Flate brystvorter

Sjokoladeisen

Forelsket i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Aprilspirene 2023
Hei! Er gravid og ønsker veldig gjerne å amme når babyen kommer. Jeg har flate brystvorter, som av og til kan stikke litt ut ved kulde, berøring o.l. Men som fort synker sammen.
er det noen andre her inne på forument som har flate brystvorter og som har klart å amme?
Er knoppen kommet mer «ut» etter at du startet å amme?
Eventuelt om noen har tips.
Har hørt om niplette(?) som man kan bruke før fødsel for å få ut knoppen, noen som har erfaring med dette?
Blir veldig takknemmelig for alt av erfaringer og tips ❤️
 
Hei! Er gravid og ønsker veldig gjerne å amme når babyen kommer. Jeg har flate brystvorter, som av og til kan stikke litt ut ved kulde, berøring o.l. Men som fort synker sammen.
er det noen andre her inne på forument som har flate brystvorter og som har klart å amme?
Er knoppen kommet mer «ut» etter at du startet å amme?
Eventuelt om noen har tips.
Har hørt om niplette(?) som man kan bruke før fødsel for å få ut knoppen, noen som har erfaring med dette?
Blir veldig takknemmelig for alt av erfaringer og tips ❤️
Jeg har flate brystvorter. Det var vanskelig i begynnelsen, for jeg visste ikke hvordan. Rådene er å la brystvorten peke mot barnets nese osv, det er jo råd som ikke passer oss. :) Brystvorten er nemlig flat og vanskelig for barnet å få tak i. I begynnelsen måtte jeg brukte det såkalte hamburgergrepet, du tar puppen og skviser den "flat" slik at den kommer på langs i babyens munn, altså flat mot gane, men "avlang" mot babyens munnviker. Da hjelper du babyen å få tak. Når babyen suger blir brystvorten å stå ut og babyen får etterhvert grep. I begynnelsen måtte jeg holde hamburgergrepet en stund mens baby spiste, men så kunne jeg slippe taket. Knoppene er kommet mer ut etter amming, og de holder seg lengre ute. :) Jeg har nå ammet to barn, yngste er ett år og ammer fremdeles. Det er oppstarten som er litt vanskeligere for babyen må hjelpes å få tak. Spør jordmor om dette, og for all del mas på barnepleier mm der du føder. Mange va dem kan hjelpe veldig godt, og det er ikke i utgangspunktet noe problem å amme når du bare finner teknikken for at baby skal få tak.
 
Jeg har flate brystvorter. Det var vanskelig i begynnelsen, for jeg visste ikke hvordan. Rådene er å la brystvorten peke mot barnets nese osv, det er jo råd som ikke passer oss. :) Brystvorten er nemlig flat og vanskelig for barnet å få tak i. I begynnelsen måtte jeg brukte det såkalte hamburgergrepet, du tar puppen og skviser den "flat" slik at den kommer på langs i babyens munn, altså flat mot gane, men "avlang" mot babyens munnviker. Da hjelper du babyen å få tak. Når babyen suger blir brystvorten å stå ut og babyen får etterhvert grep. I begynnelsen måtte jeg holde hamburgergrepet en stund mens baby spiste, men så kunne jeg slippe taket. Knoppene er kommet mer ut etter amming, og de holder seg lengre ute. :) Jeg har nå ammet to barn, yngste er ett år og ammer fremdeles. Det er oppstarten som er litt vanskeligere for babyen må hjelpes å få tak. Spør jordmor om dette, og for all del mas på barnepleier mm der du føder. Mange va dem kan hjelpe veldig godt, og det er ikke i utgangspunktet noe problem å amme når du bare finner teknikken for at baby skal få tak.

tusen takk for godt svar! Veldig betryggende å høre at det finnes løsninger :Heartred
 
tusen takk for godt svar! Veldig betryggende å høre at det finnes løsninger :Heartred
Det gjør det, la ingen fortelle deg noe annet. Og spør til du lykkes på barsel. Jeg syntes det var enklest å liksom skvise puppen sammen med hamburgergrepet, og "dytte" den inn i munnen på ungen, og nærmest vippe litt opp over mot ganen. Så holdt jeg grepet der, i begynnelsen gjennom nesten hele ammingen, men nå kan jeg slippe taket. Ungene får også større munn fort, de vokser fort, og da blir også amming enklere.
 
