Flergangsfødende

Med første gikk jeg 15 dager på overtid. Ble satt igang med alle mulige tiltak, og håper så inderlig at denne runden blir annerledes. Det var noen ekstremt heftige dager, og en helt utmattende fødsel. Gruer meg litt for mye til innspurten denne gangen også :smiley-ashamed004

1. Uke 35. Startet med vannavgang kl 04.30, var ute kl 08.20.

2. Satt igang pga diabetes uke 37. Ballong satt inn kl 11.30, riene startet kl 22.00 ute kl 00.09.

2 «pyntesting» på begge fødslene.
Ingen smertelindring.

Nå ventes nr 3, og etter planen skal denne også settes igang.

Fødsel nummer 1; MASSE maserier en uke, gikk over i "vanlige" rier tidlig morgen 3 dager over termin men med ujevne mellomrom, fra kl 15 hadde jeg rier med 5 min mellomrom, dro på føden først kl 24 og hadde da 7 cm åpning. Alle trodde det skulle gå fort men den gang ei. Hadde stormrier fra kl 02 til hun kom ut kl 11, jeg kastet opp og tisset på meg i ett sett, ble undersøkt en million ganger av jordmor og leger. Fikk fødespinal kl 07 som virket 1 time før det tok seg opp igjen. Viste seg at hun var stjernekikker, hadde hodet på skakke og hånden ved hodet. Var minutter unna keisersnitt, men etter 1 time og 10 min pressing kom hun ut med hånd og hode samtidig, grad 3 rift som ble feil vurdert til grad 2 og ikke sydd korrekt = mye problemer i etterkant. Men formen var fin i etterkant men det tok MANGE år før jeg turte å gjøre det igjen.

Fødsel nummer 2; Masse maserier en uke, begynte å lekke fostervann morgenen på termin, ble sendt på kontroll siden hodet ikke var festet kl 12 og kl 20 men ble sendt hjem, hadde litt rier meg klarte fint å håndtere de. Kl 23 hadde jeg 16 rier på 30 min og ringte føden, fikk beskjed om å komme så raskt jeg kunne..kl 01.30 hadde jeg kun 2 cm åpning men mye rier, kl 02 gikk vannet, kl 02.30 hadde jeg 3 cm åpning og kl 03.20 var han ute etter 7 min pressing, ingen smertelindring. Gikk nesten i raskeste laget på slutten men dog mye bedre opplevelse enn med nummer en. Rift grad 2 denne gangen også pga mye arrvev og stort barn men det gikk veldig greit.

Venter nå nummer 3, håper fødselen blir mer lik min andre enn første.

• Fødsel nr. 1: Fødte 4 dager før termin. Tok cirka 19 timer fra første rie til baby var ute. Ikke noen komplikasjoner, fikk epidural. Fin opplevelse
  • Fødsel nr. 2: Satt i gang 5 dager før termin på grunn av noen høye verdier. Tok cirka 12 timer fra første rie til baby var ute. Baby lå skjevt og høyt oppe lenge. Fikk epidural og intravenøst. Komplikasjoner (med meg) etter fødsel. Ikke god opplevelse.
  • Venter på (og gruer meg til) fødsel nr. 3. Håper på raskere fødsler enn de to jeg har hatt tidligere.

Nr 1 skulle settest i gang 38+0 pga hyperemesis, men startet naturlig 37+5 med rier. Tok 26 timer fra første rie til han var ute. Stormrier og lite fremgang i 22 timer. Fikk epidural og drypp til slutt, syns den gikk veldig fint etter det.

Nr 2 skulle settest i gang 35+0 pga alvorlig hyperemesis og underernæring hos meg. Ble utsatt men hadde 4 cm opning 35+2, tok vannet samme morgen og hun ble født på 2 timer. Ingen smertelindring, og kjente hver millimeter av alt. Likevel drømmefødsel sammenlignet med første, fordi den var rask og effektiv.

Nr 3 nå blir satt i gang mellom uke 35 og senest 37 pga alvorlig hyperemesis igjen. Håper på noe lunde samme forløp som sist, for vil heller føde raskt uten smertelindring/epidural enn å ligge lenge men med smertelindring.

Fødsel 1: startet med vannavgang. Rier startet ca 12 timer etter, baby født 26 timer etter vannavgang. Hard fødsel, men ingen store intervensjoner bortsett fra ristulerende. På termin

Fødsel 2: startet med rier. Vannfødsel på alternativ fødeavdeling (ahus) der jeg fikk styre at selv. Ingen undersøkelser. Baby født etter 4 timer, ca 1 time etter vi ankom sjukehuset. 3 dager før termin. Min beste fødsel.

Fødsel 3: startet med vannavgang. Vanskelig å få i gang riene. Baby født i vann 10 timer etter vannavgang. Ca 4 timer aktiv fødsel. 8 dager før termin.

Fødsel 4: våknet på natten av rier, vannavgang like etter. Baby født 30 min etter ankomst sykehus. Ca 2 timer aktiv fødsel. 3 dager over termin.

Fødsel 5: startet med uregelmessige rier kvelden før. På morgen inn for sjekk på sykehuset. Ble innlagt. Fødte på ettermiddagen. 1 dag før termin.

Fødsel 6: rier på morgen, veldig uregelmessig. Baby født 8 timer seinere. 2-3 timer aktiv fødsel. 10 dager etter termin.

