Flere som sliter med magen?!

*FruM*

Elsker forumet
Jeg sliter med at jeg blir fort veldig dårlig i magen... Tenkte kanskje det var pga matallergi da broren min ikke tåler melk, mel, soya, nøtter, skalldyr eller fisk.

Blodprøvene legen tok så fine ut så er ikke det. Jeg føler jeg spise releativt regelmessig og variert men flere ganger om dagen blir jeg akkutt dårlig i magen, og det er ikke alltid det passer seg om man skal si det sånn :p

Noen tips til hva det kan komme av, og hva som kan hjelpe?! :S Holder på å bli gal av dette. (Tar idoform hver morgen, uten at det har hjulpet sånn veldig...)

Kan være intoleranse kanskje? Det slår vel ikke ut på blodprøvene tror jeg. Søstra mi har det. Ho har kutta masse matvarer og etter en stund introdusert dem en etter en for å se hva hun reagerte på. Kan også teste deg på balderklinikken i Oslo.

jeg har slitt med dette i maaange år... bortsett fra nå som jeg er gravid, graviditeten har vært mitt vidundermiddel ;) har heller ikke funnet ut hva det er, men det hjelper littegrann å starte dagen med biola :) ellers går jeg faktisk med immodium (for akutt diare) i vesken (men ikke når jeg er gravid da)... tar en tablett hvis jeg blir veldig dårlig i magen.... de på apoteket sa det var greit, det ødela ingenting i magen.....

ellers så har jeg som oftest med meg noe fiberholdig i vesken også (knekkebrød, gulrot) og drikker mye vann.... unngår å snavle tyggis og sukkerfrie drops, som lackerol og slikt, da det kan virke lakserende....

ellers vet jeg ikke, og vil gjerne ha en løsning jeg også... :)

Hjelp, det er jo et hav av ting der ute en kan reagerer på. Gjær for eksempel.. Det å riste brødet knerter gjæret fullstendig, kan kanskje hjelpe?

Tror nok du må kutte ut alt og prøve deg frem med en og en ting. slik som hun over nevnte. 

Skriv matdagbok og hvordan formen er hver dag 

Sånn gikk jeg i lang tid, nesten 2 år før jeg fant ut hva det var.
Jeg tok blodprøver for å sjekke allergier og fikk ingen utslag. Legene sa at det trengte ikke å bety at jeg tålte alle matvarer, noe som stemte.

Jeg begynte å skrive matdagbok - hadde den med overalt og skrev ned alt jeg puttet i munnen. Fra tannkremen, tyggis, mat, drikke - alt.
Etter et par mnd klarte vi å se et mønster, det så ut som melkeprodukter var grunnen til problemene. Jeg fikk da tatt en laktoseintoleranse-test, og den slo ut positivt.

Lykke til! Du burde ikke gi deg, gå tilbake til legene.

(Imodium var min beste venn da jeg var plaget med magen nesten daglig...)

Takk for tips alle sammen!

Men imodium... Er ikke det sånn at da må du PLUTSELIG på do!? For det er ikke noro moro om man står på jobb ellerno :P (Men blir jo ofte sånn nå også... igrunn)

Hjelper ikke å riste brødet trur jeg fordi det gjør jeg hver morgen uansett uten at det er noe forskjell. Uff det er så slitsomt. Er sånn dårlig i magen HELE dagen for tiden, forferdelig plagsomt! :(

Men imodium... Er ikke det sånn at da må du PLUTSELIG på do!? For det er ikke noro moro om man står på jobb ellerno :P (Men blir jo ofte sånn nå også... igrunn)

Hjelper ikke å riste brødet trur jeg fordi det gjør jeg hver morgen uansett uten at det er noe forskjell. Uff det er så slitsomt. Er sånn dårlig i magen HELE dagen for tiden, forferdelig plagsomt! :(

Jeg sliter med det samme om dagen, og har ikke reagert på noe før. Men jeg har i første omgang kuttet alt av melk og det har hjulpet supert (også laktosefri melk.)  Laktoseintoleranse er det man som oftest får av allergi i voksen alder. Også sa legen min at gluten allergi også ofte kunne følge med. Det skal også sies at vis jeg tar de tablettene du tar, så blir jeg fryktelig dårlig fordi de innholder melkesyrebakterier. Begynn med og kutte ut melk en periode, vis ikke det hjelper så mel osv til du evt ser bedring. Er ikke alt som slår ut på de testene.

