Flergangsfødene: Hva var annerledes ved 2. fødsel?

Blåne

Forelsket i forumet
Hvordan opplevde dere som har født flere ganger de to fødselene i forhold til hverandre?:)

Som ganske like, bare at det gikk myyye fortere andre gang, og pressefasen var også svært rask andre gang kontra første ☺️

Like i starten. Fødsel nr 1 var nok en ganske så normal fødsel. Fødsel nr 2 fikk et lite kick når vi reiste oss fra sofaen for å dra til sykehuset, vi kom ikke lengre enn til stuedøren før vi måtte snu. Var og mer smertefullt med nr 2. Jeg ville dratt tidligere på sykehuset ved fødsel nr 2.

Nå når jeg venter nr 3 kommer jeg til å dra til sykehuset ved første rie. Etter å ha prøvd både med og uten smertelindring, velger jeg garantert med denne gang :joyful:

Pressfasen var tyngre med minstemann her. Han lå høyere opp, og til forskjell fra med storebror, så klarte jeg ikke å være oppreist. Da ble det bare riestorm.

I tillegg måtte jeg snu meg helt rundt mens yngstes hode stod i åpningen. DET var det verste med hele fødselen. :hungover: :hilarious:

Var ellers mye likt. Forrige startet de 39+2 ved å ta vannet (kom inn for igangsetting, men var så moden at de bare trengte ta vannet). Siste startet spontant med vannavgang 39+4. Raske fødsler begge to.

Hadde en fødsel før disse, men den kan ikke sammenlignes med de andre egentlig, da det var igangsatt dødfødsel i uke 24, med cytotec. Styrtfødsel, og i tillegg en veldig liten baby. Like vonde rier på alle 3 da, som kom tett i tett.

Begge starta med vannavgang, nr 1 kom fin ned i bekken å alt gikk som normalt, presset i 10min.
Nr. 2 kom ikke ned, navlesnora litt i press, jeg hadde stormrier som ikke varte lenge nokk til å få babyen ned, endte opp med jm som hadde hendene langt oppi huttiheiti for å åpne opp å få babyen ned under ri mens eg pressa. Pressa i 8 min.

Ble satt i gang med nr 1, så bare at nr 2 starta av seg selv gjorde nok starten mye bedre. Var fortere fremgang med nr 2 underveis. Denne gangen var det en stjernekikker, så det stoppa opp underveis. Så det endte med ca like lang fødsel, og denne gangen måtte jeg jobbe helt sinnsykt mye mer for å få barnet ned, pga måten han lå på. Så at fødsel nr 2 alltid går lettere stemmer ikke helt. Haha :p

Mine kan ikke sammenlignes da den første var indusert og den andre ikke klarte å komme igang selv og stoppet opp mens riene fortsatte (ubrukelige rier).

Så fra vannavgang med begge tok første 8 timer og andre mindre enn 4 timer. Er det eneste jeg kan sammenligne med. Nummer to var bedre som «kort» fødsel, men da de tok vannet så fikk jeg stormrier som varte helt til pressriene. Det var fryktelig slitsomt.
Men bedre enn den langvarige induserte fødselen som trakk seg over to døgn hvor kroppen jobbet imot igangsettelsen.

Nr 1 startet med vannavgang, nr 2 med rier. Nr 1 tok lengre tid.
Var mye mer avslappet med nr 2, kjente igjen alt fra sist selv om det var 6 år imellom, og det var derfor lettere å la kroppen styre showet :)

Nr 1 drømmefødsel
Nr 2 ble igangsatt og veldig intenst
Nr 3 begynte rolig, men ble ekstremt intenst. Babyen begynte å falle ut uten at jeg hadde kontroll. De andre måtte jeg jobbe for..

Veldig like. Bare at nr2 var styrtfødsel og spontan mens Nr1 var igangsatt og tok 7,5t.

Langtrukken fødsel med første. 12t aktiv fødsel. Fra 8-10cm tok det 8 timer.. presset i 52 min.
Indusert da riene ikke startet selv etter vannavgang.

Fødsel nr 2:
Indusert. Fikk drypp kl.19.00 og 00.06 var han ute.
Fikk ikke pressrier men klarte å presse han ut med kun egen kraft på 12 min. De vet ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel da de ikke fikk sjekket åpning jevnlig grunnet stormrier.
Intens fødsel men velger heller det foran langtrukken. Fødsel nr 2 var helt fantastisk synes jeg!

