Flere med tett nese?

Lillepusen

Forumet er livet
Sist jeg var gravid var jeg ikke plaget med tett nese, men hørte om mange som var skikkelig plaget. Har hørt at det er hormonelt...

Men denne gangen er jeg så sykt tett i nesa! Jeg har i en uke nå håpet og håpet på at det bare sitter igjen fra forkjølelsen jeg hadde for et par uker siden.
Hva tror dere? Kan det være forkjølelsen? Kan det være allergi? -har aldri vært allergisk før... Og en ting jeg lurer på... dere som er "gravid-tett" i nesa; får dere ut noe snør? Eller er det bare blokkert, liksom? Hos meg er jo nesa som om det var en forkjølelse. Med masse snør som surkler hvis jeg prøver å puste gjennom nesa, og kan snyte og snyte og snyte meg. Men så er det fortsatt like tett etter to minutter...

Håper jeg er alene om dette, men jeg kan tenke meg det kanskje er flere...

Her er nesa også tett, hadde det egentlig sist også....

så jeg kan ikke gå noensteder uten tørkepapir i lommen... Tror også jeg har en dorull i hvert rom i leiligheten nå. [8D] hadde det slik sist også. Men, siden det er den eneste "plagen" jeg har skal jeg ikke klage. [:D]

Når jeg snyter meg om morningen, er det ofte blodspor i guffa også. Sikkert fordi slimhinnene er litt sensistive. Har det aldri når jeg ikke er gravid.

ORIGINAL: Divinity

Her er nesa også tett, hadde det egentlig sist også....

så jeg kan ikke gå noensteder uten tørkepapir i lommen... Tror også jeg har en dorull i hvert rom i leiligheten nå. [8D] hadde det slik sist også. Men, siden det er den eneste "plagen" jeg har skal jeg ikke klage. [:D]

Når jeg snyter meg om morningen, er det ofte blodspor i guffa også. Sikkert fordi slimhinnene er litt sensistive. Har det aldri når jeg ikke er gravid.

Uffda. Men som du sier; hvis dette er din eneste plage, så har du det vel ganske bra. [;)]
Hvor lenge varte det på deg sist da? Ut hele svangerskapet?

ORIGINAL: Lillepusen

Uffda. Men som du sier; hvis dette er din eneste plage, så har du det vel ganske bra. [;)]

Det varte hele veien, men med varierende styrke. [8D] Mener det roet seg sånn halvveis i svangerskapet, og enda mer mot slutten. Ble jo varmere og tørrere luft også sist, siden jeg gikk høygravid i april/mai.

ORIGINAL: Divinity

Det varte hele veien, men med varierende styrke. [8D] Mener det roet seg sånn halvveis i svangerskapet, og enda mer mot slutten. Ble jo varmere og tørrere luft også sist, siden jeg gikk høygravid i april/mai.

Oj, værre mot slutten?! Føler vel at det ikke kan bli stor værre nå, hehe. Har INGEN smaksløker... og er så slitsomt å spise med åpen munn. Suge på drops er jo helt døden, hehehe.
Og så blir jeg så tørr i munnen om natten, må jo sove med åpen munn... Tunga sitter jo klistra fast der inne, hehe. [&:]

Skal høre med akupunktøren min neste gang jeg skal dit (neste uke). Hun vet alltid råd! [;)]

Jeg er jo syk nå, så nesen er så tett at det er nesten som en nær døden opplevelse og spise[8D]
Den har vært litt tett hele svangerskapet og det var den sist også.

Oj, værre mot slutten?! Føler vel at det ikke kan bli stor værre nå, hehe. Har INGEN smaksløker... og er så slitsomt å spise med åpen munn. Suge på drops er jo helt døden, hehehe.
Og så blir jeg så tørr i munnen om natten, må jo sove med åpen munn... Tunga sitter jo klistra fast der inne, hehe. [&:]

Skal høre med akupunktøren min neste gang jeg skal dit (neste uke). Hun vet alltid råd! [;)]

Mente å si at det roet seg enda mer mot slutten. Men, når jeg tenker etter, tok det seg opp igjen 2-3 dager før fødsel og jeg blødde litt neseblod.
Kjenner til det å være tørr i munnen.. Jeg hater å sove med åpen munn, så ligger å irriterer meg over det en stund før jeg klarer å sovne [8D] er blitt bestis med vannflasken og lypsylen. Men, er ikke så ille her at jeg må spise med åpen munn. Som regel kan jeg puste litt med nesa på dagtid.

