Flergangsmødre, hva skulle dere ønske dere visste første gangen?

KVH

Forelsket i forumet
Januarlykke 2019
Stjerneskuddene 2024
Dersom dere fikk anledningen til å gå tilbake til tidspunktet dere ble gravide første gang for å gi dere selv et råd om graviditeten eller perioden etter fødselen; hvilket råd ville dere gitt? :)
 
Dersom dere fikk anledningen til å gå tilbake til tidspunktet dere ble gravide første gang for å gi dere selv et råd om graviditeten eller perioden etter fødselen; hvilket råd ville dere gitt? :)

Lur tråd. Som førstegangsgravid selv er det sikkert mye å lære av de med flere barn!
 
Vær forberedt på lite søvn! Det kom som et sjokk for meg...
Bruk tid på å amme MYE i starten, så får du masse melk og en fornøyd baby :)
Sov når babyen sover
Ikke la besteforeldre, grantanter, osv. vekke babyen for å holde den, bære osv. Når baby sover så skal ingen få vekke min nr to hvertfall :)
 
At en har rett til å være på sykehuset tre døgn og at amming skal være etablert før en reiser hjem. Ble «kasta ut» kl 19 på kvelden, nøyaktig 48 timer etter fødsel med en baby som hadde problemer med å suge og uten at amming fungerte, med beskjed om å ta kontakt med helsestasjon neste dag. Der fikk jeg dårlig hjelp og måtte gi opp amming etter 3-4 uker, til tross for mye melk. Skulle også gjerne visst at det finnes ammepoliklinikk på sykehuset for de som har utfordring med amming. Ingen fortalte meg om det heller:(
 
Skulle ønske jeg visste mer om amming og kort tungebånd, så hadde jeg sluppet 4 uker med dårlig vektoppgang, kjøttsår på brystvortene og urolig baby.. det gikk seg jo til på ett vis, (fordi jeg er sta som ett esel :bored:) men etter klippet da han var 5,5 mnd var det slutt på såre pupper og baby som svelget alt for mye luft.. vekten skjøt også i været etter klipp.. IKKE stol på sykehusene og legene her, kompetansen er ikke god nok, og er du i tvil selv (jeg hadde 2 leger og 3 helsesøstre som vurderte til ikke kort og det var etter at JEG hadde sagt noe om det), oppsøk gruppa for kort leppe og tungebånd på fb og få hjelp! De vet hvilke leger som kan dette.. (ca 3-4 stk i hele Norge dessverre..)

Legger neste baby seg også i seteleie som førstemann, kommer jeg til å oppsøke den fantastiske osteopaten som jeg gikk til både selv og med min sønn etter fødsel, for hun har kjempegod erfaring med å snu babyer :) (visste ikke om seteleie før 7 dager på overtid sist)
 
Ikke stress med å dra rundt til ulike familiemedlemmer for å vise frem babyen. Hilsen ho som var på besøk hver dag i 17 dager etter vi kom hjem fra sykehuset.
Godt råd! Og husk at det er lov å si nei til besøk på sykehushotellet også hvis du ikke føler for det! [emoji5]️ Det blir nok tid senere for at "alle" skal få møte nurket.
 
Noe jeg ble veldig usikker på første gang og som jeg fortsatt ikke er sikker på, er om de nyfødte MÅ ammes på natta. Lillegutten min skrek nemlig ikke etter mat den første natta, så jeg sov jeg også. Morgenen etter kom jordmor og var forskrekket over at han ikke hadde fått mat hver 4. time på natta også. Neste natt satt jeg derfor på vekkerklokke og etter det våknet han hyppig hver natt til han var ca. et år og jeg trappet ned på ammingen.

Tror jordmor mente jeg måtte gjøre dette for å få opp melkeproduksjon og matlyst hos baby, men jeg hadde hele veien veldig god melkeproduksjon og ungen var veldig glad i pupp. Slet til og med med at trykket ble for stort for baby og var også en del plaget med spreng.

