Flere med katt i hus?

Hermine

Gift med forumet
Lurer litt på hvordan det blir med baby og katt i samme hus.. Har ingen erfaring. Vi har en omplasseringskatt som er 6 år, og har bodd hos oss halve livet. Hun var ekstremt redd når hun kom, lå bare under sofaen og hadde ikke lært å leke eller kose.. Nå kan hun alt dette, og er blitt en ganske sosial og kjælen katt med oss. Men hun er veldig redd fremmede, hater høye lyder og blir fort skremt. Hun var innekatt, men vi har heldigvis klart å få henne til å trives ute for kortere perioder. Hun er ellers en rolig og snill pus, som gjemmer seg hvis det blir utfordrende.

Tips og råd tas i mot med stor takk:-)

Lurer spesielt på dette med soving. Må kanskje ha sånn dyrenett over? Og da kan man vel ikke ha sånn krybbe inntil senga, for da får man ikke nettet over?

Hva med lekegrind i stua for trygg leking og soving?

Lurer også på dette med sjalusi mot babyen..

Du kan enkelt å greit la være å ha katten på soverommet. Er uansett ikke noe særlig å ha katten på soverommet spesielt på sommerstid da altskens små kryp havner i pelsen.
Ellers er det bare å være på vakt å følge med, du vil uansett måtte være tilstede hele tiden med di små/ den lille.:D

Er selv spennt på dette med reaksjoner fra vår katt, da vi har en Bengal katt som slettes ikke er en familievennlig krabat.

Vi har/hadde en katt. Hun er selvvalgt innekatt. En nervøs, men veldig kjælen og leken kattepus med de hun er fortrolige med. Når vi fikk besøk av fremmede gjemte hun seg med en gang og kom ikke frem før selskapet var gått. Med årene har hun begynt å være litt mer ute, men foretrekker å være inne. Da vi fikk datteren vår forstod jeg raskt at det ikke var noe å være engstelig i forhold til babyen. Katten vår ble innesluttet og gjemte seg helt til babyen hadde lagt seg for natten. Katten snuste på alt som luktet baby og gikk med dempet rygg og hale langs veggene bort til gjenstandene. Hun hadde det ikke noe godt sammen med en baby og vi fikk mamma og pappa til å ta henne, sånn at hun kunne få det fint igjen. Der har hun vært i 4 år nå, fra og til. Vi har prøvd å ha henne hos oss, men hun er veldig lite begeistret for barnet vårt. Men hun har aldri klort eller vært til fare for barnet vårt. Hun er så ydmyk og engstelig av seg at hun tør ikke å nærme seg henne. Løper vekke med en gang datteren vår prøver å kose med henne. Datteren vår blir lei seg fordi katten ikke liker henne. Vår katt er en skikkelig pensjonistkatt!

Nå er det sånn at mamma og pappa har blitt veldig glad i vår katt, så den bor der permanent, og hver gang jeg ymter frempå at vi kan prøve å ta henne hjem igjen, så er det ikke særlig populært.

Jeg tror du må ta det som det kommer når det gjelder katten din. Alle katter reagerer ulikt. Det finnes mange tips der ute hvordan man kan tilvenne en katt en ny tilværelse. Vi prøvde mange av disse tiltakene, men ingen fungerte hos oss. Men det skyldes nok en noe sær katt.Hos de fleste går katt og barn veldig fint! :)

Vi har to katter (2 år gammel hann latt og 4 mnd gammel ho katt ) hannkatten er litt sær, og vár for lyder, men regner med det går greit med baby I hus. Han er vant med 5 åringen min, som herjer og bråker dagen lang :p men kommer ikke til å ha noen av dyrene alene med baby uten oppsyn uansett ;) Har en Rottweiler gutt på 1 år også, mer spent på sjalusien som kommer til å oppstå der :o

Takk for fine svar. Er veldig spent på om hun kommer til å venne seg på babyen.. Må nok bare ta det som det kommer. Hun har heldigvis vent seg på å sove utenfor soverommet, men hun kommer ofte innom på kvelden og morgenen. Mulig vi må øve på at døren skal være lukket nå da, og at hun må finne seg i det. Vi er veldig heldige som bor i stort hus, og har hage - så hun har mange gjemmesteder. Vurderer å sette opp et slags klatretre med en høy hylle slik at hun kan ligge trygt inne, med god oversikt.

Våre to var under et år da lilebror kom til verden og det gikk veldig bra, ingen sjalusi, men de var nysgjerrig på hva som befant seg i vugga. De har alltid vært på vaskerommet om natta hvor de har hatt luke ut og kommet og gått som de har villet. Ved vognsoving brukte vi alltid myggnetting. I verste flått-sesongen i fjor fikk de ikke komme lengre inn i huset enn vaskerommet. Når man har plukket tre flått av en fire mnd gammel baby så måtte jeg bare ta affære. :-/

Det er nå utfordringene har kommet med en gutt på 16mnd som vil ligge oppå kattene og gi de kos. Noe kloremerker blir det, men alt i alt så har de god selskap i hverandre. Hunkatten er noe kjipere enn hannkatten. :)

Våre to var under et år da lilebror kom til verden og det gikk veldig bra, ingen sjalusi, men de var nysgjerrig på hva som befant seg i vugga. De har alltid vært på vaskerommet om natta hvor de har hatt luke ut og kommet og gått som de har villet. Ved vognsoving brukte vi alltid myggnetting. I verste flått-sesongen i fjor fikk de ikke komme lengre inn i huset enn vaskerommet. Når man har plukket tre flått av en fire mnd gammel baby så måtte jeg bare ta affære. :-/

Det er nå utfordringene har kommet med en gutt på 16mnd som vil ligge oppå kattene og gi de kos. Noe kloremerker blir det, men alt i alt så har de god selskap i hverandre. Hunkatten er noe kjipere enn hannkatten. :)
Sånn var mi jente også da hun var mindre, skulle ligge oppå de, dra de I halen og stå i, noe hannkatten ikke likte! Men som hun ble eldre, til bedre gikk det! :) Hun er nå 5, og kan være alene med begge kattene, leker med de og er veldig kjærlig :)

Vi har en ute/inne katt :) skal flytte snart og slikt, så blir en romstrering. Men når lillegutt kommer til verden blir det sånn sikkerhetsnett over sprinkelseng og krybbe. En tommelfingerregel er at katten ikke får være på soverommet uansett :) ungen blir lært opp til å ha resepekt for dyr i det store og hele. Kommer ikke til å tolerere halenapping, pelslugging, biting av noe slag. Unger har bare godt av å være rundt dyr :) lurer fælt på hvordan katten kommer til å reagere når lille kommer til verden da.. han er veldig kosete av seg. Redd for sjalusi :p

Har en innekatt, kommer nok til å plassere henne hos en venninne de første mnd i og med at jeg og barnefar ikke får flyttet før jeg har solgt den lille leiligheten min som jeg må ha et år før salg (kjøpte i januar) var ikke en planlagt graviditet, og leiligheten er veldig åpen, tror ikke jeg hadde fått ro i sjelen med både ny baby og pusen :) men så fort vi får flyttet skal hun tilbake <3

Back
Topp