Flere lærere her?

kreativmamma

Glad i forumet
Jeg er lærer, og skal starte med en ny førsteklasse til høsten. Jeg kjenner veldig på samvittigheten min ovenfor elevene når jeg må forlate dem midt i skoleåret - kanskje allerede i løpet av høsten hvis formen blir dårlig. Noen som kjenner seg igjen?
Gruer meg veldig til å fortelle det til ledelsen, og lurer på når det er best å si noe. Skoleåret avsluttes jo når jeg bare er snaut 8 uker, og det føler jeg blir litt tidlig - samtidig som jeg jo vil være nesten 16 uker når vi starter opp igjen i august... Er det litt sent å si noe?

Hei! Jeg er lærer på en ungdomsskole, og syns dette var helt forferdelig vanskelig første gangen. I ettertid har jeg begynt å tenke at vi må tenke på det som en vanlig jobb, og du må gjøre det som er best for deg. Jeg skal egentlig følge klassa mi gjennom 10.trinn til høsten (med påfølgende eksamener), men jeg kan ikke planlegge graviditet ut i fra hvilken klasse jeg har. Jeg tenker bare at jeg er ikke uerstattelig, og at elevene kommer til å klare seg veldig bra ;) Når det gjelder ledelsen, så er planen å ikke si noe før jeg er tilbake, eventuelt ringe rektor i sommerferien. Jeg mistet i uke 11 sist, og var veldig glad jeg ikke hadde sagt noe til ledelsen da. Husk også at ledelsen vet at vi blir gravide når de ansetter unge damer.
Jeg høres kanskje litt kynisk ut, men hos oss så er folk ut og inn av fødselspermisjon, og det rynkes ikke på nesa av den grunn. Foreldrene (de fleste i alle fall - hehe) forstår veldig godt at vi også har et liv ved siden av jobb :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg er også lærer og skal følge en klasse gjennom 10. til høsten.
Jeg tenker helt likt som Medønskeomentil2015.
Kommer ikke til å si noe til ledelsen før etter sommerferien.

Fra mobil.

Hei og hopp! Lærer her! Jeg tenker ikke så mye på det :) Jeg venter til det synes på kroppen, så forteller jeg det :) Sikkert i slutten av august eller i begynnelsen av september. Med de to forrige måtte jeg si det ganske tidlig da jeg blir så skrekkelig dårlig i begynnelsen... sånn som nå... blææææhhh :) Men denne gangen slipper jeg litt unna med sommerferien :) Arbeidsgiver har ikke krav på å vite dette før langt ut i svangerskapet, så du gjør ikke noe "feil" med å vente. Gjør akkurat det som du føler er mest riktig!

Jeg er lærer, og skal starte med en ny førsteklasse til høsten. Jeg kjenner veldig på samvittigheten min ovenfor elevene når jeg må forlate dem midt i skoleåret - kanskje allerede i løpet av høsten hvis formen blir dårlig. Noen som kjenner seg igjen?
Gruer meg veldig til å fortelle det til ledelsen, og lurer på når det er best å si noe. Skoleåret avsluttes jo når jeg bare er snaut 8 uker, og det føler jeg blir litt tidlig - samtidig som jeg jo vil være nesten 16 uker når vi starter opp igjen i august... Er det litt sent å si noe?
Jeg er i nøyaktig samme situasjon! Jeg har termin i slutten av januar. Jeg skal begynne på en helt ny skole. Syns det er veldig vanskelig å bestemme meg for når jeg skal si noe. Jeg er også litt nervøs for at noen i ledelsen skal høre om det fra noen andre enn meg i sommerferien. Ettersom jeg kommer til å fortelle det til andre da.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg er i nøyaktig samme situasjon! Jeg har termin i slutten av januar. Jeg skal begynne på en helt ny skole. Syns det er veldig vanskelig å bestemme meg for når jeg skal si noe. Jeg er også litt nervøs for at noen i ledelsen skal høre om det fra noen andre enn meg i sommerferien. Ettersom jeg kommer til å fortelle det til andre da.

Ikke stress med det, fortell det når du kommer tilbake. De har jo ikke krav på å vite noe sååå tidlig :) Uansett så er det vel ikke noe ille at de evt. får vite det av andre? :)

Det er sant :) det ordner seg nok bra, får rett og slett bare si noe når jeg begynner på jobb etter sommerferien :)

Jeg er 19 uker på vei, har termin i november. Skal starte med en 1.klasse til høsten ;) Jeg valgte å fortelle det til ledelsen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid (uke 5). Sa at det var veldig tidlig, men at de skulle få en sjans til å planlegge neste år på best mulig måte. Jeg sa også at dersom det gikk ut over min stilling som kontaktlærer o.l til neste år (alle økonomiske tillegg jeg har), så ville det vere siste gang jeg forberedte dem på denne måten. Jeg hadde jo tross alt ikke trengt å si noe før august. De satte meg i 1.klasse fordi de ønsker min "step in" i den klassen, og jeg skal jo bare vere der i 8 uker.

Det er veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre som lærer, det går på en måte utover så mange. Men det var som ledelsen min sa; man kan jo ikke slutte å få barn bare fordi man er lærer! Sånn er det bare. Det er selvsagt ikke gunstig for noen klasser eller trinn å ha et skifte av lærer midt i året, men om man tenker på alle som er og blir sykemeldt i løpet av året så går jo det for det samme. Man skal uansett tenke først og fremst på seg selv! Å planlegge barn er ikke det samme som å søke permisjon for å dra til Thailand på ferie. KLART du ikke skal ha dårlig samvittighet :)) Lykke til med svangerskapet :D

Kjenner at jeg ikke gleder meg til å fortelle dette på jobben etter sommeren nei :) Vår sjef er litt dårlig på å takle personalet, så hun blir sikkert sur... men ja ja, jobben er virkelig ikke alt...

Kjenner at jeg ikke gleder meg til å fortelle dette på jobben etter sommeren nei :) Vår sjef er litt dårlig på å takle personalet, så hun blir sikkert sur... men ja ja, jobben er virkelig ikke alt...
Jobben er ikke alt,og det er sånn det er å ha unge kvinner ansatt!

Takk for gode innspill! Jeg valgte å fortelle det til sjefen i forrige uke, og det gikk veldig fint. Som hun sa; Sånn er det å ha et ungt personale
Da hadde jeg sagt; mener du VIRKELIG at jeg skal la være å få barn fordi jeg har en jobb? HerreGUD jeg kjenner jeg blir så forbanna av at sjefer i det hele tatt kan bli noe annet enn glad på våres vegne!

Sorry, liten utblåsning.. ;)

Back
Topp