Flere som trener?

Så sant man har et normalt svangerskap skal man fortsette å trene. Man kan fortsette å løpe også dersom man er vant med å løpe. Det er ikke sikkert det kjennes så behagelig å løpe når vi kommer godt uti svangerskapet og magen begynner å vokse, men det finnes mange som løper hele svangerskapet. Jeg er utdannet fysioterapeut, og trener selv nesten hver dag. Også nå som jeg er gravid. Jeg har vært heldig og er i fin form uten kvalme og trøtthet, så jeg har overskudd til det. Intensiteten på øktene er imidlertid litt lavere siden jeg blir mye fortere sliten nå, og jeg trener ikke like tunge løft (løftet mye tung knebøy osv), men ellers er alt som før. Trener 50/50 med kondisjon (løping, aerobic, spinning) og styrke (crossfit og "vanlig" styrke) + litt yoga.

Jeg trener minst 3 ganger i uka men hadde pause i over en måned da vi måtte ha prøverør og jeg ble dårlig av medisinene og hadde vondt etter uttak og da jeg ble gravid begynte jeg å blø og ble sengeliggende en uke før det gikk galt, for ca 2 uker siden begynte jeg å trene igjen og går mye topptur og har trent litt styrke og sånn tok en del situps og sånn igår og idag fant jeg ut at jeg har blitt gravid igjen helt av oss selv, syklusen etter SAen

:) skal på pilates i morgen og yoga på torsdag begge er nybegynner kurs :) er det noe jeg ikke bør trene når jeg er gravid?
Det er mer kroppen din som bestemmer hva du kan gjøre og ikke når du er gravid. Lytt til kroppen, den sier fra når du gjør noe som ikke kjennes bra. Du kan fortsette med den treningen du gjorde før du ble gravid, men det er noen regler jeg vet man skal holde seg til:
- Unngå sport med slag og spark eller hvor faren for å falle og slå seg er stor.
- Unngå overoppheting. (ikke akkurat noe stort problem her til lands nå i tiden vi går inn i)
- Unngå de aller tyngste løftene. Det betyr IKKE at du ikke skal trene styrke, men jeg har kuttet ut øktene hvor jeg løftet veldig tungt med få repetisjoner. Det er ikke i svangerskapet du skal ta ny knebøy-rekord ;D
- Så hender det jeg leser at man skal unngå å gå høyere i puls enn 80 % av maks. Dette tror jeg det er usikkerhet rundt, men man vet ikke helt hvordan det kan påvirke barnet om man veldig ofte trener opp mot 90 % av max, så det er vel best å være på den sikre siden. Jeg har pulsklokke og bruker den til å sjekke at jeg ikke ligger over 80 % av makspuls sånn jevnt.

Det er mer kroppen din som bestemmer hva du kan gjøre og ikke når du er gravid. Lytt til kroppen, den sier fra når du gjør noe som ikke kjennes bra. Du kan fortsette med den treningen du gjorde før du ble gravid, men det er noen regler jeg vet man skal holde seg til:
- Unngå sport med slag og spark eller hvor faren for å falle og slå seg er stor.
- Unngå overoppheting. (ikke akkurat noe stort problem her til lands nå i tiden vi går inn i)
- Unngå de aller tyngste løftene. Det betyr IKKE at du ikke skal trene styrke, men jeg har kuttet ut øktene hvor jeg løftet veldig tungt med få repetisjoner. Det er ikke i svangerskapet du skal ta ny knebøy-rekord ;D
- Så hender det jeg leser at man skal unngå å gå høyere i puls enn 80 % av maks. Dette tror jeg det er usikkerhet rundt, men man vet ikke helt hvordan det kan påvirke barnet om man veldig ofte trener opp mot 90 % av max, så det er vel best å være på den sikre siden. Jeg har pulsklokke og bruker den til å sjekke at jeg ikke ligger over 80 % av makspuls sånn jevnt.
Veldig mye fra meg nå..hehe :D Men når det gjelder bevegelighetstrening synes jeg ikke hovedvekten bør ligge på det i svangerskapet. Hormoner gjør at man naturlig blir "mykere" i svangerskapet, så jeg ville heller fokusert på styrke og kondisjon. Når det er sagt, innebærer yoga og pilates ikke bare bevegelighetsøvelser, men mye styrke også, så jeg tenker at dette er kjempebra! Hilsen fysioterapeuten :)

Har endelig fått meg en økt i dag!!! Har ikke fått trent siden forrige søndag pga kvalme/oppkast og generelt vært ufattelig sliten! Gikk greit i dag, sykkel intervall, måtte roe ned noen ganger, ellers helt supert!! :)

Hva sier dere til å lage en motivasjonstråd for å hjelpe oss t å holde mutivasjon oppe?? :)

Tusen takk for bra svar:-)

Har endelig fått meg en økt i dag!!! Har ikke fått trent siden forrige søndag pga kvalme/oppkast og generelt vært ufattelig sliten! Gikk greit i dag, sykkel intervall, måtte roe ned noen ganger, ellers helt supert!! :)

Hva sier dere til å lage en motivasjonstråd for å hjelpe oss t å holde mutivasjon oppe?? :)
Kult at du orket intervall etter å ha vært dårlig! Flink! :D Motivasjonstråd høres ut som en kjempegod ide! :D

Back
Topp