Flimringer og besvimelse i svangerskapet(?)

Elisabeht

Andre møte med forumet
Har den siste uken hatt en del flimringer med synet, sett stjerner ganske ofte. I tillegg har jeg hatt noen situasjoner hvor jeg har vært veldig svimmel og et par ganger besvimt. Noen som har vært borti lignende?
 
Har sett noen stjerner jeg og de siste ukene ...:) spesielt når jeg reiser meg fort . Hos meg tror jeg det har mye å gjøre med at jeg hadde litt lav blodprosent / jernmangel , men jordmor ville ikke gi meg noe jerntilskudd pga av bivirkningene det kunne gi ..
 
Hm, svangerskapsforgiftning var det første jeg tenkte på når jeg leste dette. Fått sjekket det ?
 
Jeg har sett stjerner hele svangerskapet og spurte legen min om dette. Hun hadde lite erfaring med det, men sa det kunne ha med trykket i øynene å gjøre. Det er jo vanlig med synsforstyrrelser under graviditeten, så kan jo være det. Men har aldri følt meg svimmel. Har bare sett stjerner :p men du burde nok høre med legen! Høres litt mer alvorlig ut siden du har besvimt også.
 
Alt av blodtrykk og det har vært fint gjennom hele svangerskapet så langt, men når du nevner jernmangel, vet jeg at jeg har hatt lave tall der. Tenkte ikke på svangerskapsforgiftning før tidligere i dag og nå når du nevnte det, men det skremmer meg litt. Har time hos jordmor på torsdag, da skal jeg forklare, så får jeg håpe på positive svar :)
 
Har man lite jern kan man ofte ha de symptomer som du har! Har det selv i perioder og har ofte lite jern. Jeg tar multi tablett med jern, min jordmor sa det var bra! Skal litt til å få for mye jern med en pille :)

Spis leverpostei!!!!!!

sjekk jernlageret ditt også, kjedelig å ha lite med tanke på tiden etter fødsel ;)
 
Hei, er og sniker lite :)
Har og hatt det sånn noen ganger, har pratet med helsesøstra (svigermor ;)) om det, hun mente det kunne være vena cava syndrom, at det er bebisen som trykker på hovedpulsåren, så du blir svimmel/besvimer, er vist ganske vanlig om jeg har forstått det rett.
 
Vena cava syndrom

Langs ryggraden går det en stor vene som fører blod fra kroppen tilbage til hjertet. Denne venen heter vena cava.
Hos en gravid kvinne vokser livmoren og blir tyngere. Dette merkes best når man går oppreist men for endel gravide kan dette være merkbart også når man ligger ned..

Livmoren kan da når man ligger ned trykke på vena cava som gjør at blodgjennomstrømmingen tilbake til hjertet blir hindret. Dette vil som regel føre til kvalme, svimmelhet og ubehag hos den gravide hvis hun ligger på ryggen. Fosteret vil også bli forbigående bli påvirket men det går over igjen når presset mot vena cava opphører.
Det er ikke farligt for den fosteret eller den gravide da man vil automatisk snu seg når en merker ubehaget.

Fant det på jordmorsiri.no :)
 
Back
Topp