Flere fornavn?

kuchinga

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Vi venter gutt nå og har egentlig et slektsnavn som vi tenker å ha med sammen med et navn til, men er usikker på om det er familienavnet vi vil kalle ham til daglig. Men familienavnet er det som kommer til å være første fornavn (pga tradisjon). Lurer vel egentlig på om noen har noen synspunkter på det å bruke navn nummer to som tiltalenavn? F eks kalle gutten Ole Fredrik, men kalle ham Fredrik til hverdags. Vet ikke hvilket svar jeg egentlig er på jakt etter, men må bare tenke litt høyt! Noen som har erfaring med det? Blir det bare kluss? :laughing002 #dilemma
 
I min søskenflokk er vi 3 stk, eldste med to fornavn der begge blir brukt, mellomste med et fornavn, og meg med to fornavn der bare et av navnene blir brukt, tenker det er opp til foreldrene, i mitt tilfelle så brukte mamma og pappa aldri begge navnene mine, men de eldre i slekta (bestemor feks) gjør det enda.. :)
min mor har også to navn der navn nr to er det eneste som ble brukt, pga hun hatet det første navnet hennes, haha :hilarious: Vi respekterte det såpass at vi ikke inkluderte begge navnene hennes på gravsteinen:Heartred
Syntes ikke det blir kluss :Heartred
 
Sønnen til kronprinsparet heter jo Sverre Magnus og bruker bare Magnus, så der er i allefall et konkret eksempel! Ellers kjenner jeg flere der det er tilfellet, min bestevenninne har to fornavn og bruker bare det andre, og en nabogutt her gjør det samme. Det er helt opp til foreldrene tenker jeg!
 
Vi venter gutt nå og har egentlig et slektsnavn som vi tenker å ha med sammen med et navn til, men er usikker på om det er familienavnet vi vil kalle ham til daglig. Men familienavnet er det som kommer til å være første fornavn (pga tradisjon). Lurer vel egentlig på om noen har noen synspunkter på det å bruke navn nummer to som tiltalenavn? F eks kalle gutten Ole Fredrik, men kalle ham Fredrik til hverdags. Vet ikke hvilket svar jeg egentlig er på jakt etter, men må bare tenke litt høyt! Noen som har erfaring med det? Blir det bare kluss? :laughing002 #dilemma
Har en venninne som heter Linn Cornelia, men bruker bare Cornelia til vanlig :) Så helt innafor
 
Så fint å høre erfaringer med dette! Som dere sier så kan vi jo legge føringer her selv :) :Heartred
 
Back
Topp