Flere allergibarn?

A.Msinmamma

Glad i forumet
Er det flere små med allergier her inne? Her er det allergi mot melk, egg og fisk!
Lager all mat til han selv, lurte på om noen hadde noen super oppskrifter å dele viss det var flere med allergi?
 
Hei.
Min gutt har foreløpig ikke fått påvist matvareallergier, men jeg er temmelig sikker på at han har det. Han er plaget med atopisk eksem, og jeg tror nok det er noen matvarer som trigger det slik at det blusser opp igjen. Vi har fått beskjed av lege at det er for tidlig å teste for allergier.... Selv har jeg mye allergier mot mat, så er ikke ukjent med å lage allergivennlig mat. :)

Hvordan har din reagert når han har spist noe han ikke tåler?
 
Han har vært veldig plaget med eksem, det ble i en periode betent.. slimete i halsen, noe som kan være en reaksjon på melk. Etter vi kuttet ut er det en helt annen unge!
Har tatt prikktest, å skal inn igjen i september å gjøre det på nytt!
 
Det høres veldig kjent ut. Har mye eksem som tidvis blir betent. Er også mye surklete og snørrete.
 
Krev å få time på barnepoliklinikken, de kan da ikke nekte?? Fikk lite hjelp hos lege men har fått masse råd og hjelp når vi kom inn på barnepol.. har ikke brukt kortison krem på 2 mnd nå, før ble det betent å helt ille igjen før vi ble ferdige med 1 kur..
 
Min har melkeproteinallergi. Har ikke laget noe særlig mat til han ennå, men jeg har levd på melkefritt kosthold siden januar. Vi fikk allergien påvist ved prikktest, og skal tilbake i august.
Jeg mistenker at han reagerer på soya også, så her bruker vi bare havremelk, og havrefløte.
 
jordbær, nøtter,fisk,sure epler,sjokolade, kumelk, egg,sitrusfrukter, tomat,paprika er noen av matvarer som er lurt å holde seg unna med atopisk eksem. er selvfølgelig inviduelle forskjeller også. ne unngå i 14 dager så introdusere en og en vmatvare for å se hvilken som slår ut på eksemet. kan være heldig at det "bare" er atopisk eksem som de vokser seg av eller så er det allergi som de er stuck med resten av livet..

har ingen spesifikke oppskrifter, men ta trygge grønnsaker og kjøtt bland med evt havremelk :)
 
Krev å få time på barnepoliklinikken, de kan da ikke nekte?? Fikk lite hjelp hos lege men har fått masse råd og hjelp når vi kom inn på barnepol.. har ikke brukt kortison krem på 2 mnd nå, før ble det betent å helt ille igjen før vi ble ferdige med 1 kur..
Ja, tror jeg skal gjøre det. Vi får tett oppfølging hos hudlege, og mini har allerede vært på noen kortisonkurer. Kjenner jeg er veldig skeptisk til at de kunne behandler symptomene, og ikke leter etter årsaken.
 
Mulig ett dumt spm men kan man bruke havremelk i mat til de enda? Hva med rismelk?
 
Ja du kan godt bruke havremelk i mat til barna allerede nå :) Rismelk er ikke anbefalt for barn under 8 år (mener det er 8 år, eller rundt der om)..
 
Ja du kan godt bruke havremelk i mat til barna allerede nå :) Rismelk er ikke anbefalt for barn under 8 år (mener det er 8 år, eller rundt der om)..
trodde ikke havremelk var anbefalt før 1år. men det er kanskje bare til drikke å ikke i matlaging? Rismelk er vel 6-8årsalderen ja :) her drikker min eldste rismelk og min mellomste havremelk så greit å vite at jeg kan blande litt havremelk i maten til minstesnupp også :)
 
Egg allergi her, ble tatt test hos barnelege når vi var inne for å påvise atopisk eksem :) Antydning til reaksjon på melk og, men ikke nok til at vi skulle gjøre noe.
Eksemet er bra så lenge vi smører med Decubal, ikke hatt behov for kortison :)
 
Jeg trenger å få ut litt frustrasjon nå; vi har på ny vært hos hudlegen med gutten vår, da eksemet hans blusser opp og blir infisert kun få dager etter nedtrapping av kortison. Det er gudskjelov ikke store deler av kroppen hans som er rammet, men likevel....

Det er mye matvareallergier og -intoleranser i familien, og jeg har en følelse av at det er det som trigger eksemet hos mini også. Sånn er det også for meg - noen matvarer trigger mitt eksem. Men legen er ikke lydhør på dette i det hele tatt. Han mener at det er fuktighet og skjør hud som er årsaken, og dersom det er allergier er det for tidlig å teste (han er 8 mnder nå), og da er det trolig mot melk eller egg.

Jeg har spurt om egg går i morsmelken (jeg kan ikke ha melk i mitt kosthold), men da er han bastant på at det gjør det ikke, og det er derfor ikke noe grunn til at jeg skal kutte det ut. Men jeg har jo lest så mange andre steder at egg går i mm? Jeg blir kjempe rådvill her. Jeg har veldig lyst til å allergiteste gutten vår, men då lenge hudlegen ikke mener det er behov vil vi jo ikke få en henvisning til videre testing. Bør vi gå privat?

Har dere noen råd til meg? Jeg lurer også på å kutte ut egg i eget kosthold en mnds tid for å se om det kan ha en positiv effekt....?
 
Må være store forskjeller på leger rundt om, vi var hos fastlegen fikk henvisning til barnepoliklinikken uten problem, var litt ventetid å andre problemer men det er en annen historie.. han ble prikktestet og påvist allergi for melk egg og fisk. Akkurat som pappan hadde da han var liten.. men hvorfor i alle dager går ikke egg i morsmelka? Det aner jeg ikke noe om men altså det høres jo sannsynlig ut?
Men kan du ikke gå til fastlegen å be om henvisning?
Eksemet til lillemann har blitt helt borte nå, å det var sånn som du sier det, vi rakk ikke fullføre en kortison kur med nedtrapping før det blusset opp igjen.. å han hadde det i ansikter stakkars
 
Min har det også i ansiktet.....
Jeg skjønner heller ikke at ikke egg går i morsmelka. Alt annen mat gjør jo det, så skjønner ikke at egg kan være noen unntak.
 
Min har det også i ansiktet.....
Jeg skjønner heller ikke at ikke egg går i morsmelka. Alt annen mat gjør jo det, så skjønner ikke at egg kan være noen unntak.

Nei det høres rart ut allefall... men gå heller privat enn å vente på at en håpløs lege skal skjønne at det er noe mer!
 
Back
Topp