg selv og familien som bli avgjørende her, men vi har i allefall tatt det rette valget for oss. Jeg kan selvfølgelig få litt klaustrofobi og cafèsavn, men da tar vi en helg hos svigermor eller lillesøster i byen

og en annen ting, når jeg først drar til byen nå, så kan jeg shoppe for bra mange tusen, for økonomien blir ett helt annen regnestykke når man bor billig, uten caféer og shoppingsenter lett tilgjengelig!
Håper du finner ut av det, og trives med valget du tar, enten det blir i byen eller på bygda
Sent from my iPad using BV Forum