Håper det roer seg snart for deg da, det finnes vel kanskje noen nesedråper gravide kan bruke på apoteket?

Er visst vanlig å være tett i nesa når en er gravid, pga vi får tykkere slimhinner pga økt blodmengde i kroppen.
Jeg går også er ganske så tett, snyter meg litt av og til, og nyser. Lurer på om det kan være allergi?[&:]
Håper iallfall ikke det er bihulene som begynner å kødde igjen, for da dauer jeg[X(]

ORIGINAL: MammaOkt

Er visst vanlig å være tett i nesa når en er gravid, pga vi får tykkere slimhinner pga økt blodmengde i kroppen.
Jeg går også er ganske så tett, snyter meg litt av og til, og nyser. Lurer på om det kan være allergi?[&:]
Håper iallfall ikke det er bihulene som begynner å kødde igjen, for da dauer jeg[X(]

Samme her, nyser ein del og må snyte meg kvar morgon ellers spyr eg faktisk. Blir dårlig av å kjenne slim i halsen og snørr i nasa. Eg må få det opp og ut med ein gong eg våkner ellers henger eg over vasken i 10-15minutter..
Eg har jo ikkje hatt løike ekstrem bihulebetennelse som mammaokt, men har hatt 3 bihulebetennelser etter nyttår og kjenner det ligger å ulmer litt ennå. Blir liksom ikkje kvitt den fullstendig. [:@] Eg har vore litt bedre (bank i bordet) dei siste 2 vekene.

Jeg er totalt spontett i nesa hele tiden... Sliter med å sove for jeg blir så tørr i halsen. Har snakket med legen å kan bruke nesespray for barn en gang om kvelden før jeg skal legge meg. Så jeg kan få sove litt...ellers hadde jeg ikke sovet. Å skal være enig i at å spise er en forferdelig opplevelse hver gang[:'(]

HÅPER det går bort snart. Tror bare jeg er syk ikke noe annet..håper jallefall

Bare et tips:

Skylle med en 20 ml sprøyte (fås kjøpt på apoteket) og fylle den med lunka saltvann (1 ss til 1 liter kokt vann) og skylle nesen mens du ligger me hodet bakover utforbi f.eks senga.
Dra inn vannet i den ene neseboren mens du sprøyter inn saltvannet.  - Og spytt ut.
Det roer slimhinnene og kan få de til å dempe seg. Forebygger også bihulebetennelse.

[:)]

Bare et tips:

Skylle med en 20 ml sprøyte (fås kjøpt på apoteket) og fylle den med lunka saltvann (1 ss til 1 liter kokt vann) og skylle nesen mens du ligger me hodet bakover utforbi f.eks senga.
Dra inn vannet i den ene neseboren mens du sprøyter inn saltvannet.  - Og spytt ut.
Det roer slimhinnene og kan få de til å dempe seg. Forebygger også bihulebetennelse.

Er det ikkje lettere med nasehorn/skyllehorn..?? Trur det kosta ein 100lapp og eg syns det virkelig er verdt det men så sliter jo eg med bihulene til vanlig også. (ikkje meininga å kritisere altså..)

ORIGINAL: sunnyt

Bare et tips:

Er det ikkje lettere med nasehorn/skyllehorn..?? Trur det kosta ein 100lapp og eg syns det virkelig er verdt det men så sliter jo eg med bihulene til vanlig også. (ikkje meininga å kritisere altså..)