Det gikk fortere og det var vondere :hungry: Skjønte heller ikke at jeg hadde rier i starten under fødsel nr to.

Første fødsel:
Startet tidlig på morgenen, først med vannavgang, og rier rett etterpå. Fikk epidural på sykehuset, som fjernet all smerte en stund. Forsøkte vanlig fødsel, men babyen var for stor, så endte til slutt med akutt keisersnitt. Fra start til slutt tok det ca. 16 timer. Følte meg frisk og rask på få dager.

Andre fødsel:
Startet på kvelden, med rier og tegningsblødning. Ingen vannavgang eller slimpropp. Fikk epidural på sykehuset, men denne gangen var det fortsatt vondt. Fikk også lystgass, som hjalp med å fokusere på pusten. Var ganske stor baby denne gangen også, men ble vanlig fødselsforløp nå. Varte ca. 12 timer. Har gått litt over en uke nå, men føler meg fortsatt helt ødelagt, enda vaginal fødsel visstnok skulle medføre raskere bedring enn ved keisersnitt ...

Nr 1 startet med vannavgang i senga kl 08 på morgenen etterfulgt av stadig økende rier. Han var ute kl 10:05 med tang da han satt fast.

Nr 2 startet uten forvarsel med kraftige rier kl 2340 ca. Ringte sykehuset ca ved midnatt og sa var det kun 2-3 min mellom riene. Hun var ute 01:29. Måtte ta vannet på sykehuset og da gikk det unna :hilarious:

Har fått streng beskjed om å være tidligere ute denne gangen og

Første fødsel:
Startet tidlig på morgenen, først med vannavgang, og rier rett etterpå. Fikk epidural på sykehuset, som fjernet all smerte en stund. Forsøkte vanlig fødsel, men babyen var for stor, så endte til slutt med akutt keisersnitt. Fra start til slutt tok det ca. 16 timer. Følte meg frisk og rask på få dager.

Andre fødsel:
Startet på kvelden, med rier og tegningsblødning. Ingen vannavgang eller slimpropp. Fikk epidural på sykehuset, men denne gangen var det fortsatt vondt. Fikk også lystgass, som hjalp med å fokusere på pusten. Var ganske stor baby denne gangen også, men ble vanlig fødselsforløp nå. Varte ca. 12 timer. Har gått litt over en uke nå, men føler meg fortsatt helt ødelagt, enda vaginal fødsel visstnok skulle medføre raskere bedring enn ved keisersnitt ...
Jeg hadde vondt i flere måneder etter en fødsel som var ganske traumatisk. Jeg blir derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre denne gangen siden alle snakker om at det gjør mye vondere ved keisersnitt. Usikker om det vil gjelde for meg. Så ville bare si takk for at du skrev det du skrev. Godt å lese noen andre synspunkter også! ❤️

Myyye kjappere, og følte jeg hadde mer kontroll når jeg visste hva jeg hadde i vente og visste hva jeg gjorde "feil" sist

Første gangen ble jeg satt igang og fikk epidural. Den gjorde jobben sin, så jeg hadde ikke smerter. Den gjorde derimot at riene dabbet av og forlenget fødselen, men fødselen ble en veldig positiv opplevelse( grudde meg veldig til å føde).

Andre fødsel startet av seg selv og jeg gikk hjemme til det var veldig vondt. Kom på føden og ba om epidural. Var ikke nok cm, men innen 2 timer hadde jeg full åpning og det var altfor sent for epidural. Fødselen var veldig smertefull, men helt overkommelig uten noe smertelindring da det gikk såpass fort. Hadde ikke holdt ut i flere timer.

Det som var likt med begge fødslene var at jeg måtte klippes. Ble klippet på samme sted ved fødsel nr. 2.

Igangsatt begge gangene. Første gang var jeg 11 timer i aktiv fødsel og andre gang ble det 2 timer aktiv fødsel. Epidural med god effekt første gange. Null smertestillende ved andre fødsel. Ville helt klart valgt den andre fødselen igjen:) Mitt behov for smertelindring ble ikke det samme når ting gikk så fort. Pressriene kjenner jeg ingenting til uansett, smertelindring eller ei. Det er faktisk litt ekkelt...

Back
Topp