Flere som har fødselsangst/ skal ha planlagt keisersnitt?

happymum89

Betatt av forumet
Var på tidlig ul i dag- 12+4. Også nevnte jeg keisersnitt, om det ble samme maset å kampen nå som det ble sist.. (Hadde ks med første pga fødselsangst og fikk avslag før jeg fikk det gjennom og gikk store deler av svangerskapet meget redd). Doktoren sa neida, det gikk sikkert greit, men det ble ikke snakket om før i uke 36(!!!). Holdt på begynne grine der jeg og fikk så godt som panikk inne der... -.- fikk til slutt ut av meg at jeg var nødt til å ha det skriftlig lenge før det og da sa han at han skulle skrive det i jornalen min nå og sende meg en kopi.. Men altså- er det vanlig ha den samtalen så sent?! Jeg så får meg det kom til å taes samtidig med oul eller ett par uker etter flere som har vært borti dette? Når er det vanlig få denne samtalen? Jeg hører til lillehammer sykehus btw...

Det tas ofte så sent, så det er nok helt vanlig. Har du hatt et ks så er det veldig sikkert du får det igjen

Jeg tok det opp med legen min i går. Vi snakket lenge om det og hun endte med å sende en henvisning til gynokolog. Man må dit på samtale først ettersom jeg skjønte. .

Jeg skal ha planlagt keisersnitt pga bekken som er skjevt og meget trangt. Fant ut dette hos kiropraktor et halvt år etter fødsel. Fødselen endte i akutt keisersnitt etter 22 timer... gruer meg til å spørre legen om hun ikke tar meg på alvor. :(

Skal kreva planlagt ks denna gongen. Vart hastesnitt sist pga kort navlestreng, trangt bekken og hjertelyden til babyen var dårlig. Skal ta første samtale på ul i uke 18

Sniker fra oktober..
Om du ikke har medisinsk grunn, så må du nok til noen samtaler først. Men siden du har ett ks fra før, så er risikoen større for å ende i nytt ks dersom du skulle prøvd vaginal fødsel uansett, så jeg tipper du får innvilget ks etterhvert. Men at du må til samtaler må du nok bare forberede deg på. Lykke til! Håper du får det innvilget tidligere enn uke 36 sånn at du slipper å gå og grue deg.

Kan ikke si jeg har angst, men jeg hadde en forferdelig dårlig opplevelse sist som jeg har behov for å prate om i forkant av en ny fødsel.. Men jeg tenker at jeg bare må gjennom det, og overlevde sist selv om det ikke var en god opplevelse.. Jeg besvimte jo flere ganger i etterkant

Anbefaler å ta det opp tidlig så man har god til til å avklare hva skrekken skyldes og om det er mulig å behandle/adressere den slik at man ikke lenger frykter fødselen. Jeg tror det er lurt å være åpen for at man selv kan endre mening underveis og bli tryggere i tanken på en vaginal fødsel. Ikke minst lytte til erfaringer om hvorfor keisersnitt heller ikke alltid er uproblematisk.

Har man hatt snitt før vet man jo hva det alternativet innebærer, men tror det likevel er lurt å ikke "låse seg" helt. Det blir man bare utslitt av.

Men be om henvisning til jordmor/sykehus jo før jo heller, så dere slipper grue dere og være usikre hele svangerskapet!

Sniker fra oktober..
Om du ikke har medisinsk grunn, så må du nok til noen samtaler først. Men siden du har ett ks fra før, så er risikoen større for å ende i nytt ks dersom du skulle prøvd vaginal fødsel uansett, så jeg tipper du får innvilget ks etterhvert. Men at du må til samtaler må du nok bare forberede deg på. Lykke til! Håper du får det innvilget tidligere enn uke 36 sånn at du slipper å gå og grue deg.
Ja altså jeg mener det er helt feil av han å si jada du får keisersnitt sikkert fordi du fikk det sist, men den samtalen tar vi ikke før i uke 36.. Burde jo vært flere samtaler etter min mening ettersom de burde være litt intressert i å hjelpe meg siden jeg har fødselsangt også.. Ikke bare si jada du får keisersnitt men vi tar ikke samtalen før i uke 36 fordi da får du dato.. Jeg vil jo snakke med de før det.. Huff, får snakke med jordmor å få henne til å henvise meg så jeg får en samtale sammen med oul eller noe tror jeg...