Jeg hadde helt flate brystvorter før neste gang, nå har de blitt sugd litt ut etter 17mnd amming, men hjelp så mye styr det var for baby å få tak i starten. Etter mye jobb fikk vi det til :p Kan liste opp det som hjalp meg.

  • En god ammepute hvor du ikke må holde babyen oppe. Babyen må komme opp i brysthøyde. Har prøvd 4 ulike puter og Cozyfix er den eneste som virkelig hjalp meg. Finnes på finn.no og er lett å selge videre om du tenker den er dyr.
  • Med flate brystvorter må du kanskje bruke litt mer støtte til brystet når babyen legges til og underveis i ammingen, derfor er en stødig pute viktig. Ikke sikkert det vil funke å ha baby i armkroken mens du ammer. Dette kommer også an på hvordan resten av brystet ser ut.
  • Støtt brystet med hamburgergrep eller c-grep. Jeg måtte bruke sistnevnte hele ammingen i 6 mnd, også liggende ellers mistet han taket.
  • Amme babyen med brystskjold. Husk at det finnes 3 størrelser og knoppens størrelse, ikke brystet, bestemmer hvilken du skal ha. Bare å prøve seg frem.
  • Få en omvendt sprøyte for å suge ut brystknoppen før du skal legge til babyen. Jeg fikk det av ammepoliklinikken, da jeg skulle avvende å bruke skjold. Det er i praksis bare en stor medisinsprøyte hvor tuppen klippes av, og oppsuger settes inn "feil vei" så sårkanten ikke kommer inntil brystet.
  • Spør ammepoliklinikken om time 1-2 uker etter fødsel
  • Bruk helsestasjonen og spør om hjelp en gang for mye enn for lite
Lykke til ❤️
 
Jeg hadde helt flate brystvorter før neste gang, nå har de blitt sugd litt ut etter 17mnd amming, men hjelp så mye styr det var for baby å få tak i starten. Etter mye jobb fikk vi det til :p Kan liste opp det som hjalp meg.

  • En god ammepute hvor du ikke må holde babyen oppe. Babyen må komme opp i brysthøyde. Har prøvd 4 ulike puter og Cozyfix er den eneste som virkelig hjalp meg. Finnes på finn.no og er lett å selge videre om du tenker den er dyr.
  • Med flate brystvorter må du kanskje bruke litt mer støtte til brystet når babyen legges til og underveis i ammingen, derfor er en stødig pute viktig. Ikke sikkert det vil funke å ha baby i armkroken mens du ammer. Dette kommer også an på hvordan resten av brystet ser ut.
  • Støtt brystet med hamburgergrep eller c-grep. Jeg måtte bruke sistnevnte hele ammingen i 6 mnd, også liggende ellers mistet han taket.
  • Amme babyen med brystskjold. Husk at det finnes 3 størrelser og knoppens størrelse, ikke brystet, bestemmer hvilken du skal ha. Bare å prøve seg frem.
  • Få en omvendt sprøyte for å suge ut brystknoppen før du skal legge til babyen. Jeg fikk det av ammepoliklinikken, da jeg skulle avvende å bruke skjold. Det er i praksis bare en stor medisinsprøyte hvor tuppen klippes av, og oppsuger settes inn "feil vei" så sårkanten ikke kommer inntil brystet.
  • Spør ammepoliklinikken om time 1-2 uker etter fødsel
  • Bruk helsestasjonen og spør om hjelp en gang for mye enn for lite
Lykke til ❤️

tusen takk for mange gode tips! :Heartred
Var litt bekymret etter å ha lest på ammehjelpen.no at det ikke skulle gå eller bli nesten umulig. Men med så mange gode tips, i tillegg til å være forberedt på å måtte gjøre en stor innsats og søke hjelp tidlig, så er det mye enklere å ha et positivt fokus på ammingen nå.
veldig godt å vite at andre har klart det, det gir håp og pågangsmot!
 
