Flere med stort behov for alenetid?

*Labambie

Forumet er livet
Etter første barn trengte jeg så og si aldri det. Nå som jeg har to, er det det gjeveste for meg. Alle snakker om kjærestetid, familietid.. Jeg trenger megtid. Og det må jeg ha for å ikke gå i veggen (har gjort det en gang, ble hentet med ambulanse og greier). Psykologen sier at det nødvendigvis er noe negativt i å være litt egoist.
Har dog en følelse av at jeg er omtrent alene. Mødre som ikke vil jobbe, bare stulle hjemme med hus, mann og barn.

jeg verner om alenetiden min og trenger litt hver dag :) men klarer meg med å få legge meg en halvtime før sambo for å lese da :) Og har informert han om at det beste han kan gjøre for meg i helgene er å drøye en ektra halvtime/time i senga før han står opp etter meg :)

Haha! Om jeg ikke får alenetid innimellom går jeg på en vegg ! Jeg har slitt lenge med depresjoner nå. Mange år med dårlig samvittighet over å ønske meg mer megtid. Av å gjøre mye annet enn å "bare" være mor og husmor. Først de siste mnd går jeg rundt og nyter det å bare være meg alene med god samvittighet. Det takket være psykolog og dps da :) Før dette var jeg faktisk såpass langt nede at selvskading begynte å komme i tankene mine...

Jeg liker å jobbe. Å være sosial. Jeg er flink i jobben min. Jeg elsker å være med mine barn også. Så ikke noen tror noe feil om meg her. Men jeg er "egoist" og krever megtid. Enten alene eller med venninner :)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Du er absolutt ikke alene! Jeg er veldig glad i både kjæreste-, mamma- og familietid, men alenetid er minst like viktig. Etter fødselen mistet jeg meg selv totalt og begynner først nå, etter 14 mnd å finne meg selv igjen. Det er ikke mye tiden jeg trenger for meg selv, men muligheten til å dusje alene eller bare kunne sitte stille for meg selv og se litt på tv er gull! Pga. jobb og arbeidshelger hver 4. uke prøver gubben å reise på hytta med lille når jeg har helgejobbing. Kjedelig for dem hjemme og jeg får litt tid (kjennes ut som myyyye) for meg selv. For meg er tanken på å være hjemmeværende med barn totalt klaustrofobisk og uaktuelt.

Jeg gleder meg til skolen begynner igjen!!!! For i dag har jeg virkelig blitt sprø!

Egentid er alfa omega, uansett familiesituasjon og antall barn. Det er viktig å være litt alene for å kjenne seg selv.

Jeg trenger alenetid. Mye alenetid. Har gått hjemme med to barn hele sommeren mens sambo har jobba og siste uka har jeg vært drittsur! I dag har pappan vært hjemme og tatt med ungene på div uten meg. Gull verdt og helt nødvendig. Nå drar barna til besteforeldre på mandag, ei uke før termin. Jeg gleder meg like mye som dem! Sambo har også ferie nå så da får vi egentid og kjærestetid med mindre det blir fødsel da :p

Jeg trenger også alenetid. Helst hver kveld. Heldigvis er sambo likedan, så det blir ingen sure miner. :)

Her i huset er egentid veldig viktig! Jeg går på besøk til venninner, lunch/middag med venninner og fest i ny og ne uten mann og barn. Helt herlig :D jobber 40% og skole 60%, så blir litt jobbing i helger og kvelder, men sånn er der bare. Gubben jobber endel lange dager, så han legger seg gjerne litt tidlig av og til og vips så fikk jeg en time der og. Hehe. Jentene mine er hos faren annenhver helg, så prøver da å få unna mest mulig skolearbeid De helgene.

Jeg trenger alenetid, og det har vært ikke eksisterende i sommer! Gleder meg til å sende ungene på skole og barnehage, jeg kan da dra hjem til et tomt hus å bare være meg ;) Det er viktig for meg! Mer viktig enn kjærestetid, men jeg er litt rar. For liker at min alenetid er på dagtid og ikke kvelden, for jeg er husredd :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Selv med 3 barnehagebarn føler jeg ikke behov for alenetid. Men jeg er helt avhengig av søvn, så elsker i helgene å få "megtid" til å sove...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

For meg er alenetid veldig viktig:D

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Ja hver dag. Særlig kveldene. Da er jeg sliten :-(

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Jeg er veldig glad i alenetid ja. Fremover er jeg spent på hvor ofte jeg får det, siden studietiden er over og framover vil jeg jo jobbe når vesla er i barnehagen, men av og til vil jeg nok sende vesla på eventyr med pappaen slik at jeg virkelig kan kose meg i fred og ro. For det holder ikke bare med en halvtime i badekaret eller en kveld på hobbyrommet eller en gåtur ute. Jeg elsker å være i et tomt hus for en stund, gjerne en hel dag, og bare gjøre nøyaktig hva jeg vil akkurat når jeg vil det. Jeg kjenner ikke at jeg trenger det så ofte nå lengre, men en gang iblant er det bare deilig å få være helt alene. Men jeg setter også pris på skikkelig familietid, med vesla og sambo, eller bare vesla, eller med andre i familien, venninnetid, og ordentlig kjærestetid der vi faktisk gjør noe sammen og ikke bare sitter i hver vår sofa med pc/ipad.

Det er terapi å få være litt alene i blandt.. Jeg pleier å tenke på det slik at jeg tenger alenetid av og til for å få energi og overskudd til å være en engasjert og gd mamma :)

Jeg trenger også megtid! Jobber i bhg og har med unger å gjøre i 12-13 timer de dagene jeg jobber, pluss planlegging!
Så trenger helt klart tid til meg selv også.

Har fri en dag i uka, og den er gull verdt! Ungene får kortere dag i bhg, og de har fått fri innimellom. Men de har så mye fri ellers i ferier (høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og 5 uker om sommeren) også at jeg ikke har dårlig samvittighet for å sende dem avgårde.

Og så får jeg mye alenetid hver kveld siden samboer legger seg tidlig og jeg er natteravn :-P

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Ja, viktig! Blir ikke så av det, hvis man ser bort i fra "alenetiden" jeg har med lillesøster på dagtid. Trenger ikke være så mye i løper av en dag, ikke rom for det heller med to små, men to min alene på badet feks - gull verdt!

Du er absolutt ikke alene om å trenge alenetid! Det er superviktig!

Sent from my iPad using BV Forum

Hadde ikke spes behov for det med førstemann, men er spent på hvordan det blir med to snart....

Har i grunn ikke noe stort behv for alenetid, jeg gruer meg til hverdagen begynner igjen i grunn jeg

Back
Topp