Flere studenter her?

Men hvordan er det i forhold til sykemelding? Jeg jobber i klesbutikk, som er tungt og jeg går hele dagen. Er det mulig å sykemelde seg kun fra jobben (HVIS det blir er alternativ) og ikke fra skolen, eller er det sånn at om man sykemelder seg, så må man være sykemeldt fra alt? Samme gjelder egentlig permisjon, kan man ha permisjon fra jobb, men ikke studiet?

Jeg er jo som sagt på skolen kun to dager annenhver uke, så trenger ikke å sykemelde meg fra det vil jeg tro. :-)
Tror at så lenge du er student fra før av så kan du studere selvom du er sykemeldt. Ang permisjon vet jeg ikke... men du kan vel ikke motta både fødselspenger og fødselsstipend, og tror heller ikke at far får ta fellesperioden hvis du mottar fullt med fødelspenger mens du studerer. ?

Tror at så lenge du er student fra før av så kan du studere selvom du er sykemeldt. Ang permisjon vet jeg ikke... men du kan vel ikke motta både fødselspenger og fødselsstipend, og tror heller ikke at far får ta fellesperioden hvis du mottar fullt med fødelspenger mens du studerer. ?
Fødselspenger vil jeg jo motta fra jobben, og fødselsstipend fra skolen (som er et stipend jeg allerede har søkt og begynt å motta), hvis jeg ikke kan motta begge samtidig så trenger jeg jo i hvertfall ikke å jobbe meg oppover for å få mest mulig i fødselspenger? :-) skal høre med nav om dette også altså, bare tenkte om noen visste.

Ang permisjon, så tenkte jeg jo å være fullt hjemme med babyen i fire måneder, frem til august og skolestart, og så deretter kun gå på skolen to dager annenhver uke (da gradert permisjon), mens pappaen til babyen tar ut gradert permisjon de dagene jeg er på skolen. Tenkte da å ikke ha permisjon fra skolen, men fra kun jobben en god stund (tenkte til januar, da blir det 8 mnd med permisjon for min del, noe jeg også syns holder for meg. Så tar samboer ut full permisjon til babyen er over et år, og jeg tar evt ulønnet permisjon hvis ikke det holder til babyen er over året. Ser det er kompliserte og mye greier, men tror det kan gå hvis nav tillater perm fra jobb og ikke skole! :-) :-)

Fødselspenger vil jeg jo motta fra jobben, og fødselsstipend fra skolen (som er et stipend jeg allerede har søkt og begynt å motta), hvis jeg ikke kan motta begge samtidig så trenger jeg jo i hvertfall ikke å jobbe meg oppover for å få mest mulig i fødselspenger? :-) skal høre med nav om dette også altså, bare tenkte om noen visste.

Ang permisjon, så tenkte jeg jo å være fullt hjemme med babyen i fire måneder, frem til august og skolestart, og så deretter kun gå på skolen to dager annenhver uke (da gradert permisjon), mens pappaen til babyen tar ut gradert permisjon de dagene jeg er på skolen. Tenkte da å ikke ha permisjon fra skolen, men fra kun jobben en god stund (tenkte til januar, da blir det 8 mnd med permisjon for min del, noe jeg også syns holder for meg. Så tar samboer ut full permisjon til babyen er over et år, og jeg tar evt ulønnet permisjon hvis ikke det holder til babyen er over året. Ser det er kompliserte og mye greier, men tror det kan gå hvis nav tillater perm fra jobb og ikke skole! :-) :-)
Sånn å forstå ja, ja da blir det annerledes mtp perm osv. Jeg vet ikke ang stipend og fødselspenger altså, men er nok verdt å sjekke opp i med nav ja:) det ordner seg nok uansett på et vis! Så kjekk utdanning du tar da, 2 dager annenhver uke! :) jeg går hver eneste dag, et slit i grunn... Zzzzz

Jeg går første året på Mastergrad og må i år ta 5 uker praksis og samtidig 30 stp i et annet fag for å kunne bli det som heter lektor... så jeg skal studere 150% i år :P jobber deltid i tillegg.... men jeg har bestemt meg for at hvis det blir for slitsomt, så utsetter jeg noe av det..... hvis man f.eks blir sykemeldt når man studerer så må man ikke tilbakebetale noe til lånekassen.. så vi får se hvordan det blir :) skal ta dag for dag, uke for uke :)

Jeg tror ikke AAP kvalifiserer til foreldrepenger, kun engangsstønad, bare sånn at du er obs på det og sjekker det opp.
a03408590afc31adf0bb46d3a0846eca

Det ser heldigvis ut til at aap kvalifiserer. Greit å vite!

