flerspråkelig barn

sas

Gift med forumet
Noen som har to eller flerspråkelig barn her som snakker flytende på hvert av språkene og forstår hvert av språkene like godt? Hvor gamle er de barna nå og hvor lang tid tok det før de pratet ordentlig på begge språk?

Litt bekymret for Melissa. Hun forstår godt begge språk og har korrekt tonefall til britisk og norsk men ellers ikke bra. De tok Askeladden på henne i barnehage og hun scoret veldig dårlig på norsken (føler det er min feil..sukk) men de mener at det ikke er grunn til bekymring, men at de nå gjør tiltak for å bedre ordforrådet hennes i norsk og ga meg tips og sånn. Hun skal også til oppfølging på helsestasjonen i mai og da skal vi diskutere om hun trenger sånn å herregud, hva heter det da...pedagog..sånn snakke guru greie.hehehehhee. så vi får se.

Hun har forresten like "dårlig" ordforråd på engelsk også.

Så takknemlig hvis noen kan dele deres erfaring?

Må informere at hun får like mye engelsk som norsk inn  i sin hverdag. Faren snakker kun britisk. hun har web cam en gang i uken med sine engelske besteforeldre, ser britisk barne tv og er i England opp til 5 ganger i året.
Jeg snakker kun norsk, hun er i barnehagen hele dagen, når vi har besøk går det i norsk hvis mine venner er der, hvis det er felles venner går det i blanding. Innimellom treffer jeg andre mødre med barna deres og da er det jo norsk prat. Jeg leser for henne i norske bøker og han i engelske bøker. Av musikk har hun både engelske og norske barnesanger.

ORIGINAL: Lady m/ Baby

Om barnet har hørt begge språkene daglig hele livet, så snakker de begge språkene like godt med korrekt aksent og de vil tidlig klare å skille språkene fra hverandre! Det har iallefall jeg lært på skolen[;)]

Hun skiller dem utrolig bra. Vi kan sitte der begge to og hun skifter fort over fra det ene til det andre avhengig av hvem hun henvender seg til. Men det er mye utydlig prat, mye babyspråk for å si det slik. Hun kan si en setning og vi forstår hva hun sier pga kanskje hun sier 2-3 ord i den setningen vi forstår og resten er babling. Så jeg må fortsette å bare følge rådene deres, men blir jo som sagt bekymret da.
Min søster som er født i Australia og bor der forstatt åpnet ikke kjeften før hun var 4 år. Hun kan begge språk. Men snakker litt gebrokkent norsk.

ORIGINAL: Lady m/ Baby

jeg synes i allefall barn som vokser opp med to språk (spesielt egels) er driiiit heldig[;)] De får så mye "gratis"[:)]

Hvis de bare høre det ene språket av og til, vet du hvordan det vil bli.. blir det veldig forvirrende?
for pappan til elias snakker spansk til elias men han ser pappan sin kun 1-2 ganger i uken maks

ORIGINAL: jonesie

Jeg er født og oppvokst i Wales og ble oppbokst i et "bilingual" hjem. Jeg snakker norsk og engelsk flytende, men kunne ikke snakke før jeg var 3 år gammel. Da sa jeg mine første ord.

Er du halvt norskt og halvt walesisk?? Forklar. Nå ble jeg veldig interessert.
Jeg har alltid innbilt meg at selv om et barn vokser opp med to språk så er det det landet de bor i som liksom blir det originale språket, det språket de tenker med. Det som føles naturlig for dem.  Hvordan er det i ditt tilfelle?
Snakker du det tredje språket også forresten?? Husker ikk hva det heter jeg...det ekte språket i wales.

Jeg vokste opp som tospråklig og er veldig takknemlig for det.
Det har gitt meg et øre for språk, og aldri bydd på problemer.
Mitt andre morsmål er midlertid gramatisk vanskelig, slik at manglende
skriftlig opplæring er fremtredende når jeg prøver meg på noe mer
avansert enn julekort.... [:-]

Etter som jeg har skjønt, så er det ikke uvanlig at tospråklige ligger litt "etter"...har en nevø som snakker albansk og norsk, han er 3 og ett halvt år, og jeg forstår langt i fra alt han sier...[;)]
Det går seg nok til skal du se, ho har fortsatt god tid til å lære seg, og om ho får litt ekstra hjelp så er vel det bare fint[:)]

Audiopedagog du skulle frem til?

Mine to eldste barn er tospråklige. Den eldste var litt sen å snakke, men ikke nr to. De snakker like godt arabisk som norsk, og lærte seg faktisk å skrive arabisk før de skrev norsk.

Lillemor som er "helnorsk" lærer også litt arabisk, og vi har begynt å lære henne å skrive/lese arabisk nå, vi holder på med henne alle fire her, og det går greit. Hun kan jo ikke skrive enda, men kjenner igjen ett par-tre bokstaver og kan gjenta det vi sier.

søsteren min er gift med en fra østerike og de ha tre barn ...tre veldig forskjellige både utsende og oppføsel  og lærer på hve sin måte

men de to første barna var faren veldig flink å prate østeisk med med ungene, men den site lærte seg vel mer sjøl .de har vert flere ganger i året i østerike og de har hus der , så de har ofte bodd der hele sommerene .

tror den elste gutte var veldig sen med å snakke men vet ikke når han begynte  tror det va i 3 års +...aldern ,, men han er innen pp tjenesten i dag .
det to andre var helt gjennomsnitt ..

alle tre barna snakker østerisk i dag , men alle snakker hvist veldig forskjelligt men de klarer seg bra ...skulle ønsket mine barn hadde den muligheten til å lære språk på den måten 

ORIGINAL: Mammaen til Basse

vi har samme " problemet ". jeg er norsk og far er engelsk. Sebastian får begge språk hjemme. Han har ikke vært noe veldig på snakking, men han forstår begge språk VELDIG godt!!!! Og da han begynte i barnehagen ble det ikke noe bedre. Han hadde noen få ord her og der, men skåret også VELDIG dårlig på den sats testen.... barnehagen sa vi skulle få sjekket ørene hans, og det gjorde vi. Og han hadde væske i mellom ørene og fikk da lagt inn dren  islutten av januar i år. Siden da har det bedret seg veldig. Han tar opp mer og mer ord men prater forsatt ikke mye!!! men det er en pedagog som kommer til barnhagen han og skal ta noen mer tester på han, også lage et opplegg for han. det er jo bare bra for han sin del at de hjelper han på den måten. Vi gjør så gopdt vi kan hjemme, og mer får liksom ikke vi gjort!!!
Men så skal det sies at to språkelige barn prater senere enn ett språkelige barn... men de får igjen for det senere!!
lykke til videre med pratinga!!

Ser at dere også bor i Drammen og at barna vår er NESTEN like gamle. Så morsomt da. Hvilken barnehage går Sebastian i?

Tusen takk alle sammen for svar. Godt å se at ikke alle er tidlig ute. Jeg gir det et år til for å si det sånn, da er hun 4, men da bør hun egentlig prate ganske greit synes jeg. Tiden vil vise.

Back
Topp