Flyskrekk

Lamiah

Flørter med forumet
Ett lite spørsmål. Sist jeg var ute å fløy fikk jeg stesolid, og de virka egentlig motsatt, da jeg ble enda mer redd og nervøs for å fly.. HVORFOR? Er det ikke håp for meg da? :P Skal ut å reise 14.Juli...

jeg kan ikke svare hva slags medisiner o.l du kan ta for å slappe av. MEn kan fortelle at min man har flyskrekk de luxe. Og stakkaren er fra England og dit drar vi jo ofte. Reiser igjen neste helgf. Mannen elsker fly i seg selv. dvs modellfly og har vært i flysimulator og har også sittet i cocpiten med pilotene etter noen flyturer til England. Men å være passasjer er skrekken. Han sitter med hodet bøyd, begge fingrene i øra og er dritrød i ansitket. Hjertet går i hundre.Dette kun under take off og landing. Og dette når han allerede har noe innabords. Jepp, han drikker for å roe seg. Såblir noen øl før avgang og koser seg med noen drinker på flyet. Etter at flyet har tatt av og rettet seg opp slapper han av igjen.
Dessverre blir han aldri bedre samma hvor mye vi har flydd.han har til og med flydd til Australia. Men iallefall...han slapper LITT mer av når han fått litt alkohol innabords.
Føler så med deg som har flyskrekk. Selv nekter han noe form for piller...Hvis jeg hadde visst hva slags piller hadd jeg lurt det i han, tror nok han ville hatt det mye bedre med seg selv.
Men så har det jo vært de gangene han reiser UTEN meg men har med barna. Stakkaren skjelver jo som et aspeløv da fordi han ikke kan drikke.

Nei er ikke lett dette her. Vil følge spennt med denne tråden for å se om det er noen som har noen tips av type piller. eller andre ting mot flyskrekk.

Jeg ville evt spurt legen om valium.. Og evt prøvd en tablett før dere skal dra så du kjenner til virkningen og kan føle deg trygg på reisedagen.. (har fått stesolid en gang når jeg skulle ha kamera ned i halsen, sov som en stein i 4 timer etterpå.. så jeg blei helt slått ut og var forvirra når jeg våkna)

Jeg skulle for litt siden ta en MR, og hadde ikke spist frokost før jeg tok valium... Ikke noe sjakktrekk.. Følte meg full og fnisa som en fjortis på venterommet, og alt var bare dritvittig lizzom :P .. Bare jeg kikka på mannen så spruta jeg ut i latter..

Neste gang så huska jeg å spise først, og da blei virkninga litt mildere, men hjalp absolutt bra på skrekken. Lå rolig som en mus og slappa skikkelig av.. Småsov litt :P

Valium og stesolid er det samme, men prøv gjerne en gang til før du gir den opp. Men det kan dessverre virke mot sin hensikt, både de tbl og alkohol..!
Jeg er og selv redd for å fly, men det blir bedre. Hva er det du er redd med å fly? Jeg fant ei side på nett som hjalp meg litt. 

http://www.fearofflyinghelp.com/

Jeg satt en hel kveld og leste inne på denne siden. Og for meg så var det litt til hjelp faktisk! Og så er jeg sånn at jeg har bestemt meg for at flyskrekken SKAL ikke hindre meg i å dra steder!

Både "avslappende" tabletter og alkohol KAN virke mot intensjonen i sånne situasjoner, altså at de istedet for å dempe angsten, bare demper evnen du har i deg selv til å takle angsten, hvis du skjønner... (På samme måte som at smertestillende tabletter kan gjøre at du belaster en skade mer enn du bør, nettopp fordi du ikke kjenner når kroppen sier nei.)

Mannen min har også flyskrekk, han har vært på kurs og greier, og har klart å ta fly flere ganger etter det. Men nå har det ikke blitt tur på lenge siden det ikke har vært noe han har "måttet" bli med på. Og å få en flyskrekkpasient til å frivillig gå med på flytur har ikke jeg klart hvertfall;)

Anbefaler å tenke gjennom hva som gjør deg redd, er det at det er trangt, at det er mange ukjente mennesker nær deg, at du mister kontrollen over situasjonen, redd for at flyet ramler ned osvosv, og så undersøke mest mulig rundt akkurat det som gjør DEG redd. Det kan også være lurt å få hjelp til å sortere tankene, enten av en venn/bekjent eller f.eks en psykolog. Men det kan jo være en utfordring å få time der... Et annet tips kan være å lære seg avspenningsteknikker/selvhypnose, slik at du klarer å roe deg selv ned når du er redd, f.eks ved å fokusere på pusten, hjerteslag eller noe helt annet.

Når man først skal ut og fly er det lurt å gi beskjed til personalet allerede ved innsjekking slik at de kan hjelpe deg best mulig, kanskje tilby det setet hvor du selv tror du vil være mest komfortabel, ved et ledig sete om plassen tillater det, og gi deg litt ekstra oppmerksomhet underveis. Og så vet de HVORFOR du virker utafor, at du ikke er full, oppviglersk eller lignende, så er det lettere å hjelpe. En flytur vi hadde ble faktisk flyvertinna sittende ved siden av oss under avgang og landing for å prøve å roe ham ned ved å forklare alle lydene osvosv.

skriver for å lese...

Tja, nå ser jeg at det er mange som har skrevet her..

Har alltid vært litt småredd for å fly. Men dro til Slovenia i 2007, og etter den flyturen der har jeg blitt mye verre. Det var ikke farlig eller noe. Eneste forskjellen med den og alle andre var at vi måtte fly propellfly. Men nå har jeg da fløyet en gang etter det, og det var til Belgia. Jeg gråt altså. Jeg var så redd.. Det er vel frykten for at flyet skal falle ned og for at det er såååå utrolig mye ved det å ikke ha kontroll selv.

Men kan det hende valium virker bedre enn Stesolid? Skal til legen på fredag for GU, kanskje jeg skal spørre henne da?

Back
Topp