Fleip eller fakta ?

marley88

Forelsket i forumet
Mailykke <3
 Er så sinnsykt lei av alt skal farlig.... er der egentlig det ?? Spiser dere fårepølse eller salami o.l ??? har så sinnsykt lyst på noe salt pålegg, men har hørt at det skal være så farlig ... Synst de overdriver litt jeg... elller mye !.. 

Tror alt er skikkelig overdrivet! Jeg spiser alt jeg har lyst på , men spiser det med måte. At alt er så farlig er noe som har kommet de siste åra.

Hvis jeg spiser reker den ene dagen så spiser ikke jeg det igjen på en stund eller annet skaldyr =) spiser ingen ting som er rått. pga bakterier. Plutselig får man i seg noe man ikke skal som kroppen min tåler men ikke kroppen til den lille i magen. 

Har spist salami hele veien, og ikke tenkt noe over det. Og virker da som ikke lillegutt bryr seg :-)

Jeg har holdt meg unna. Når jordmoren sier at det ikke er bra, så stoler jeg på henne.

Forstår godt at du lengtar etter salt mat, det fyrste eg skal ete når eg ikkje er gravid lenger er fårepølse og spekemat!  MEN, enn så lenge er det veldig gode grunner til ikkje å gjera det, og SÅ lyst har eg ikkje på det.

Leste veldig kjapt ein kommentar om reker? Det er det ingenting i vegen for å ete, så lenge det er godt innan haldbarheit og godt kokt.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Det er ikkje så veldig masse å passe på, god hygiene, ingenting rått eller speka - og nokre få ting som er fy-fy.

Jeg holder meg unna spekemat, salami og enkelte oster. Følger de anbefalingene som matportalen har gått ut med.
Men reker kan man spise.
Forsøker å døyve lysten med feks ostesmørbrød/pizza med salami (varmebehandlet er ok). Og man kan jo spise kokt skinke og servelat og slikt..

Grunnen til at det frarådes enkelte matvarer under graviditet er gjerne pga faren for bakterier og parasitter som ikke nødvendigvis er skadelig for deg, men for babyen.
Mye oster, upasteurisert melk og spekemat og annet rått kjøtt er slike matvarer.
Det er nok en del overdrevent, men sjansen er jo der...

Det er andre ting jeg heller ville latt være å spise/ drikke for å si det sånn...

Brus, godis, potetgull og junkfood feks... Graviditet bør ikke være noen unnskylding for å bruke kroppen som søppelbøtte. Heller en tid der man bør være ekstra påpasselig med å få i seg det kroppen og babyen har behov for og ikke alt mulig annet...

Følger rådene fra matportalen ja.

En skive med salami er ikke verdt å risikere livet til barnet i magen, for min del.

Sjansen er forsvinnende liten, ja, men det er ikke en sjanse jeg tar.

Her tar jeg ingen sjangser. Følger rådene for ernæring til gravide. Jordmor sa at sjangsene for at noe skal gå galt er minimale, MEN så lenge de er der, er det helt uaktuelt. Hvis noe skulle gå galt, vil jeg ikke spekulere i om det kom av noe som jeg har spist. 

hissigproppen skrev:

En skive med salami er ikke verdt å risikere livet til barnet i magen, for min del.

hissigproppen skrev:

Signerer.

Spiser det jeg har lyst på inkl salami og  sushi, men dropper rakfisken i år
Leste et sted at ei jordmor hadde sjekka ut ang salami og Gilde varmebehandler salamien sin vistnok, dvs at den skal være trygg.

Jeg spiser nøyaktig det jeg føler for, men er påpasselig med at alt er godt innenfor holdbarhetsdato, og at jeg og andre er meget hygienisk hvis de skal ta borti noe.
Såvidt jeg har hørt skal det være greit med f.eks salami samme dagen som pakken blir åpnet... Jeg hadde ikke mye valg når det gjalds mat i starten, gikk ned 7 kg på de første 3 mnd, selv om at jeg prøvde å spise. Da gikk alt som jeg fikk ned ned, fordi jeg fant ut at det var bedre at jeg tok den sjansen, enn å gå uten næring så lenge som det holdt på...

Så lenge man tar sine forholdsregler, så tror jeg ikke det er noen grunn for å være hysterisk overopptatt av hva man spiser:)

Suzie89 skrev:
Jeg spiser nøyaktig det jeg føler for, men er påpasselig med at alt er godt innenfor holdbarhetsdato, og at jeg og andre er meget hygienisk hvis de skal ta borti noe.
Såvidt jeg har hørt skal det være greit med f.eks salami samme dagen som pakken blir åpnet... Jeg hadde ikke mye valg når det gjalds mat i starten, gikk ned 7 kg på de første 3 mnd, selv om at jeg prøvde å spise. Da gikk alt som jeg fikk ned ned, fordi jeg fant ut at det var bedre at jeg tok den sjansen, enn å gå uten næring så lenge som det holdt på...

Så lenge man tar sine forholdsregler, så tror jeg ikke det er noen grunn for å være hysterisk overopptatt av hva man spiser:)

Det er jo en grunn til at spedbarnsdødligheten har gått ned og senaborter har gått drastisk ned...

Det er ikke som om matportalen er en hysterisk nettside laget av gale gravide mennesker som ikke tør spise noe.
Dette er sentrale anbefalinger lagt ned etter god forskning på parasitter og bakterier.

Sakset om Listeria, og det kan være verdt å merke seg at den gravide kanskje ikke vil merke noe som helst...:

Den arten som forårsaker sykdom hos mennesker kalles Listeria monocytogenes. Den kan forårsake infeksjoner i mange organer i kroppen hos svekkede eller disponerte individer. Gravide som får infeksjonen kan selv være relativt upåvirkede, men fosteret kan dø enten før eller etter fødsel.