Min første er født midt i fellesferien, før omtrent ungen var ute kom barnepleieren med skjold til meg. Trodde at det da ikke var håp for meg å amme uten, ettersom de var så kjapt på med skjoldet. Måtte i tillegg pumpe hver dag så lenge jeg brukte skjold (brystet blir ikke like stimulert med skjold, så man må pumpe en gang om dagen for å holde produksjonen oppe). Jeg ga desverre opp ammingen etter tre måneder, men dette var pga. trøske og brystbetennelse. Jeg fikk en baby til nå i august og barnepleierne denne gangen var så utrolig flinke. De ga seg ikke og var så behjelpelige til å både vise meg hva jeg skulle gjøre med brystet, hvordan jeg skulle legge til babyen osv. De sa at det var ingen grunn til at jeg skulle måtte amme med skjold. Har nå kun brukt skjold om morgenen da brystene har vært stinne og det har vært vanskelig å få tak, men har nå klart å avvenne det helt. Så her fullammer vi nå med litt flate brystvorter i alle stillinger og uten skjold. Masse lykke til:Heartred
 
Min første er født midt i fellesferien, før omtrent ungen var ute kom barnepleieren med skjold til meg. Trodde at det da ikke var håp for meg å amme uten, ettersom de var så kjapt på med skjoldet. Måtte i tillegg pumpe hver dag så lenge jeg brukte skjold (brystet blir ikke like stimulert med skjold, så man må pumpe en gang om dagen for å holde produksjonen oppe). Jeg ga desverre opp ammingen etter tre måneder, men dette var pga. trøske og brystbetennelse. Jeg fikk en baby til nå i august og barnepleierne denne gangen var så utrolig flinke. De ga seg ikke og var så behjelpelige til å både vise meg hva jeg skulle gjøre med brystet, hvordan jeg skulle legge til babyen osv. De sa at det var ingen grunn til at jeg skulle måtte amme med skjold. Har nå kun brukt skjold om morgenen da brystene har vært stinne og det har vært vanskelig å få tak, men har nå klart å avvenne det helt. Så her fullammer vi nå med litt flate brystvorter i alle stillinger og uten skjold. Masse lykke til:Heartred

Så utrolig kjedelig at du ikke fikk den hjelpen du skulle med førstemann. Det er litt det jeg også er redd for. Både brystbetennelse og trøske høres veldig mye ut på en gang, men da er det godt å vite at MME finnes og har alt som babyen trenger :)

Det var veldig fint å høre at du fikk så god hjelp og oppfølging med ammingen denne gangen. Skrev du noe om at du ønsket hjelp i fødebrevet? Eller var bare barnepleieren mer behjelpelig/kunnskapsrik?Lurte på om jeg skulle skrive noe om det der, så de vet at jeg ønsker hjelp til å få det til. Fint å vite at skjold kan være til hjelp også.
Tusen takk for det og for at du delte dine erfaringer ❤️
 
Så utrolig kjedelig at du ikke fikk den hjelpen du skulle med førstemann. Det er litt det jeg også er redd for. Både brystbetennelse og trøske høres veldig mye ut på en gang, men da er det godt å vite at MME finnes og har alt som babyen trenger :)

Det var veldig fint å høre at du fikk så god hjelp og oppfølging med ammingen denne gangen. Skrev du noe om at du ønsket hjelp i fødebrevet? Eller var bare barnepleieren mer behjelpelig/kunnskapsrik?Lurte på om jeg skulle skrive noe om det der, så de vet at jeg ønsker hjelp til å få det til. Fint å vite at skjold kan være til hjelp også.
Tusen takk for det og for at du delte dine erfaringer ❤️
Skrev ikke fødebrev, det var bare noen fantastiske barnepleiere der. De nektet omtrent å gi seg og gå ut av rommet før ungen hang fast puppen. Veldig flinke!
 
