Fly i første trimester

Fionnu

Gift med forumet
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Septemberskattene 2023
Hører og leser så mye forskjellig angående det å fly i første trimester. Hva slags erfaring har dere rundt dette? Bør det helst unngås, eller går det fint å fly i uke 8?

Sniker.
Det går fint. Du hadde måttet fylle ut helseerklæring på at du ikke var gravid dersom det var bevist skadelig.
Det er i svært sjeldne tilfeller der det er risiko pga andre ting, men da vet man det på forhånd.
Jeg reiste med fly rett etter innsett av blastocyst(befruktet og dyrket egg) og skal ta fly nå i uke 12.

Det går helt fint. Jeg fløy i både første og siste trimester sist svangerskap.

Tenker det går helt fint. Er mot slutten av svangerskapet det ikke går

Var det jeg håpte og trodde :) Vil helst unødig endre på planlagt jobbreise, spesielt siden jeg ikke ønsker å fortelle om graviditeten enda på jobb.

Tror ikke det er noe kjempeproblematisk altså. Men jeg personlig tar heller buss og tog pga miljøet selv om det er knotete.

Google sier dette:
"Den sikreste tiden for en gravid kvinne å fly er i det 2. trimester (fra 13. - 28. svangerskapsuke), fordi risikoen for komplikasjoner er lavest i denne perioden. I tillegg vil de fleste gravide da ha mindre plager (kvalme, oppkast, trøtthet) og kroppsvekten er på dette tidspunkt enda ikke en begrensende faktor."

Står et langt utdrag her:
https://www.klikk.no/produkthjemmesider/bam/jordmor/flyreise-i-1-trimester-2923075

Men min konklusjon er at det er greit for babyen i magen altså :)

Har flydd tidlig i svangerskapet før, ikke noe problem. Sluttet å fly i uke 25 +.

For "oss i nord" er det jo vanskelig å unngå å fly; jeg fløy i første trimester fordi jeg fant ut at jeg var gravid mens jeg og samboer var på landesbesøk hos mamma: kunne aldri falt meg inn at det var et problem :)

Jeg skal fly i morgen, da er jeg 6+0.

Fløy også for noen dager siden da jeg var 5+2, og siden jeg har opplevd for mange SA trålet jeg nettet i timesvis før forrige flytur. Ut fra det jeg kunne finne på nett skulle det være helt uproblematisk. Kjente heller ingen ting annerledes på flyet sist, så stresser ikke med det mer nå.

Så nyttig! Skal til Spania i juni men da er jeg akkurat 14 uker så det bør jo være innafor :p

Jeg spurte gynekologen da jeg var der på søndag, og hun sa at det ikke var noe problem så lenge det ikke var langdistanse :) Innenlands, som i mitt tilfelle, var null stress.

Jeg fløy senest forrige uke!
Kan ikke tro det skal være no problem! :)
Reiste mye med førstemann også, både tidlig og sent i svangerskapet!

Skal selv fly til Norge neste uke. 2 timers flytur, så går nok bra. Eneste er at jeg ikke liker å fly, men sånn har det alltid vært.

Det skal nok gå helt fint å fly :happy:

Back
Topp