Flergangsfødene: Hva var annerledes ved 2. fødsel?

Så forskjellige som det går an å bli! Har 1 år imellom mine.
Første fødsel var jeg kjempedårlig og lå bare å spydde i en bøtte mellom riene. Hadde lyst å føde uten smertelindring, men jordmor overtalte meg til slutt å få satt en sprøyte petidin, sånn at jeg skulle få hvile litt mellom riene. Hadde også planer om badekar og sånn stor ball til å sitte på, men lå bare i fosterstilling og dreit og spydde. Brukte laaang tid og utdrivelsen varte bortimot 1 time. Legen var egentlig klar for å hjelpe baby ut med tang/sugekopp, da jordmor til slutt dytta oppå magen min samtidig som lege gikk inn med handa for å hjelpe til. Var utslitt og mørbanka i flere dager etterpå.
Andre fødsel var drømmefødsel!
Med bare et år siden sist fødsel, hadde jeg den friskt i minne, og det hadde tydeligvis kroppen også! Gikk raskt, men ikke altfor rask. Var frisk og oppegående, og jeg gikk liksom rundt og ventet på at den "skikkelige" vondten skulle begynne. Det gjorde den aldri så fikk ikke bruk for smertelindring! Pressriene starta etter at de tok vannet, og det var over på et blunk( 5-10 min?). Baby sklei ut på 3 trykk, og jeg følte meg som en gudinne. Høy på meg selv erklærte jeg at "dette gjør jeg lett igjenn!", og var klar for å gå rett i dusjen etter 2 pyntesting og litt babykos. Studentene som var med inn, flirte nok litt av selvtilliten min, og jordmor beordra meg i seng.

Første fødsel;
Fra første rie; 11,5t
Smertene satt i magen. Vannet måtte tas. Kjente ikke pressetrangen.

Andre fødsel;
5t fra første rie. Smerte i rygg, mage, hofte, lår. Var det jævligste jeg har kjent, ville amputere beina helst. Vannet måtte tas her og. Kjente pressetrangen VELDIG.

Så, jeg synes egentlig ikke de var såå like, men har sine trekk. Prøver nå på nr3, spent på hvordan det blir. Om det går enda raskere, så begynner jeg å slite litt.

Som natt og dag. Begge igangsatt , første med tabeletter og andre med ballong.

Nr 1 etter igangsettelse varte en evighet med ineffektive rier, men når jeg først passerte 6 cm gikk det fort. Igangsatt kl 23 onsdag kveld. Ute 05 fredag morgen. Forferdelig fødsel, skremmende vondt, epidural uten effekt, tullball av en JM, rifter over alt og klipp.

Nr2 gikk fort etter ballong satt inn. Den kom inn torsdag kl 11, datt ut kl 15. Ingen rier. Tok vannet kl 19.30 (hadde da 6 cm- ikke merka at jeg hadde gått fra 2 til 6 cm). Riene kom da innen 15 min og ute var han kl 21. 3 min pressing. Fantastisk JM. Null rifter, null smertelindring. Spratt ut av sengen og hjem dagen etter. Fantastisk opplevelse og siste salutt på min fødselskarriere:D

Nr 1: Startet med murringer tidlig om morgenen, fikk komme inn på sjekk rundt klokka 12-13. Hadde 3 cm åpning og de tøyde litt. Rinene ble mer regelemessige og effektive. Vannet gikk klokka 15, brukte en time på pressing og måtte klippes før ungen kom ut. I ettertid hadde jeg høy crp, var plaget med stingene og var generelt uvel og usikker på hele den nye tilværelsen.

Nr 2: Drømmefødsel!! Våknet av at vannet gikk va 0430. Det var misfarget, så fikk komme inn med en gang. Hadde 1cm åpning 0545 og ingen vonde rier selv om de ble målt som regelmessige på maskinen. Klokka 0730 ble riene vonde og kom tettere. Nye jordmødre på vaktskift kom inn på rommet litt over klokka 8 og jeg lurte på om jeg kunne få bade. Hun ene gikk for og spørre legen ettersom fostervannet var misfarget, men da meldte trykketrangen seg. Vi trilla fra rommet 0819 og ungen kom ut etter tre press 0826. Hodet var synlig før jeg hadde fått av meg klæra. Ingen rifter eller klipp. Hadde lyst til å gå ut på trilletur i det fine været allerede dagen etter.

Første fødsel var laaang, både latensfasen hjemme som varte i to døgn og den aktive delen av fødsel. Pressfasen var også lang og tung - tok en og en halv time og måtte til slutt ha sugekopp. Mye styr med sugekoppen. Måtte dra veldig hardt, fikk han nesten ikke ut. Han var medtatt og måtte ligge litt i kuvøse de første minuttene. Han endte opp med et sår/traume i hodet som var smertefullt og som måtte følges opp i ettertid. Jeg opplevde det der og da som litt dramatisk og skremmende(selv om de sikkert hadde full kontroll).

Andre fødsel gikk mye lettere og raskere. Tegningsblødning og svake rier startet på natten og fortsatte ut over dagen. Dro inn på sykehuset kl18. Aktiv fødsel fra kl.21. Åpnet seg raskt og 22.55 var hun ute. Ingen sugekopp eller andre problemer. Måtte få et lite klipp og fikk i tillegg en rift. Men veldig rask og fin fødsel sammenlignet med førstemann.

Det gikk mye fortere andre gangen!
Vondere og mer intenst, men raskere..

Drømmefødsler i vann begge gangene <3
Jeg vil føde mer :))))

Ganske like, bare at med andremann var jeg hjemme mye lenger før jeg dro på sykehuset og fødselen gikk mye fortere :)

Back
Topp