Skrev ikke fødebrev, det var bare noen fantastiske barnepleiere der. De nektet omtrent å gi seg og gå ut av rommet før ungen hang fast puppen. Veldig flinke!
Åh, ble litt rørt når jeg leste det her! Håper jeg også møter noen som er så dedikert! :D
 
Hei! Er gravid og ønsker veldig gjerne å amme når babyen kommer. Jeg har flate brystvorter, som av og til kan stikke litt ut ved kulde, berøring o.l. Men som fort synker sammen.
er det noen andre her inne på forument som har flate brystvorter og som har klart å amme?
Er knoppen kommet mer «ut» etter at du startet å amme?
Eventuelt om noen har tips.
Har hørt om niplette(?) som man kan bruke før fødsel for å få ut knoppen, noen som har erfaring med dette?
Blir veldig takknemmelig for alt av erfaringer og tips ❤️
Jeg hadde også flate brystvorter som kun stakk ut ved kulde, berøring og slikt. Jeg spurte jordmor på en av svangerskapskontrollene og hun ba meg rulle litt på brystvorta for å se hvordan den knoppa seg. Hun sa vel også at jeg med fordel kunne rulle litt på brystvortene før jeg la til baby når vi begynte å amme. Kan ikke egentlig huske at vi hadde noe særlig problemer med brystvortene mine, så etter et tungebåndsklipp hos mini så gikk egentlig ammingen ganske bra her. Nå stikker brystvortene mine ut hele tida (fullammer mini på snart 4.5 mnd). Som Veivalsa skriver over så brukte også vi Cozyfix ammepute og syntes den var veldig god å ha i starten.
 
Hei! Er gravid og ønsker veldig gjerne å amme når babyen kommer. Jeg har flate brystvorter, som av og til kan stikke litt ut ved kulde, berøring o.l. Men som fort synker sammen.
er det noen andre her inne på forument som har flate brystvorter og som har klart å amme?
Er knoppen kommet mer «ut» etter at du startet å amme?
Eventuelt om noen har tips.
Har hørt om niplette(?) som man kan bruke før fødsel for å få ut knoppen, noen som har erfaring med dette?
Blir veldig takknemmelig for alt av erfaringer og tips ❤️

Hei! Ser dette er et eldre innlegg nå. Men jeg er i samme situasjon som deg, og er begynt å tenke mer og mer på dette. Hvordan gikk det med deg og ammingen? Ser du nylig må ha fått nummer to (gratulerer så mye!! ❤️❤️). Her venter vi førstemann i starten av august, og dette med disse flate brystvortene har gjort meg litt bekymret. Ser fram til å høre erfaringene dine dersom du vil dele ❤️
 
Hei! Ser dette er et eldre innlegg nå. Men jeg er i samme situasjon som deg, og er begynt å tenke mer og mer på dette. Hvordan gikk det med deg og ammingen? Ser du nylig må ha fått nummer to (gratulerer så mye!! ❤️❤️). Her venter vi førstemann i starten av august, og dette med disse flate brystvortene har gjort meg litt bekymret. Ser fram til å høre erfaringene dine dersom du vil dele ❤️
Jeg har også vært i samme situasjon, men mine spratt ut etter fødsel. Eller i slutten av svangerskapet. Begge ungene har klart å ta godt tak under amming.. så kan man prøve å «jobbe de ut» med forskjellige teknikker før amming.. Lykke til :D
 