Så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre neste gang...
 
Jeg hadde stolt mer på mine egne instinkter! :)
 
Noe jeg ble veldig usikker på første gang og som jeg fortsatt ikke er sikker på, er om de nyfødte MÅ ammes på natta. Lillegutten min skrek nemlig ikke etter mat den første natta, så jeg sov jeg også. Morgenen etter kom jordmor og var forskrekket over at han ikke hadde fått mat hver 4. time på natta også. Neste natt satt jeg derfor på vekkerklokke og etter det våknet han hyppig hver natt til han var ca. et år og jeg trappet ned på ammingen.

Tror jordmor mente jeg måtte gjøre dette for å få opp melkeproduksjon og matlyst hos baby, men jeg hadde hele veien veldig god melkeproduksjon og ungen var veldig glad i pupp. Slet til og med med at trykket ble for stort for baby og var også en del plaget med spreng.

Så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre neste gang...
Du bør amme i løpet av natten, spesielt første natt, hvis barnet er trøtt eller kvalm og lite sugevillig bør du håndmelke. Det er fordi du må stimulere slik at melken kommer i gang. Barnet er født med et lager så den klarer seg det første døgnet, men er viktig at den får i seg melk for å holde blodsukkeret stabilt. Senere når barnet er mer sugelysten så må du nesten se hvor ofte barnet dier iløpet av dagen, de skal die mellom 8 og 12 ganger iløpet av et døgn. Så hvis det er ofte på dag og kveld kan det være mindre på natten :) håper dette hjalp litt hilsen Barnepleier ;)
 
At man aldri kan ta igjen søvn! Sov når babyen sover osv...
 
Du bør amme i løpet av natten, spesielt første natt, hvis barnet er trøtt eller kvalm og lite sugevillig bør du håndmelke. Det er fordi du må stimulere slik at melken kommer i gang. Barnet er født med et lager så den klarer seg det første døgnet, men er viktig at den får i seg melk for å holde blodsukkeret stabilt. Senere når barnet er mer sugelysten så må du nesten se hvor ofte barnet dier iløpet av dagen, de skal die mellom 8 og 12 ganger iløpet av et døgn. Så hvis det er ofte på dag og kveld kan det være mindre på natten :) håper dette hjalp litt hilsen Barnepleier ;)

Takk for svar! Det var nyttig å lese :)
 
Spør om masse råd når du ligger på sykehuset ift amming. Få de til å vise deg (flere ganger) hvordan du skal gjøre det. Jeg fikk melk raskt og da ble puppen veldig hard, og dermed veldig vanskelig for ungen å få tak. Da viste barnepleieren meg hvordan jeg skulle håndmelke i et lite beger, så jeg fikk bort den verste sprengen.

Ikke kjøp for mye klær før ungen kommer. Pappa greier fint å gå i butikken å kjøpe det viktigste hvis dere mangler noe. Vår gutt var mye mindre enn vi regnet med, så vi hadde lite klær i den størrelsen. Men kjedelig å ha kjøpt inn klær som nærmest er for små når de blir født.

Hvis du har mye melk, så pump ut og frys ned. Gull når du senere vil ta deg en liten tur ut på egenhånd, og pappa kan gi mat fra flaske. (Jeg tenker ikke akkurat første måneden her [emoji23]).

Men som oftest så må alle lære for første gang, og så har sikkert vi som skal ha nummer to (og tre osv) glemt en del og vil ha andre og nye opplevelser med en helt annen baby. [emoji173]️
 
Et ekstra tips fra meg om amming!

Les deg opp på ammehjelpen sine internett sider. Hamburgergrepet reddet meg og vi ammer litt forsatt (16 måneder). Mest som trøst noen ganger på dagtid nå da!

Kunne ønske jeg gjorde det før jeg fødte.

Stol på magefølelsen, hva passer for deg å din situasjon og din baby :D
 
Back
Topp