Jo det er lettere med neseskyllehorn (det brukte jeg også før), men fikk beskejd av øre nese hals legen inne på sykehuset at det var ikke like effektivt siden en bare skyller forbi bihulene og ikke oppi bihulene.
Når en ligger med hodet bakover og ned og bruker spøryte, så blir vannet skyllet helt oppi bihulene og ned igjen, mens med nesehornet så renner bare vannet gjennom nesen.
Men hvis problemet ikke er med bihulene, så tror jeg et neseskyllehorn kan være bra altså![:)][:)]

Bare et tips:

Jo det er lettere med neseskyllehorn (det brukte jeg også før), men fikk beskejd av øre nese hals legen inne på sykehuset at det var ikke like effektivt siden en bare skyller forbi bihulene og ikke oppi bihulene.
Når en ligger med hodet bakover og ned og bruker spøryte, så blir vannet skyllet helt oppi bihulene og ned igjen, mens med nesehornet så renner bare vannet gjennom nesen.
Men hvis problemet ikke er med bihulene, så tror jeg et neseskyllehorn kan være bra altså![:)][:)]

Å takk for info, då burde jo eg også skylle med sprøyte!!

Bare et tips:

Ja hvis du er plaget med bihulene så kan nok det være lurt![:)]

Jeg kan prøve å få skannet inn "bruksanvisningen" jeg fikk av han legen, og legge ut her hvis du vil?

Bare et tips:

Ja hvis du er plaget med bihulene så kan nok det være lurt![:)]

Jeg kan prøve å få skannet inn "bruksanvisningen" jeg fikk av han legen, og legge ut her hvis du vil?

Det hadde vore supert..

Jeg er nå kronisk tett i nesen føler jg. Ingenting hjelper. uff. da jeg var hos legen snakket vi om det, og hun lurte på om jeg hadde vært forkjølet etter at jeg ble gravid, og det har jeg. Og hun sa da at noen gravide ikke blir kvitt slimproduksjonen etter forkjølelsen. Uff.

Ojoj! Så mange svar -plutselig! [:)]

Ja, legg ut den bruksansvisninga er du grei MammaOkt!!! [:D] Får ikke skikkelig til det neseskyllehornet... ligger nederst i en skuff i kommoden her... [&:] Høres jo grusomt ut med den sprøyta... mmmm, deilig ned i munnen, liksom. Men det skal jammen prøves! [;)]

Hehe, litt vittig å lese om flere som sliter med å spise og med den nysinga...
Har funnet ut at det er jo helt trafikkfarlig å nyse når man kjører bil. [&:] [8D] Jeg kjenner det bygge seg opp, og da skynter jeg meg å "scanne" veibildet, sånn at jeg vet jeg klarer å kjøre i "nyse-blinde" i to sek, hehehe. Det værste er jo at nysene kommer jo flere på rad!

Ikke bare-bare å være gravid, altså! [8D] [:D]

Ojoj! Så mange svar -plutselig! [:)]

Ja, legg ut den bruksansvisninga er du grei MammaOkt!!! [:D] Får ikke skikkelig til det neseskyllehornet... ligger nederst i en skuff i kommoden her... [&:] Høres jo grusomt ut med den sprøyta... mmmm, deilig ned i munnen, liksom. Men det skal jammen prøves! [;)]

Hehe, litt vittig å lese om flere som sliter med å spise og med den nysinga...
Har funnet ut at det er jo helt trafikkfarlig å nyse når man kjører bil. [&:] [8D] Jeg kjenner det bygge seg opp, og da skynter jeg meg å "scanne" veibildet, sånn at jeg vet jeg klarer å kjøre i "nyse-blinde" i to sek, hehehe. Det værste er jo at nysene kommer jo flere på rad!

Ikke bare-bare å være gravid, altså! [8D] [:D]

Var en dårlig bruksanvisning det der synes jeg egentlig....men en skal iallfall ligge med hodet (face up) utforbi senga, litt bakover mens en gjør det som står i bruksanvisningen.
Og så snyter en seg som en brukte å gjøre etter å ha brukt neseskyllehornet.[:)]

Litt uvant og ekkelt å gjøre i starten, men når en har fått inn så mye vann en klarer gjennom nesa, så må en spytte det ut - så best å få hjelp av en partner som holder ei bøtte klar.
Vannet må ikke være for salt, da blir det ubehagelig.

Back
Topp