Flere fedre som skal ta mest permisjon?

Rimfrost92

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
Jeg skal studere til høsten, ett studie som jeg gjerne ikke får mulighet til senere, og ikke kan ta permisjon fra.

Derfor har vi valgt at mannen skal ta hele fellesperioden, da blir han med meg på skolen, så jeg kan amme, pluss jeg da får hjelp ettermiddag/kveld med de 3 andre barna, slik at jeg kan ha overskudd til studie også.

Satt langt inne å gi mannen all permisjonen, men for baby er det bedre enn en utslitt mamma som skal ha henne med seg på forelesninger, og være alene med 4 barn 4-6 kvelder i uken pga mannen jobber mest ettermiddag/kveld.

Eneste som er dumt er at jeg må jobbe 30%, som er annehver helg. Jeg kunne tatt permisjon fra jobb, men da får jeg kun 30% utbetalt av de 30% jeg har, og det blir for lite penger.

Generelt for familien blir dette beste løsningen, men for mammahjertet blir det nok veldig sårt!

Flere som skal dele permisjonen mer med partner? :)
 
Mannen min skal ha 20 uker:) Han får jo ikke mest av oss, men tar mer enn det som er vanlig i min omgangskrets.

Gleder meg egentlig til at han skal se hvor mye det faktisk er å gjøre hjemme :happy Han har en litt avslappa holdning til at det er så fryktelig lite å gjøre hjemme... Han jobber ganske mye, så er jeg som tar meg av alt hjemme nå omtrent. :cool05
 
Jeg skal ta permisjon frem til januar og så begynner studiene igjen. Da tar far resten frem til september / oktober :)
 
Mannen min skal ha 20 uker:) Han får jo ikke mest av oss, men tar mer enn det som er vanlig i min omgangskrets.

Gleder meg egentlig til at han skal se hvor mye det faktisk er å gjøre hjemme :happy Han har en litt avslappa holdning til at det er så fryktelig lite å gjøre hjemme... Han jobber ganske mye, så er jeg som tar meg av alt hjemme nå omtrent. :cool05


Tror nok min mann og vil bli litt overrasket over hvor mye det er å gjøre med flere små, ikke sikkert det blir så avslappende som han tror:p

Nå skal jeg være hjemme mye og da, men jeg må fokusere på studie, så han får ta hovedansvaret, slik jeg gjør nå:)
 
Mannen min ville gjerne ta mer enn kvota men pga bo- og arbeidssituasjonen vår så går det ikke denne gangen :)
 
Her hadde nok mannen lyst til å ta litt mer enn minstedelen til far/medmor. Men jeg argumenterte meg til å ta hele fellesperioden... Det er både fordi det er mer praktisk med min jobb (følger skoleruta; ryddig å være borte hele skoleåret), og at vi taper mer penger på om han rar mye siden man ikke får over 6G (er det ikke sånn?). Så jeg skal være hjemme til midt i august minst. Så har vi ikke sett helt nøye på hvordan vi gjør det videre. Enten tar han de 15 ukene i strekk, ellers tar han deltid er par dager i uka fram til sommeren feks, for at vi skal få litt rolige uker det første barnehageåret.
 
Her hadde nok mannen lyst til å ta litt mer enn minstedelen til far/medmor. Men jeg argumenterte meg til å ta hele fellesperioden... Det er både fordi det er mer praktisk med min jobb (følger skoleruta; ryddig å være borte hele skoleåret), og at vi taper mer penger på om han rar mye siden man ikke får over 6G (er det ikke sånn?). Så jeg skal være hjemme til midt i august minst. Så har vi ikke sett helt nøye på hvordan vi gjør det videre. Enten tar han de 15 ukene i strekk, ellers tar han deltid er par dager i uka fram til sommeren feks, for at vi skal få litt rolige uker det første barnehageåret.


Jeg har tatt mest med de andre, og hatt de hjemme lengre siden jeg da kunne jobbe når mannen var hjemme:)
Hadde helst gjort det nå og, men det blir nok mer stress en kos!

mener at NAV kun gir opp til 6G, men at arbeidsgiver kan velge å gi mellomlegget :)
 
Jeg har tatt mest med de andre, og hatt de hjemme lengre siden jeg da kunne jobbe når mannen var hjemme:)
Hadde helst gjort det nå og, men det blir nok mer stress en kos!

mener at NAV kun gir opp til 6G, men at arbeidsgiver kan velge å gi mellomlegget :)
Åja, det må jeg få mannen til å sjekke med arbeidsgiveren sin :) Skjønner at det er mer praktisk at han tar det slik situasjonen er med studie og sånt ja. Og da får dere jo faktisk ganske mye tid sammen både baby, mor og far :)
 
Åja, det må jeg få mannen til å sjekke med arbeidsgiveren sin :) Skjønner at det er mer praktisk at han tar det slik situasjonen er med studie og sånt ja. Og da får dere jo faktisk ganske mye tid sammen både baby, mor og far :)


Ja, verdt å sjekke opp i! :)

Ja, jeg er jo ikke vekke så mange timer hver dag uansett, og vi får ettermiddag og helger sammen, det har vi ikke nå:)
 
Her skal samboer ta ganske mye. Jeg studerer samlingsbasert, så han vil ha minst en fast dag i uka - pluss enkeltdager og perioder hvor jeg trenger hjelp ifm eksamen eller han må bli med på skolen med makaroni. Men det gir oss mye tid sammen alle tre så jeg gleder meg. Han tar over 100% fra august og er hjemme med makaroni når jeg starter i jobb.
 