Sånn å forstå ja, ja da blir det annerledes mtp perm osv. Jeg vet ikke ang stipend og fødselspenger altså, men er nok verdt å sjekke opp i med nav ja:) det ordner seg nok uansett på et vis! Så kjekk utdanning du tar da, 2 dager annenhver uke! :) jeg går hver eneste dag, et slit i grunn... Zzzzz
Du er veldig flink da! :-) jeg er veldig glad jeg tar den utdanninga jeg tar, for det gir meg flere muligheter med tanke på familie og jobb :-) skal sies at det er tøft til tider, for det er likevel et heltidsstudie, jeg må lese like mye som alle andre. Men jeg har da valgt det, og har virkelig tenkt å gjennomføre! :-)

Så bra! Mener at det ikke var slik for noen år tilbake
Meget mulig. Det stod på nav sine sider at det har vore mange endringar dei siste åra, så mykje har nok skjedd sidan sist eg var gravid for åtte år sidan. Veldig greie og oversiktlige sider hos nav i alle fall.

Jeg går siste året på sykepleien og har veldig lyst til å fullføre til våren. Har søkt til skolen om å starte praksis før for å slippe praksis i april. Håper de tar hensyn til det. Er veldig bekymret for hvordan det blir med økonomien i permisjonstiden, men får ta det som det kommer.

Fødselspenger vil jeg jo motta fra jobben, og fødselsstipend fra skolen (som er et stipend jeg allerede har søkt og begynt å motta), hvis jeg ikke kan motta begge samtidig så trenger jeg jo i hvertfall ikke å jobbe meg oppover for å få mest mulig i fødselspenger? :) skal høre med nav om dette også altså, bare tenkte om noen visste.

Ang permisjon, så tenkte jeg jo å være fullt hjemme med babyen i fire måneder, frem til august og skolestart, og så deretter kun gå på skolen to dager annenhver uke (da gradert permisjon), mens pappaen til babyen tar ut gradert permisjon de dagene jeg er på skolen. Tenkte da å ikke ha permisjon fra skolen, men fra kun jobben en god stund (tenkte til januar, da blir det 8 mnd med permisjon for min del, noe jeg også syns holder for meg. Så tar samboer ut full permisjon til babyen er over et år, og jeg tar evt ulønnet permisjon hvis ikke det holder til babyen er over året. Ser det er kompliserte og mye greier, men tror det kan gå hvis nav tillater perm fra jobb og ikke skole! :) :)

Får du penger fra skolen du går på under svangerskapet?

Eg skal studere (30 stp) som videreutdanning, sjølv om eg skal jobbe 100%
Men det er jo berre eit år, og vil nok berre føre til at eg må ta 1-2 eksamenar etter at eg har fødd. Men det trur eg går heilt fint, for det har eg gjort to gonger før. Mi erfaring er at, dersom du er mentalt førebudd så går det. Men ... ungen går først. I starten då eg fekk mi første gjekk det på helsa laus ei stund, det skal ikkje skje igjen...

Men denne gongen er det annleis for meg, fordi eg har jobb og tek dette "heilt frivillig"

Jeg går siste året på sykepleien og har veldig lyst til å fullføre til våren. Har søkt til skolen om å starte praksis før for å slippe praksis i april. Håper de tar hensyn til det. Er veldig bekymret for hvordan det blir med økonomien i permisjonstiden, men får ta det som det kommer.
Supertrikset er å søke et fulltidsstudie til etter sommeren (når du er ferdig utdannet) og så ta permisjon fra studiet -foreløpig er det eneste måten vi (jeg og en venninne med samme problem) har funnet ut at det går an for en student som blir ferdig å få noe som helst form for permisjon med "lønn" fra Lånekassen :) lykke til!

Supertrikset er å søke et fulltidsstudie til etter sommeren (når du er ferdig utdannet) og så ta permisjon fra studiet -foreløpig er det eneste måten vi (jeg og en venninne med samme problem) har funnet ut at det går an for en student som blir ferdig å få noe som helst form for permisjon med "lønn" fra Lånekassen :) lykke til!

Har hørt flere gjør dette. Må man ta permisjon fra studiet eller holder det å bare betale studentavgiften og ikke møter på forelesning? Krever de bestått eksamen?

Back
Topp