Flekker på lungene

MiaDenPia

Elsker forumet
Hei, jeg var til legen for kort tid siden,da jeg opplevde att jeg ble andpusten av selv å gå korte strekk.... Jeg er overvektig... veier rundt 90 kg så tenkte det sikkert var relatert til dette....

Men bestilte meg en legetime og der måtte jeg ta blåse test EKG eller hva det heter osv ble også videresendt til ct. ... idag kom jeg tilbake til legen og fikk da beskjed om att det var funnet flekker på lungene av ulik størrelse. .... det er kun snakk om mm....

Jeg tok masse blodprøver og måtte svare på mange spørsmål

Bildene fra ct skulle sendes videre til sykehuset hvor ett team skal se på det. ...

Jeg har egentlig fortsatt videre med alle mulige gjøremål .... Men så fikk jeg for meg å gå inn å google litt.... enda jeg vet jeg ikke bør. ...

Og selvfølgelig kom lungekreft opp ....

Min hverdag; lett andpusten .... tidvis smerter i bröstet men ikke konstant kommer og går og ikke vondere enn att jeg kommer meg gjennom det ....

Legen nevnte ellers noe om att den ene lungen er noe større en den andre... det var 3-4 flekker

Gruer meg til svaret

Klem ♡

Lurer på hvordan jeg skal få fortalt til sambo, han har vært ute å reist det siste så vi har ikke fått prata så mye ...

Hvordan går det med deg? Sender deg en god klem <3

Huff, ikke noe kjekt!! :(

Men akkurat det med samboeren din må du nesten velge selv, men jeg for min del ville nok fortalt det over telefon ettersom du er såpass dårlig og reiser på legevakta nå?

Sender deg en god klem! :)

Prøvene på legevakta var fine EKG etc han beroliget meg også med att det er ofte sånn att den ene lungen er større en den andre uten att det betyr noe .... og flekker på lungene kan komme uten att man noen gang finner årsaken .... og att fast legen har kontroll. ... jeg er ung og det er lenge siden jeg røykte. ...har blitt utsatt for passiv røyking men det er lenge siden

Godt legen der forklarte mer, det kunne egentlig fastlegen din gjort med en gang!

God bedring <3

Jeg har røykt to perioder i livet mitt , først da jeg gikk på vidergående men slutta tvert da mor oppdaga meg ..... begynte igjen da jeg ble sammen med mannen og røykte en periode men ikke ute blandt folk ... mannen røykte da innomhus. .... det var før ungene kom i bilde .... så flytta vi til ny bolig og da ble det slutt på det, eller dvs han hadde ett røykerom og der satt vi mye om kvelden og i helgene med vinduet på vidt gap... slutta tvert når minsten kom til

Ja er ikke spesielt morsomt men legen på legevakta sa att noen får det bare uten att man finne årsaken og det er ikke unormalt å ha ulik størrelse på lungene

Ja er ikke spesielt morsomt men legen på legevakta sa att noen får det bare uten att man finne årsaken og det er ikke unormalt å ha ulik størrelse på lungene
Har du vært plaget med luftveisinfeksjoner som lungebetennelse eller noe? Tanten min fikk samme beskjed og de fant ut at det var irritasjon og arrvev etter en stygg lungebetennelse.
Her er noen forklaringer på hva det kan være også, som ikke har noe med kreft å gjøre :)

Infeksjon

En soppinfeksjon kan føre til en nodule på lungen. Ifølge Mary Pickett, MD (se referanser), kan du ikke engang merke til mild infeksjon, men kroppen din vil skape en barriere rundt det å skape nodule.

Betennelse

Visse sykdommer som forårsaker betennelse kan også føre til knuter på lungene. Noen eksempler på slike sykdommer er reumatoid artritt og sarkoidose.

Irritasjon

Ifølge National Jewish Medical and Research Center, kan en flekk på lungen også være forårsaket av en tidligere skade. Dette kan være alt fra en bilulykke til et slag i ribbeina. Blåmerker eller arrdannelse kan komme av betennelse.

Godartet vekster

Det er ikke uvanlig å ha en godartet vekst av sunne lungeceller som vises som flekker på lungene. Dette skjer når normale lungeceller vokser, men ikke har et mønster av organisasjon som ordner dem i sine vanlige rørformer. De kan ikke fylles med luft, slik at de bare utgjør en klump.

Har du vært plaget med luftveisinfeksjoner som lungebetennelse eller noe? Tanten min fikk samme beskjed og de fant ut at det var irritasjon og arrvev etter en stygg lungebetennelse.
Her er noen forklaringer på hva det kan være også, som ikke har noe med kreft å gjøre :)

Infeksjon

En soppinfeksjon kan føre til en nodule på lungen. Ifølge Mary Pickett, MD (se referanser), kan du ikke engang merke til mild infeksjon, men kroppen din vil skape en barriere rundt det å skape nodule.

Betennelse

Visse sykdommer som forårsaker betennelse kan også føre til knuter på lungene. Noen eksempler på slike sykdommer er reumatoid artritt og sarkoidose.

Irritasjon

Ifølge National Jewish Medical and Research Center, kan en flekk på lungen også være forårsaket av en tidligere skade. Dette kan være alt fra en bilulykke til et slag i ribbeina. Blåmerker eller arrdannelse kan komme av betennelse.

Godartet vekster

Det er ikke uvanlig å ha en godartet vekst av sunne lungeceller som vises som flekker på lungene. Dette skjer når normale lungeceller vokser, men ikke har et mønster av organisasjon som ordner dem i sine vanlige rørformer. De kan ikke fylles med luft, slik at de bare utgjør en klump.
Takk for info, det hjalp å lese. .. har vært i en sykkel ulykke for mange år siden .... Men kan ikke huske å ha brukket noen ribbein .... er forkjølet rett som det er om høsten og vinteren. ... flekkene de hadde sett var små. . Den største på 8 mm.... tror det var 3-4 stykk ..... Men legen skulle sende bilde videre til sykehuset for nærmere undersøkelse...

Back
Topp