Flekkfjerner

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Fast føde byr på nye utfordringer, hehe [emoji28] Hvilken flekkfjerner bruker dere på flekker av f.eks tomatsaus, gulrot og vannmelon? Og hvis tøyet allerede er vasket en gang, er det sjans å få vekk flekkene da eller må det være "ferskt"?
 
Aner ikke hva den såpen heter, men jeg fikk en fra svigermor som hun hadde kjøpt i Tyrkia, fjerner alt! Det er noe sitrus greier, har også hørt at du kan prøve med sitronsyre? :O
 
Nylonvask skal være bra, men har ikke prøvd selv. Generell bløtlegging med vaskemiddel eller vanish gnidd rett på flekken kan også hjelpe, selv om det har vært vasket.
 
Fast føde byr på nye utfordringer, hehe [emoji28] Hvilken flekkfjerner bruker dere på flekker av f.eks tomatsaus, gulrot og vannmelon? Og hvis tøyet allerede er vasket en gang, er det sjans å få vekk flekkene da eller må det være "ferskt"?

Festlig denne tråden dukket opp rett etter jeg hadde sagt til ei venninne at fast føde har ødelagt min "60grader gjør alt rent"-streak! [emoji23]
Har ikke testet på bomull ennå, men gallesåpe (fast såpestykke) fra Clas ohlson tar i alle fall ALT på ull, tilogmed det som allerede er vasket en runde [emoji1360] Jeg prøver det, og kommer evt tilbake til alle tips som måtte dukke opp i denne tråden [emoji4]
 
Gallesåpe funker på bæsjeflekker, så vil tro det funker på matflekker også :)
 
Jeg vasket en body uten å fjerne flekker først. Den ble gul. Sprayet med vanish og vasket på nytt og nå er den like fin :) Har en sitronsåpe også, men har ikke testet enda.
 
Takk for tips alle sammen! Da skal jeg se om jeg for reddet de stakkars ofrene som utsatt for spaghettigulp [emoji23]

Spent på å høre om resultatet :) her har jeg kun brukt en sitronsåpe som heter på stell, har funket på det meste. Til og med en gammel strikket genser som hadde misfarginger fikk bort nesten alt.
 
Bruker Gallesåpe i såpestykke og flytende også bruker eg også nøstebarn sin spray [emoji846]
 
Dumt spørsmål. Men dette såpestykket.. hvordan bruker man det? Gnir det på flekken før vask? Gnis på tørt eller vått tøy?
 
Dumt spørsmål. Men dette såpestykket.. hvordan bruker man det? Gnir det på flekken før vask? Gnis på tørt eller vått tøy?

Jeg lurte på det samme og vet ikke om jeg gjør riktig, men Google gave meg metoden vi bruker[emoji14] Det vi har gjort er å legge tøyet i bløt, og gni såpestykket på flekken med god fukt til flekken "forsvinner" i hvitt skum/såpelag. Så har jeg gjerne latt det ligge litt til i bløt, lunkent vann, før jeg bare klemmer ut vannet og hiver tøyet i maskinen. Gnir ikke hardt på flekken, spesielt ift ull, siden tøyfibrene kan ødelegges [emoji1360]
 
Jeg lurte på det samme og vet ikke om jeg gjør riktig, men Google gave meg metoden vi bruker[emoji14] Det vi har gjort er å legge tøyet i bløt, og gni såpestykket på flekken med god fukt til flekken "forsvinner" i hvitt skum/såpelag. Så har jeg gjerne latt det ligge litt til i bløt, lunkent vann, før jeg bare klemmer ut vannet og hiver tøyet i maskinen. Gnir ikke hardt på flekken, spesielt ift ull, siden tøyfibrene kan ødelegges [emoji1360]

Samme som jeg har gjort :)
 
Kjøpte denne i dag :)
4061fc2d9f454c6cf93fe3cca605ab55.jpg

Ganske imponert, noen runder med gnikking så var en gammel oljeflekk på buksa borte [emoji2]
 
En del flekker kan også soles bort! Særlig på hvite ting :) både bæsjeflekker og gulrot har blitt borte i solen her. Funker best hvis man henger det ut eller legger det i vinduskarmen når det er fuktig, og lar det tørke i solen.
 
Jeg vasket en body uten å fjerne flekker først. Den ble gul. Sprayet med vanish og vasket på nytt og nå er den like fin :) Har en sitronsåpe også, men har ikke testet enda.

Jeg sverger og til vanish. Gnir det inn i flekken og lar ligge litt før vask, så tar det til og med bæsjeflekker av typen fra eksplosjonsbleier etter at tøyet er vasket en gang. Elsk!
 
Back
Topp