Flere her med katt?

minlillestoreverden

Forelsket i forumet
Forrige gang jeg var gravid hadde jeg ikke katt! Også har jeg hørt om dette med katt og toksoplasmose. Vet at jeg ikke skal ta kattedoen. Men bestemte meg for å lese litt rundt det, og nå kjenner jeg at jeg egentlig bare vil ha den katten ut av huset :/ man bør vaske seg på hendene hver gang man har kost med katten, ikke ta kattedoen og være ekstremt hygienisk. Det har ikke jeg vært jeg har ikke vasket hendene mine hver gang jeg har tatt på katten! Også er det værst med de kattene som er under 1 år, og min er bare 8 mnd! Helt sikker på at jeg har fått toksoplasmose jeg nå! Og det kan gi mye senskader på babyer :( for noia av å ha den katten i hus nå kjenner jeg! Noen med erfaringer?

Det du kan gjøre er å spørre legen om de kan teste deg for å se om du har produsert antistoffer mot toksoplasmose, da er du isåfall blitt immun. Og da er det ingen grunn til bekymring.

Opplever du influensa lignende symptomer, så kan dette skyldes toksoplasmose, så da er det viktig at du nevner det for legen.

Har vært borti katter hele livet, så er sjangsen stor for at du har produsert antistoffer. Men selvfølgelig uansett lurt å være påpasselig med håndvask. Og ikkr klappe fremmede katter ihvertfall :)

Sniker fra juli, jeg hadde 6 katter de to forrige gangene jeg var gravid, har to friske unger. Har to katter nå og er 15 uker på vei, vi har ikke kattedo, men jeg koser med de hver dag. Vasker meg ikke hver gang, men alltid før jeg spiser. Har spurt alle legene jeg jobber med om dette, og sjansen er svært liten for smitte, bare ha god hygiene :) kos deg med katten din :) har ikke hørt om folk som kvitter seg med katter fordi de er gravid...

Hei! SNiker fra august jeg :)
jeg har tre innekatter, hvor alle selvsagt bruker doen inne. Parasitten Toxoplasma gondii er ikke farlig før etter 48 timer. Da "klekker" de. Jeg tømmer doen morgen og kveld, og passer god på håndhygiene(gjør jo det ellers også)
Men jeg koser masse med mine.
Ikke vær bekymret. Følg forhåndsreglene. Så går det bra :)

Hei! SNiker fra august jeg :)
jeg har tre innekatter, hvor alle selvsagt bruker doen inne. Parasitten Toxoplasma gondii er ikke farlig før etter 48 timer. Da "klekker" de. Jeg tømmer doen morgen og kveld, og passer god på håndhygiene(gjør jo det ellers også)
Men jeg koser masse med mine.
Ikke vær bekymret. Følg forhåndsreglene. Så går det bra :)

Kan man bruke hansker om man MÅ skifte doen?

Man kan brukes hansker når man skifter på kattetoalettet. Vi har to katter, hadde det sist svangerskap også, ikke noe problem :-) jeg vasket med bare på hendene før hvert måltid blant annet.

Vi hadde to katter gjennom hele graviditeten min i fjor, det gikk kjempe fint! Mannen tok seg av kassen :)

Jeg også har katt. Mannen tar kassa, og så vasker jeg hendene etter å ha kost med katten:) prøver å huske på å vaske før mat også, men glemmer meg litt der innimellom :)

Vi har alltid hatt katt, aldri vært noe problem :) bruker hansker til doen og vasker henda godt..

Jeg har hatt katt hele livet og stresser ikke med toksoplasmose. Etter det jeg har lært så er ikke det noe stor fare i Norge. Værre hvis du drar til varmere strøk og kjæler med katter der. Har enda ikke hørt om noen som har blitt rammet av dette i Norge, men det har sikkert skjedd det også...

Hadde to innekatter når jeg var gravid sist. Jeg tok kattedoen med hansker på, men vasket hendene godt. Angående kosen, så lå den ene stort sett oppå magen min og sov gjennom hele svangerskapet, jeg klappet og kysset på han hele tiden, og det gikk helt fint.

Nå har jeg hatt katt hele livet da, så vil tro jeg er ganske immun. :)

Kan man bruke hansker om man MÅ skifte doen?

Jeg skifter på toalettene selv og bruker hansker. Glemte å skrive det :)

Det er litt hysteri, men det er veldig viktig å ta forhåndsregler, for du har sikkert lest konsekvensene av å bli smittet av denne ufyselige parasitten. Men husk at denne parasitten ikke kun sitter i avføring;)

Hadde katt under forrige svangerskap og helt frem til november i fjor. Alt har gått bra med meg og mitt barn :-)

Back
Topp