Flere som bruker SF-måling app?

Kmille

Forelsket i forumet
Jeg har forsøkt å ta sf-måling selv ca en gang i uken siden uke 24, og har plottet inn tallene i st.olavs sin app.

Nå ser jeg at jeg har gått fra å ligge helt nederst i det ok-området i uke 24 til å ligge godt over dette området i uke 30.

Har bare målt sf-mål 2 ganger hos lege og jm (en gang gang hver) og der har ikke dette blir fanget opp. Tror kanskje lege/jm måler ganske forskjellig? Eller kan jeg ha bommet på målingene mine? Mine målinger stemmer ganske bra med jm, men de siste målingene mine (som tar helt av på skalaen) har blitt tatt samtidig med lege. Og legen sin måling er ikke høy.

Ble litt rotete det her... men oppsummert: jeg er litt bekymra siden mine sf-målinger plutselig har blitt veldig høye. Flere som har opplevd det? Burde jeg ta dette opp med noen? Det er 2 uker til neste kontroll, og akkurat nå føles det litt lenge...

Har du fått veiledning på hvordan du tar slike mål?
For d kan jo være at du ikke har gjort d helt riktig? På den annen side kan det være at du har gjort det riktig og det har blitt en stor endring som ikke har blitt oppdaget fordi de faktisk har målt forskjellig.
Er du usikker som d virker som du er, kan du bare ta en kjapp telefon til helsestasjonen, eller der du går til jordmor. Det skader ikke ;) hvis du føler at du renner ned dørene er det ofte bare inne i ditt eget hode.
Hvertfall det jeg og andre har sagt til meg etter at jeg har vært inne endel til legen de siste ukene :p hehe! Lykke til og ring. Deilig å slippe å bekymre seg

Min første tanke er at slike apper og hjemmemålinger er litt skumle, da man fort kan gjøre feil. Så lenge jordmor og lege ikke er bekymret ville jeg tatt det med ro. De er tross alt ekspertene, og kjenner også til alle sammenhenger og fysiologiske endringer hos deg, barnet og i svangerskapet. Jeg vil tro det er mange faktorer som sammen fører til om man skal være bekymret eller ikke. Jeg hadde tatt det helt med ro:))

Appen har en video som viser (ganske enkelt) hvordan man tar sf-mål. Hele poenget med å gjøre det selv er at da er det samme person som tar alle målingene på samme måte, og det er lettere å se utviklingen. Når man går annenhver gang til lege og jm og når ulike personer tatt sf-målene så vil ikke utviklingen over tid nødvendigvis bli riktig fordi alle gjør det litt forskjellig. Så siden jeg bare har to offisielle målinger, en av jm og en av lege, så hadde legen på sist kontroll egentlig ikke noe godt grunnlag for å si noe om sf-utviklingen. Mesteparten av økningen har også jobbet etter siste kontroll.

Nå ble det mye her! :P men jeg tenker jeg tar en tlf bare for å få snakket gjennom ting, og høre om det er noe vi skal følge opp til uka. Da slipper jeg å tenke noe mer på det i helga hvertfall ;)

Back
Topp