Jeg sliter med sterk angst, men fødte naturlig sist å det er planen denne gangen også:) var hos jm i dag å hu var veldig på at vi gjør slik som sist at hu skriver i journalen min at jeg SKAL ha Epidural så fort det er mulighet for det.

Sist fikk jeg Epidural å all smerte forsvant, og fødselen gikk som en drøm. Kjente ingenting å hadde full kontroll:)

Mitt råd er vell å ha en god dialog med jm å evt få ett møte med sykehuset å snakk om tankene dine rundt alt sammen så ordner det seg nok:)

Ja altså ingen som engang har nevnt noe om at de skal prøve hjelpe meg med fødselsangsten eller ha samtaler med meg eller noe. Han gyn (han er lege på sykehuset- han innvilget ks ved sist barn også) sa bare at jeg skulle inn på samtale å sette opp dato i uke 36. Syns det var rart. Og jeg vil ha det skriftlig før det- tenk om noe skulle skje

Ville nok rundt uke 26 prøvd å fått ett mer bindende svar da. Og ringt sykehuset å fått snakka med en jordmor der. Jeg gjorde det sist å det hjalp meg mye.
Utenom det tror jeg ikke du får gjort stort mer enn å snakke om det å prøve å få en ånkli bekreftelse på det.

Jeg sliter med sterk angst, men fødte naturlig sist å det er planen denne gangen også:) var hos jm i dag å hu var veldig på at vi gjør slik som sist at hu skriver i journalen min at jeg SKAL ha Epidural så fort det er mulighet for det.
Akkurat det vil jeg at de skal vite også! Bare det hadde letta mye. Jeg hadde fremdeles vondt, men langt fra så ille. Sist gang fikk jeg ikke epidural før jeg var totalt utslitt..

Akkurat det vil jeg at de skal vite også! Bare det hadde letta mye. Jeg hadde fremdeles vondt, men langt fra så ille. Sist gang fikk jeg ikke epidural før jeg var totalt utslitt..
Det er ikke gøy :/ jeg fikk heldigvis epiduralen ganske tidlig. Heldigvis før de begynte å strippe meg å tok vannet mitt. Selvom jeg hadde rier med 5 min mellom fra 05.30 å fikk epiduralen 20.00, hu var ute 23.34. Håper på samme fødselsopplevelse denne gangen også. :)

Det er ikke gøy :/ jeg fikk heldigvis epiduralen ganske tidlig. Heldigvis før de begynte å strippe meg å tok vannet mitt. Selvom jeg hadde rier med 5 min mellom fra 05.30 å fikk epiduralen 20.00, hu var ute 23.34. Håper på samme fødselsopplevelse denne gangen også. :)
Jeg merket ingenting før de tok vannet, da fikk jeg plutselig harde rier.. Over to timer etterpå fikk jeg epidural. Men om vannet skulle gå av seg selv når jeg er hjemme, og riene kommer like fort, så rekker jeg nok ikke noe epidural :p det værste for kroppen var nok å gå fra ingenting og til det der, tror den fikk like sjokk som meg..

Jeg merket ingenting før de tok vannet, da fikk jeg plutselig harde rier.. Over to timer etterpå fikk jeg epidural. Men om vannet skulle gå av seg selv når jeg er hjemme, og riene kommer like fort, så rekker jeg nok ikke noe epidural :p det værste for kroppen var nok å gå fra ingenting og til det der, tror den fikk like sjokk som meg..
Såpåss ja! Håpe på du slipper det da! Her gikk vannet i det hu skulle ta det på meg:p hehe

Back
Topp