Fødsel 1: startet med vannavgang. Rier startet ca 12 timer etter, baby født 26 timer etter vannavgang. Hard fødsel, men ingen store intervensjoner bortsett fra ristulerende. På termin

Fødsel 2: startet med rier. Vannfødsel på alternativ fødeavdeling (ahus) der jeg fikk styre at selv. Ingen undersøkelser. Baby født etter 4 timer, ca 1 time etter vi ankom sjukehuset. 3 dager før termin. Min beste fødsel.

Fødsel 3: startet med vannavgang. Vanskelig å få i gang riene. Baby født i vann 10 timer etter vannavgang. Ca 4 timer aktiv fødsel. 8 dager før termin.

Fødsel 4: våknet på natten av rier, vannavgang like etter. Baby født 30 min etter ankomst sykehus. Ca 2 timer aktiv fødsel. 3 dager over termin.

Fødsel 5: startet med uregelmessige rier kvelden før. På morgen inn for sjekk på sykehuset. Ble innlagt. Fødte på ettermiddagen. 1 dag før termin.

Fødsel 6: rier på morgen, veldig uregelmessig. Baby født 8 timer seinere. 2-3 timer aktiv fødsel. 10 dager etter termin.
Oi det var da veldig ulikt fra fødsel til fødsel, umulig å forutse x)

Nr 1 skulle settest i gang 38+0 pga hyperemesis, men startet naturlig 37+5 med rier. Tok 26 timer fra første rie til han var ute. Stormrier og lite fremgang i 22 timer. Fikk epidural og drypp til slutt, syns den gikk veldig fint etter det.

Nr 2 skulle settest i gang 35+0 pga alvorlig hyperemesis og underernæring hos meg. Ble utsatt men hadde 4 cm opning 35+2, tok vannet samme morgen og hun ble født på 2 timer. Ingen smertelindring, og kjente hver millimeter av alt. Likevel drømmefødsel sammenlignet med første, fordi den var rask og effektiv.

Nr 3 nå blir satt i gang mellom uke 35 og senest 37 pga alvorlig hyperemesis igjen. Håper på noe lunde samme forløp som sist, for vil heller føde raskt uten smertelindring/epidural enn å ligge lenge men med smertelindring.
Uff stakkars deg med alvorlig hypermesis :Heartred Du er en helt som går med det i så mange uker!

Oi det var da veldig ulikt fra fødsel til fødsel, umulig å forutse x)
Ja, her har det absolutt ikke vært et mønster med at fødslene har gått raskere, eller blitt mye lettere. Og da jeg fødte 8 dager før termin med nr.3 var jeg veldig lei da jeg gikk 3 dager over med nr.4. Trodde jo at fra da kom jeg til å være en person som alltid fødte før termin rett og slett :laughing002 Og 10 dager over med nr.6 var heftig! Sønnen min måtte ha en akutt operasjon 8 dager over termin og jeg ble med han og overnattet på sykehuset. Hadde med fødebagen i tilfelle fødsel skulle starte :D Og da håpte jeg jo at baby holdt seg inne til alt var overstått med operasjonen. Og heldigvis startet den ikke før dagen etter han ble utskrevet :)

Uff stakkars deg med alvorlig hypermesis :Heartred Du er en helt som går med det i så mange uker!
Takk! ❤️ forstår ikke helt selv at jeg orker nå når jeg står i det for tredje (og verste gang). 50 x oppkast i døgnet har vært realiteten siden uke 5, og er bare i 8 enda men har heldigvis et team på sykehuset som har lagt en plan fra start og som står veldig på for meg. Spesialist Jone Tronvik er koblet på også, så føler meg bedre ivaretatt enn sist. Medisiner funker ikke (aldri gjort), men har midlertidig Midlinekateter og får væskebehandling hver dag hjemme. Det hjelper på dehydreringsdelen i det minste. Venter på innleggelse av Hickmankateter og avansert væskeplan nå ☺️

Takk! ❤️ forstår ikke helt selv at jeg orker nå når jeg står i det for tredje (og verste gang). 50 x oppkast i døgnet har vært realiteten siden uke 5, og er bare i 8 enda men har heldigvis et team på sykehuset som har lagt en plan fra start og som står veldig på for meg. Spesialist Jone Tronvik er koblet på også, så føler meg bedre ivaretatt enn sist. Medisiner funker ikke (aldri gjort), men har midlertidig Midlinekateter og får væskebehandling hver dag hjemme. Det hjelper på dehydreringsdelen i det minste. Venter på innleggelse av Hickmankateter og avansert væskeplan nå ☺️
Slik selvoppofrelse er det virkelig bare en mamma som klarer <3 godt du får god oppfølgning <3

Jeg hadde hypermesis sist gang og var kvalm hele svangerskapet, men måtte aldri legges inn. Siden da har xonvea kommet inn og både det og b6 har heldigvis hjulpet noe her. Håper disse svangerskapsukene går fort for deg <3

Slik selvoppofrelse er det virkelig bare en mamma som klarer <3 godt du får god oppfølgning <3

Jeg hadde hypermesis sist gang og var kvalm hele svangerskapet, men måtte aldri legges inn. Siden da har xonvea kommet inn og både det og b6 har heldigvis hjulpet noe her. Håper disse svangerskapsukene går fort for deg <3
Tusen takk ❤️ ser på bildene fra forrige gang og minner meg selv på at det er verdt det til slutt ❤️

Back
Topp