Flere som har putebarn? :-(

~lille nr 2~

Glad i forumet
Flere her inne som har babyen sin i den grusomme puta?
 (Frejkasputa som brukes ved hoftedysplasi)
Nå er det 5 dager siden jeg fikk puta på lillemor, å hun liker det IKKE..
Hun var kjemperolig å alt gikk så bra...helt til puta kom..
Hun gråter hele tiden når hun er våken.
Hun vil ikke at vi holder henne på noen måter.
Det eneste som trøster henne er puppen.
Hun var våken fra klokken halv 9 i går kveld til klokken halv 3 i natt,
Au au au au i puppene mine sier jeg bare...
Når vi tar av henne puta blir hun så rolig og fornøyd!

Blir så utrolig frustrert...
Legene sa at hun lå i grenseland, så det kunne gå bra uten pute, men de ville anbefale det i fall.
Syns det er lenge at hun skal ligge i denne tvangstrøyen i 4 mnd uten at de
sjekker henne i mellomtiden.. eller hva syns dere?
Har lest masse om dette og noen får komme ut av puta etter bare noen uker fordi
de ikke trenger det lenger, og jeg har lest at behandlingstiden for nyfødte med
frejkas pute er 2-4 mnd.

Jeg har lyst å kreve å få komme inn på ny ultralyd når det er gådd noen uker
og få en ny sjekk.

Blir så utrolig frustrert av dette.. Ikke kan vi bruke bilstolen vår heller, å ingen butikker har som er større enn vår, så vi har kun vogn som fremkomstmiddel i tiden fremover. Skjønner at hun må ha den, å heller puta enn alternativet. Men 4 mnd!!!!
Storesøster hadde kolikk når hun var baby, nå føler jeg at jeg har kolikkunge igjen, bare at det er nesten umulig å trøste henne på grunn av den dumme puta!

Måtte bare blåse ut litt frustrasjon!

Anbefaler deg VIRKELIG å søke etter putekrigerne på facebook.
Det er en gruppe laget av min venninne og de har samlet inn informasjon pga man får så lite opplysninger rundt omkring og de har MANGE MANGE medlemmer som er i samme båt som deg, Der vil du får mye svar og støtte :)

Har sendt deg en pm, men husk at barnet ditt plukker opp din energi, og om du går rundt og synes puta er grusom, å smiler og koser henne masse når den er av, vil hun skjønne at den er en forferdelig ting... Det er ikke gøy med putebarn, men det er nødvendig.

Også er det fritt sykehusvalg, så du kan velge å få behandling og en "second opinion" på et annet sykehus :)

Jentungen vår var putebarn.
Vi hadde puten i 3,5 måneder.
Vi var inne til sjekk en gang etter 2 måneder, og så etter ytterligere 1,5 måneder.
Syns det er utrolig rart at dere ikke skal inn på sjekk før etter 4 måneder.
Puten må også byttes ut med større etter som hun vokser.
Vi har et Maxi-cosi bilsete, det er vel et av de få, om ikke det eneste som passer med puten..

Jenta mi var putebarn fra hun var 6 uker gammel. Var en tilvenning i begynnelsen, men barn venner seg veldig fort til slike ting.
Som nevnt over vil jeg også anbefale deg putekrigerne på facebook, hjalp meg masse.
Prøv å la puten være det naturligste i verden(vet det ikke er enkelt), så vil det fort bli en vane for barnet.
Vi var inne til ny kontroll, og skiftet til større pute, etter 6 uker. Synes 4 mnd hørtes lenge ut, så ville undersøkt dette nærmere. Puten må jo bli for liten innen den stund.
Husker jeg synes den første uken var helt forferdelig, og trodde dette skulle være ufattelig ille, men det gikk veldig bra etterhvert.
Vi brukte Maxi Cosi, og den passet bra her, tok ut babyputen. Men husk å bygge opp i seter, vogn og senger så barnet ligger rett.
Vil også anbefale manuell terapaut for å sjekke evnt låsninger som også kan komme ved HD, dette i ryggen og nakken. Dette kan også være ubehagelig for barnet.
Vet også at det finnes hjelp å få ved hjelpemiddelsentralen ved evnt større vogn og seter. Ta kontakt med disse så kanskje de kan hjelpe.
Ønsker deg lykke til, og tenk at det er det beste for barnet og ting kommer til å bli enkelt når dere kommer inn i nye rutinger.

Jeg har ei jente som brukte SKINNER i ett år!
Så pute er "ingenting" i forhold til skinnene!
Skinne er jern,og skamhard, og babyen kan fort få gnagesår!

Andre jenta mi fikk pute da ho var 5 timer gammel, og brukte den i 4 mnd.
Var ikke på noen sjekk i mellomtiden...

En liten trøst, så hjalp meg da jeg syns det var helt grusomt, er at det er BRA de oppdager det så tidlig!!!

Jeg var på et kjøpesenter en gang, og da så jeg ei jente.. Tipper ho var 4-5år...
Ho måtte sitte i gigastor vogn, og ho brukte skinner....
Ho har nok blitt oppdaget altfor seint... Tenk så grusomt det er å ha en unge i skinner når de er så store.....
Så godt de oppdager det tidlig, og kan forebygge så tidlig. Da trenger de pute/skinner i kortere tid også.

Håper jenta di venner seg til den snart, og at dere kan få litt søvn!
Klem til deg!

Sjekk tettinntil.no også - vet det er mange bærere med putebarn, de opplever ofte at de får en helt annen nærhet til barnet når det sitter i bæretøy og de slipper å tenke på hvordan de skal holde dem med puta i veien.
Det er også en del ekspertise på feltet bærestilling vs. pute - ved "korrekt" bæring sitter jo barnet i samme stilling som i puta, og for barn i grenseland er bæring veldig positivt og forebygger hofteproblematikk.
Om du føler at det er tungt med vogn er det greit å ha alternativer, mener jeg!

Lykke til!

Back
Topp