Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg spiser nøyaktig det jeg føler for, men er påpasselig med at alt er godt innenfor holdbarhetsdato, og at jeg og andre er meget hygienisk hvis de skal ta borti noe.Suzie89 skrev:
Såvidt jeg har hørt skal det være greit med f.eks salami samme dagen som pakken blir åpnet... Jeg hadde ikke mye valg når det gjalds mat i starten, gikk ned 7 kg på de første 3 mnd, selv om at jeg prøvde å spise. Da gikk alt som jeg fikk ned ned, fordi jeg fant ut at det var bedre at jeg tok den sjansen, enn å gå uten næring så lenge som det holdt på...
Så lenge man tar sine forholdsregler, så tror jeg ikke det er noen grunn for å være hysterisk overopptatt av hva man spiser:)
Den arten som forårsaker sykdom hos mennesker kalles Listeria monocytogenes. Den kan forårsake infeksjoner i mange organer i kroppen hos svekkede eller disponerte individer. Gravide som får infeksjonen kan selv være relativt upåvirkede, men fosteret kan dø enten før eller etter fødsel.
De vanligste typene infeksjoner med listeria er meningitt, (hjernehinnebetennelse), endocarditt, (betennelse i hjerteklaffer og laget på innsiden av hjertet), lymfeknuter og konjunktiva, (øyesekken).
-----Folkehelseinstituttets statistikk[1] angir at minimum 29 barn drepes eller får hjerneskade hvert år på grunn av smitte med denne parasitten mens moren er gravid. Dette er det som oppdages og registreres som skader eller død på grunn av katteparasitten, her er nødvendigvis mørketall. Flere kan ha abortert eller barnet har hjerneskader hvor man ikke oppdager eller tenker på at dette er årsaken. Senskader eller utbrudd hvis immunforsvaret svekkes, kan forekomme hos så mange som 80%.[1] Moren har få eller ingen indikasjoner på smitten, men aborterer hvis barnet skades alvorlig eller føder et barn med alvorlig hjerneskade som hydrocephalus (vannhode), mentalt tilbakestående, nedsatt syn eller blindhet. Infeksjonen kan reaktiveres hos barnet opp til ca. 20 års alder og gi øyeinfeksjoner. Immunsvekkede, bl.a. HIV-smittede, kan utvikle et alvorlig sykdomsforløp med bl.a. encefalitt (betennelse i selve hjernen).
Oj, her var komt mange meninger. Jeg er både enig og uenig, jeg mener ikke at man skal risikere livet til den lille for et måltid med fårepølser... herregud. Men min jordmor f.eks, hun sa at jeg kan både spise reker, hummer, kreps o.l BARE ikke KRABBE. Greit, hvorfor det ? Alle de skalldyrene lever jo av det samme på havbunnen, så hvorfor har alle så forskjellige meninger ? Skalldyr har jeg forøvrig ikke spist, men jeg har spist røket laks, helt fersk derimot, det var jo sikkert en stor risiko mange ikke ville tatt, jeg synst man bør kunne spise diverse med visse forhåndsregler, som selfølgelig god hygiene, ferskest mulig og slikt... Dette bør jo vær opp til hver enkelt, og man burde jo heller ikke dømme hverandre om den ene har spist fårepølser, og den andre spiser reker.. :) Jeg har veldig lyst på begge deler...............marley88 skrev:
Y_lill skrev:
Oj, her var komt mange meninger. Jeg er både enig og uenig, jeg mener ikke at man skal risikere livet til den lille for et måltid med fårepølser... herregud. Men min jordmor f.eks, hun sa at jeg kan både spise reker, hummer, kreps o.l BARE ikke KRABBE. Greit, hvorfor det ? Alle de skalldyrene lever jo av det samme på havbunnen, så hvorfor har alle så forskjellige meninger ? Skalldyr har jeg forøvrig ikke spist, men jeg har spist røket laks, helt fersk derimot, det var jo sikkert en stor risiko mange ikke ville tatt, jeg synst man bør kunne spise diverse med visse forhåndsregler, som selfølgelig god hygiene, ferskest mulig og slikt... Dette bør jo vær opp til hver enkelt, og man burde jo heller ikke dømme hverandre om den ene har spist fårepølser, og den andre spiser reker.. :) Jeg har veldig lyst på begge deler...............marley88 skrev:
Har lagt ein link i svaret mitt over, den forklarer risikoen med kjøtt som ikkje er varmebehandla. Reker, kreps, hummer og krabbe - bortsett frå det brune kjøttet i skallet til krabben - er det ingen sånn risiko forbunden med. Her er mogelegheita for miljøgifter det som kan vera farleg.
Her er ein link frå helsedirektoratet: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29
Håpar du ikkje tar det som dømming, det er det ikkje meint som! Nokre gonger kan det vera vanskeleg å veta kva som er rett og ikkje, men råda frå helsedirektoratet er der av gode grunnar.
Følger rådene fra matportalen ja.hissigproppen skrev:
En skive med salami er ikke verdt å risikere livet til barnet i magen, for min del.
Sjansen er forsvinnende liten, ja, men det er ikke en sjanse jeg tar.