Flere med vond rygg?

Sofius

Forelsket i forumet
Førstegangsgravid. Og har de siste dagene fått mer og mer vondt i kotsryggen.

Flere med samme problem?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg hadde også det første gangen. Men husker ikke hvorfor jeg fikk det. Er det hormonelt kanskje?

Ja!
Jeg har vondt i korsrygg/bekken. Mest på venstre side. Når man blir gravid produserer eggstokkene mer av hormonet relaksin som gjør bindevevet i bekkenet mykere og mer tøyelig for å forberede på fødsel. Derfor sier man at bekkenløsning er hormonelt utløst. Bekkenløsning er forresten et veldig vidt begrep, og man kan ha bekkenplager uten å ha bekkenløsning.
Snakk med fastlegen din, så kan du få henvisning til fysioterapi hvis du har mye plager. Lurt å begynne å forebygge med en gang :)

Jeg har hatt problemer me ryggen i flere år, fikk bekkenløsning forrige svangerskap. Men smertene fortsatte, og fikk nå i sommer beskjed om at jeg har en prolabs i ryggen:/ har begynt behandlingen hos fysioterapaut, så anbefaler deg å få en rekvisisjon/henvisning hos lege og komme deg til behandling så fort så mulig, så du ikke blir verre!!

Telefontasting
Gutt12 og lillebaby mai15

Enig, med Lykkelig eple!! Skader ikke å komme igang med behandling! :)

Last edited:
Ikkje vent for lenge med behandling! Den feilen gjorde eg i fjor! Fekk bekkenløysning i veke 16 og kom ikkje i gang før veke 21/22. Da gjekk eg på krykker :( Heldigvis klarte fysioen å hjelpe meg godt slik at eg vart kvitt krykkene, men 6,5 mnd etter fødsel så sliter eg fortsatt med bekkenløysning og går fortsatt til behandling.

❤️Gutt februar 2014❤️

Jeg har også slitt litt med vond rygg, men det er mer en stikkende smerte på en side av korsryggen. Vondten er mer som menssmerter egentlig, og jeg er i gang med å finne gode ryggøvelser for og kanskje bli sterkere og bedre.

Alle gravide får bekkenløsning, men ikke alle får symptomer på det, og ikke alle like ille. Bare vær obs på at fysipterapeut ofte tar feil mellom bekkenløsning og bekkenlåsning.

Med nr1 ble jeg plaget allerede i uke 14, og begynte da å gå til fysioterapeut. Det hjalp lite og tilslutt gikk jeg til en kiropraktor, han sa dette ikke var bekkenløsning men låsning. Sliter med bekkenlåsning den dag i dag. Må inn å knekkes opp av og til.

Sier det samme som lykkeligeple i alt omtrent... bekkenløsning og låsning forrige svangerskap, knekt opp av kiropraktor. Slet med det et år etter fødsel. Nå er jeg gravid igjen, og hadde VONDT i ryggen fra 1 dpo... Redd det setter seg der denne gangen. Kiropraktor ba meg komme inn hvis jeg ble gravid igjen, men ikke de helt første ukene, for å gi forsteret litt ro til å "bosette seg ordentlig" der inne før vi gjør noe spesielt.

Back
Topp