De vanligste typene infeksjoner med listeria er meningitt, (hjernehinnebetennelse), endocarditt, (betennelse i hjerteklaffer og laget på innsiden av hjertet), lymfeknuter og konjunktiva, (øyesekken).

-----

Sakset om Toxoplasmose:

Abort og hjerneskade hos mennesker [rediger]

Folkehelseinstituttets statistikk[1] angir at minimum 29 barn drepes eller får hjerneskade hvert år på grunn av smitte med denne parasitten mens moren er gravid. Dette er det som oppdages og registreres som skader eller død på grunn av katteparasitten, her er nødvendigvis mørketall. Flere kan ha abortert eller barnet har hjerneskader hvor man ikke oppdager eller tenker på at dette er årsaken. Senskader eller utbrudd hvis immunforsvaret svekkes, kan forekomme hos så mange som 80%.[1] Moren har få eller ingen indikasjoner på smitten, men aborterer hvis barnet skades alvorlig eller føder et barn med alvorlig hjerneskade som hydrocephalus (vannhode), mentalt tilbakestående, nedsatt syn eller blindhet. Infeksjonen kan reaktiveres hos barnet opp til ca. 20 års alder og gi øyeinfeksjoner. Immunsvekkede, bl.a. HIV-smittede, kan utvikle et alvorlig sykdomsforløp med bl.a. encefalitt (betennelse i selve hjernen).

Oj, her var komt mange meninger. Jeg er både enig og uenig, jeg mener ikke at man skal risikere livet til den lille for et måltid med fårepølser... herregud. Men min jordmor f.eks, hun sa at jeg kan både spise reker, hummer, kreps o.l BARE ikke KRABBE. Greit, hvorfor det ? Alle de skalldyrene lever jo av det samme på havbunnen, så hvorfor har alle så forskjellige meninger ? Skalldyr har jeg forøvrig ikke spist, men jeg har spist røket laks, helt fersk derimot, det var jo sikkert en stor risiko mange ikke ville tatt, jeg synst man bør kunne spise diverse med visse forhåndsregler, som selfølgelig god hygiene, ferskest mulig og slikt... Dette bør jo vær opp til hver enkelt, og man burde jo heller ikke dømme hverandre om den ene har spist fårepølser, og den andre spiser reker.. :) Jeg har veldig lyst på begge deler............... 

marley88 skrev:
Oj, her var komt mange meninger. Jeg er både enig og uenig, jeg mener ikke at man skal risikere livet til den lille for et måltid med fårepølser... herregud. Men min jordmor f.eks, hun sa at jeg kan både spise reker, hummer, kreps o.l BARE ikke KRABBE. Greit, hvorfor det ? Alle de skalldyrene lever jo av det samme på havbunnen, så hvorfor har alle så forskjellige meninger ? Skalldyr har jeg forøvrig ikke spist, men jeg har spist røket laks, helt fersk derimot, det var jo sikkert en stor risiko mange ikke ville tatt, jeg synst man bør kunne spise diverse med visse forhåndsregler, som selfølgelig god hygiene, ferskest mulig og slikt... Dette bør jo vær opp til hver enkelt, og man burde jo heller ikke dømme hverandre om den ene har spist fårepølser, og den andre spiser reker.. :) Jeg har veldig lyst på begge deler............... 

Har lagt ein link i svaret mitt over, den forklarer risikoen med kjøtt som ikkje er varmebehandla. Reker, kreps, hummer og krabbe - bortsett frå det brune kjøttet i skallet til krabben - er det ingen sånn risiko forbunden med. Her er mogelegheita for miljøgifter det som kan vera farleg.

Her er ein link frå helsedirektoratet: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Håpar du ikkje tar det som dømming, det er det ikkje meint som! Nokre gonger kan det vera vanskeleg å veta kva som er rett og ikkje, men råda frå helsedirektoratet er der av gode grunnar.

Y_lill skrev:

marley88 skrev:

Har lagt ein link i svaret mitt over, den forklarer risikoen med kjøtt som ikkje er varmebehandla. Reker, kreps, hummer og krabbe - bortsett frå det brune kjøttet i skallet til krabben - er det ingen sånn risiko forbunden med. Her er mogelegheita for miljøgifter det som kan vera farleg.

Her er ein link frå helsedirektoratet: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Håpar du ikkje tar det som dømming, det er det ikkje meint som! Nokre gonger kan det vera vanskeleg å veta kva som er rett og ikkje, men råda frå helsedirektoratet er der av gode grunnar.

Sier meg enig med Y_lill, det er ikke meningen å dømme, men opplyse!

Rådene fra helsedirektoratet er der fordi det er en helserisiko forbundet med de matvarene de har listet opp.
At en god del jordmødre og leger oppgjennom sier "bare spis" gjør ikke rådene fra helsedirektoratet mindre verdt, men leger og jordmødre burde ikke gå mot disse rådene!

Hva andre gjør er helt opp til dem, men jeg reagerer hvis andre sier "bare spis salami/spekemat/svolværpostei etc, det gikk bra med oss", når dette er mot anbefalingen.
Jeg hadde aldri turt det, hva hvis det skjer noe med barnet til den man sa bare kunne spise det som ikke hva anbefalt?
Da hadde i hvert fall jeg sittet med svart samvittighet!

Spiser ingen av delene.. har ikke turt, men har veldig lyst på :)

hissigproppen skrev:

sign

Er ganske heldig når det gjelder sånn mat,ikke liker jeg spekemat og ikke liker jeg skalldyr.Så jeg har aldri tenkt over om det er rett å spise det eller ikke..

Back
Topp