Jeg går også samlingsbasert, så vi har hele uker på og hele uker av. Han skal ha permisjon de ukene vi er på skolen pluss noen fler, har tenkt som så at jeg er likevel hjemme, jeg får mer tid til å fokusere på skolen om han er her samtidig, så han tar 45% i gjennomsnitt hele 2020.
Han skulle gjerne tatt mer, men da får jeg ikke studielånet for det året.
 
Smart løsning synes jeg! Jeg hadde hele fellesperioden selv. Men burde egentlig delt mer likt ser jeg i ettertid.
 
Jeg er heltidsstudent for andre gang i livet og jeg har dermed "aktivitetskrav" for at mannen i det hele tatt skal kunne få støtte og permisjon. Er ikke så ung og motivert som jeg engang var, og har dermed ikke sjans til å fullføre med kombinasjonen baby + bacheloroppgave (om jeg skal ha noe håp om greie karakterer), så her blir det "smutthullsordning" med permisjon fra vanlig studium og oppmelding i enkeltemner, mens mannen tar hele perioden.
 
Syns det er fint der fedre og slipper til litt mer. I disse opprørstider ifht permisjon!
(Jeg er likevel for at familier skal bestemme selv, men tror de fleste damer tviholder på ukene. Inkl meg selv :p)
 
Her skal samboeren ta størstedelen av fellesperioden - det har både han og jeg lyst til at han skal. :) Det funker også fordi jeg har såpass mye restferie og avspasering at jeg kan få vært hjemme i 5,5 mnd selv før han overtar. Sånn får vi strekt permisjonen i over et år også med 100% uttak, og likevel fått ferie samtidig på sommeren i tillegg.

Edit: Wups, så nå at jeg var på feil terminforum... :bag:
 
Her skal samboeren ta størstedelen av fellesperioden - det har både han og jeg lyst til at han skal. :) Det funker også fordi jeg har såpass mye restferie og avspasering at jeg kan få vært hjemme i 5,5 mnd selv før han overtar. Sånn får vi strekt permisjonen i over et år også med 100% uttak, og likevel fått ferie samtidig på sommeren i tillegg.

Edit: Wups, så nå at jeg var på feil terminforum... :bag:

Alle er velkomne:)
 
Her skal samboeren ta størstedelen av fellesperioden - det har både han og jeg lyst til at han skal. :) Det funker også fordi jeg har såpass mye restferie og avspasering at jeg kan få vært hjemme i 5,5 mnd selv før han overtar. Sånn får vi strekt permisjonen i over et år også med 100% uttak, og likevel fått ferie samtidig på sommeren i tillegg.

Edit: Wups, så nå at jeg var på feil terminforum... :bag:
Gjør ikke noe :hilarious:
 
Her tar jeg hele fellesperioden, men det er fordi samboer er daglig leder og kan være mye hjemme selv om han er i jobb. Jeg har ingen mulighet til å jobbe hjemmefra:rolleyes:
 
Her er vi svært misfornøyde med regjeringens avgjørelse om at far MÅ ta 15 uker. Så klart hadde det optimale vært at man kunne dele sånn at man fikk halvparten hver eller noe. Men rent økonomisk så taper vi masse penger på at han går hjemme. (Ikke at penger er alt) Men han har også en arbeidsplass som er svært presset og som sjef så har han et ansvar selvom han er i perm. (Burde såklart ikke være sånn). Jeg er veldig for at han skal være hjemme med vår datter, men skulle ønske vi hadde hatt mulighet til å dele det bedre oss i mellom. Men vi har nå funnet en løsning tror vi. Så får vi se hvordan det går
 
Her er vi svært misfornøyde med regjeringens avgjørelse om at far MÅ ta 15 uker. Så klart hadde det optimale vært at man kunne dele sånn at man fikk halvparten hver eller noe. Men rent økonomisk så taper vi masse penger på at han går hjemme. (Ikke at penger er alt) Men han har også en arbeidsplass som er svært presset og som sjef så har han et ansvar selvom han er i perm. (Burde såklart ikke være sånn). Jeg er veldig for at han skal være hjemme med vår datter, men skulle ønske vi hadde hatt mulighet til å dele det bedre oss i mellom. Men vi har nå funnet en løsning tror vi. Så får vi se hvordan det går

Vel, penger er nå ganske viktig.. man har jo stort sett et levesett/lån/bil etc etter hvor mye penger man har.
Det er jo nettopp ulempen med den nye ordningen, at man ikke har noe valg ellers mister man fars uker.
Samtidig, hvis ingenting var låst til far, ville nok mange i deres situasjon endt opp med at mor tok alt. Også der man ikke ønsket det selv.
 
Back
Topp