*FruM* skrev:

jeg har aldri opplevd å plutselig måtte på do av immodium, jeg har bare positive erfaringer med det :) det er jo for å stoppe akutt diare :) vet ikke hvordan det virker, men det bare..... gjør at du kan gå vanlig på do senere ;)

jeg får akutt løs mage av "overdose" melk/melkeprodukter..
spiser/drikker jeg gjærholdige produkter blir jeg forstoppa/oppblåst/luftig i enden..

j**** irriterende.. Men etter å ha starta på lavkarbo, og kutta ut mye sukker og stivelse har jeg faktisk blitt mye bedre. JEg har overproduksjon av en sopp i magen som heter candida (den livnærer seg på sukker), så ved å kutte ut mye av dette i maten har jeg blitt mye bedre

Jeg har irritabel tarm og utredes videre. Min tarm er helt håpløs,kan glemme fet mat og fiber i hvertfall,da blir jeg på doen i lang tid etterpå...

Høres ut som intoleranse eller cøliaki... sistnevnte kan være vanskelig og fange opp på blodprøve og førstnevnte må utredes med diett eller intoleransetest...

Prøv og ikke spise brød en stund, det hjelper hos meg..! Har fått konstantert irritabel tarm jeg og de har ikke tenkt og gjøre noe med det.. >Så da må man prøve seg frem litt selv.. Veldig mange som regerer på brød dessverre..

Var plaget med magen i mange år, tok diverse blodprøver og allergi tester, men de fant ingenting. Fikk da diagnosen irritabel tarm. Jeg hadde alltid imodium eller loperamid tilgjengelig. Det hjelper ganske raskt :) Men etter graviditeten og fødselen har jeg ikke vært plaget med magen i det hele tatt :)

Prøv og ikke spise brød en stund, det hjelper hos meg..! Har fått konstantert irritabel tarm jeg og de har ikke tenkt og gjøre noe med det.. >Så da må man prøve seg frem litt selv.. Veldig mange som regerer på brød dessverre..

Det kan være mye som gjør til det, så anbefaler som de andre over her å starte med matdagbok og elimineringsmetoden for å se om det er noe du ikke tåler. Tar ca 3 uker per ting, for å se om det blir bedre eller ikke, også må du ta en og en ting. 
Om ikke dette kommer frem til noe svar, så kontakt lege for videre utredelse.

Jeg har hatt kronisk diare i 1,5 år nå, og ingen finner ut hva det er og hvorfor.  

Frk.MammaMor skrev:

Er ikke noe å gjøre med irritabel tarm..
jeg har også den diagnosen, og det eneste legen sier at jeg er ikke må stresse.
Men det er lettere sagt enn gjort..
Men jobb, barn, hund ++ så er ikke mye tid til å slappe av.

Ser mange anbefaler imodium, og vil bare sei at det er laktose i den. Så viss det skulle vera det du reagerer på så vil du bli enda dårligere.
Men matdagbok hørtes lurt ut :-)
Håper du snart blir bedre, er så slitsomt når magen oppfører seg sånn.
Det finnes forresten noken tabletter på helsekosten som har fungert på meg, dei er meir konsentrerte enn idoform. Trur dei heiter noke som aci dophilus (?) oppbevares ivertfall i kjøleskap :-)

her er melk og hvete synderen.... spes kjøpte hveteprodukter,som boller,kanelboller osv.... det gjør meg kjempedårlig..

samme med melk,kaffedrikker med melk,kremis,kremkaker,fløtegrat poteter,fløtesauser osv...

ville prøvd å kutte ut melkeprod,det er enkelt å holde seg unna,enklere enn gluten allefall!! vil du få i deg kalcium,drikk havremelk. :) er ofte sånmne metoder man må ty til,da blodprøver etc på sykehus sjelden gir rett svar.. det du kan gjøre er å bruke 2-3 tusen kr hoas en privat klinikk,som s ender blodprøvene dine til england for analyser. vet flere somhar det.. og fått tilbake at de ikke tåler soya,hvete,melk,ananas, +++++++ noe som vanlige prøver her ikke viste.

Back
Topp