Flere som jobber / vil jobbe redusert for å ha mer samvær med barna?

PrøverPåTredjemann

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Jeg skal ut i permisjon med sistemann til våren. Deretter har både jeg og mannen et ønske om å jobbe redusert (ca 70-80%) i flere år, for å ha mer tid sammen med barna.
Jeg lurer på om det er noen her som gjør det eller planlegger å gjøre det. Vil gjerne høre litt om erfaringer og meninger, og hvordan dere løste den økonomiske biten.

Vi tenker at når nr 2 kommer skal jeg over i 80% permisjon og så videre i 80% etter jeg er tilbake i jobb. Mannen skal fortsette i 100. Men han jobber veldig mye så det er mest for å avlaste meg :Heartpink

Jeg jobber nå 50%. Det har jeg jobbet fra barnet var ca 11 månder til 20 månder. Her taper jeg imellom 11000-4000kr per månde i inntekt. Jeg får kontantstøtte fra barnet er 13-19 månder. Så de måndene taper vi ca 4000 kr. Her betaler mannen min meg halvparten av det jeg taper, så vi går 2000kr hver i minus hver månde. De 3 måndene jeg ikke får kontantstøtte går vi 5500kr hver i minus. Vi har barnet hjemme på fulltid, da jeg jobber turnus (helg, kvelder) og mannen min jobber 60% og tar nå 40% foreldrepermisjon hver uke. Her går det ok økonomisk, da vi også har utleie inntekter som hjelper å betale ned på lån. Samt har penger på sparekonto. Skal tilbake i 100% stilling når barnet er 20 månder gammel og barnet skal starte i barnehage. Har også et ønske om å kanskje jobbe 80 % etterhvert når barnet er lite pga turnus jobbing. Men må regne litt økonomisk på det etter 10 månder med 50% inntekt. Men tok ut 80% utbetaling i foreldrepermisjon, og gikk økonomisk ok da.

Last edited:
Jeg jobber i helsevesenet og barnet mitt er nå 15 mnd gammelt med fulle dager i barnehagen. Jeg har gått ned til 60% (3 dager i uken) + 20% (hver 4. helg langvakter) og syns friheten og fleksibiliteten er helt fantastisk! Jeg var lei av å være sliten etter fulle uker og alltid ligge etter med husarbeidet. Nå har mini en balansert mamma med overskudd, et rent og ryddig hjem som dufter nybakt brød, og som har et liv hvor det og spise lange frokoster sammen og hente tidlig i barnehagen er en del av hverdagen. Jeg elsker det livet vi har nå og anbefaler det til alle som har økonomisk mulighet til det om å gjøre det ❤️

Er lærer selv og mannen jobber 1uke-1uke turnus borte. Jeg jobber redusert arbeidstid. Jobber 80%. Det er verdt det for noen år. Tid er viktigere enn penger i denne perioden 2 på 4 og 6 år

Hei! Det er fint å kunne dele slike erfaringer. Vi har fått det til slik at jeg har vært hjemme til barna (to gutter 2 og 4,5 år nå) var 1,5 år. Så begynte jeg å jobbe i hhv 60% med eldste da han begynte i barnehagen og med minste i 40% mens mannen også hadde noe permisjon igjen. Minste begynte i barnehagen nå når han var 2 år. Det har vært veldig verdifullt. Merker fort stresset og kabalen som skal gå opp når man begynner å jobbe. Nå venter vi tredjemann, vil ihvertfall prøve å være hjemme med han til han er 1,5. Det blir jeg som tar mest av nattevåk, mannen tåler det veldig dårlig og får så lite overskudd. Han er også en del på jobbreise. Så jeg vil helst ikke begynne å jobbe før nettene er litt mer stabile. Men vi må jo se hva som går økonomisk, vi har ikke hatt en fullsted plan på det, men har vært heldig og det har ordnet seg med de eldste. Vi bor landlig og kan søke barnehageplass egentlig når tid som helst på året. Det er jo dumt at de hele tiden forandrer kontantstøtta, for dem som må planlegge i detalj i forhold til økonomi.

Hei! Det er fint å kunne dele slike erfaringer. Vi har fått det til slik at jeg har vært hjemme til barna (to gutter 2 og 4,5 år nå) var 1,5 år. Så begynte jeg å jobbe i hhv 60% med eldste da han begynte i barnehagen og med minste i 40% mens mannen også hadde noe permisjon igjen. Minste begynte i barnehagen nå når han var 2 år. Det har vært veldig verdifullt. Merker fort stresset og kabalen som skal gå opp når man begynner å jobbe. Nå venter vi tredjemann, vil ihvertfall prøve å være hjemme med han til han er 1,5. Det blir jeg som tar mest av nattevåk, mannen tåler det veldig dårlig og får så lite overskudd. Han er også en del på jobbreise. Så jeg vil helst ikke begynne å jobbe før nettene er litt mer stabile. Men vi må jo se hva som går økonomisk, vi har ikke hatt en fullsted plan på det, men har vært heldig og det har ordnet seg med de eldste. Vi bor landlig og kan søke barnehageplass egentlig når tid som helst på året. Det er jo dumt at de hele tiden forandrer kontantstøtta, for dem som må planlegge i detalj i forhold til økonomi.
Jeg har også prøvd å ha barna hjemme 1-2 dager i uken etter de begynte i barnehagen.

Jeg har jobbet 50% siden vi fikk nr. 2! Fungerer veldig fint for oss, og har fremdeles romslig økonomi da mannen er eiendomsmegler i eget firma. Hadde nok ikke hatt mulighet til det om han hadde en «vanlig» jobb :happy:

Her er plane at jeg skal jobbe maks 80% når jeg skal tilbake etter permisjon med nr 3. Samboer prøver å overbevise meg om å gå ned til 60, mens jeg heller mot 80 eventuelt 70. Da med en dag fri og starte litt senere de andre dagene...men vi får se. Skal ikke tilbake før januar 2026

Back
Topp