I første svangerskap gikk jeg på antibiotika de siste 4 mnd av svangerskapet samt rakk en dose intravenøst før han var ute. Han fikk en infeksjon etter fødsel, men hva som var årsaken er uvisst (har helt til nå trodd det var pga GBS). Etter en uke med antibiotikakur på nyfødt intensiv, har han vært frisk siden.
Har også fått det påvist i dette svangerskapet og snakket med jordmor (ikke den samme) om dette. Jeg syntes det var unødvendig med så mye antibiotika før fødsel siden han likevel fikk infeksjon og jeg hadde sopp ut av en annen verden og revnet en del i den forbindelse. Jordmor sa da at jeg ikke trengte noe annet enn under fødsel og at de ikke fulgte opp babyen mer etter fødsel hvis alt så ut som det skulle (forsto det slik at det var veldig sjelden smitte over til baby). Siden førstemann ble innlagt pga infeksjon etter fødsel, så spurte jeg om de kunne følge opp nestemann også med blodprøver i tilfelle infeksjon der også. Hun sa at det ikke var vanlig, men at hun forsto godt hvorfor jeg ville det. Det står på helsekortet mitt i gult, og gubben har fått streng beskjed om å sørge for at det blir gjort. Håper bare vi ikke får en besseewisser til jordmor...
Synes det er veldig snodig at det er så forskjellig praksis på dette. Hvertfall siden det kan være livsfarlig for baby hvis det ikke blir oppdaget og behandlet...
Heldigvis går det bra i de fleste tilfeller

Håper jeg ikke skremte deg på noen måte, har ikke vært noe problem verken for lillegutt eller meg siden

Lykke til