Hei! Ser dette er et eldre innlegg nå. Men jeg er i samme situasjon som deg, og er begynt å tenke mer og mer på dette. Hvordan gikk det med deg og ammingen? Ser du nylig må ha fått nummer to (gratulerer så mye!! ❤️❤️). Her venter vi førstemann i starten av august, og dette med disse flate brystvortene har gjort meg litt bekymret. Ser fram til å høre erfaringene dine dersom du vil dele ❤️
Hei! Kort fortalt, så ammet jeg storesøster i 1,5 år og nå lillesøster!

Starten var litt tung, det tok tid å få i gang melka i tillegg til at hun hadde gulsot og ikke var så sugevillig, så måtte pumpe, gi mme og amme. (Dette er jo urelatert til de flate brystvortene). Vi sleit litt med at hun fikk dårlig tak og jeg fikk store sår på brystvortene. Så her et tre tips, som jeg gjerne skulle fått høre selv.
1. be om hjelp på barselhotellet (e.l) til å få riktig sugetak, gjerne spør flere ulike personer, for kanskje har de ulike tips. Og be om å få opplæring i både liggende og tilbakelent stilling. Skulle ønske jeg var flinkere til å be om hjelp, da det kanskje kunne gjort at jeg ikke ble så sår.
2. hvis du får sår, be om / kjøp mepilex (skumbandasje) det er veldig dyrt, men du kan klippe de i to, og kan brukes flere dager.
3. skriv i fødebrevet at du har flate brystvorter og at du ønsker hjelp til å få riktig sugetak og at du tenker mye på dette. Det gjør at alle som kommer på vakt vet situasjonen og at du ønsker tett oppfølging!

Etter at sårene grodde, så endret brystene seg litt hos meg. De er fortsatt flate, men når baby tar tak, så blir knoppen dratt litt ut. Nå med nr to, ble jeg ikke sår og brystene var kanskje mer herdet?
Etter kanskje 2(?) uker var det ikke noe ubehag med ammingen og jeg vil ikke si formen på brystet har hatt noe å si for ammingen.

Jeg skriver ikke noe av dette for å skremme, men heller for å fortelle at det kan være tøft i starten, men at det er superviktig å be om hjelp! Er du usikker når du kommer hjem fra barsel, så har du 14(?) dager på å ringe tilbake og få ammeoppfølging. Er du i tvil på noe mtp amming - ring. Ammepol er superdyktige på å hjelpe, og det er ikke nødvendigvis like god hjelp på helsestasjonen. Og følg ammehjelpen på FB/insta!

Kort oppsummert- gjør det vondt eller er det vanskelig - be om hjelp med en gang. Det kan være sårt i starten, men det blir bedre!
Starten kan være tøff, men når baby blir større og flinkere til å die og du mer trygg, er belønningen for strevet så stor! Jeg synes det løsnet etter 4-5 uker, babyen er større og vet litt mer hva hen skal gjøre.

Masse lykke til med baby i august!
 
Og forresten, hvis du skal pumpe!
Test ulike størrelser på brysttrakten. I starten måtte jeg ha store trakter siden brystvorten var flat (27?) og nå når har en liten knopp må jeg ha mindre (22-24? Husker ikke helt).
Hvis du pumper på sykehuset, be om å få prøve ulike størrelser. Jeg lærte i ettertid at det kan påvirke hvor mye melk man får pumpet ut. Skulle ønske noen hadde fortalt meg det!
 
Hei! Er gravid og ønsker veldig gjerne å amme når babyen kommer. Jeg har flate brystvorter, som av og til kan stikke litt ut ved kulde, berøring o.l. Men som fort synker sammen.
er det noen andre her inne på forument som har flate brystvorter og som har klart å amme?
Er knoppen kommet mer «ut» etter at du startet å amme?
Eventuelt om noen har tips.
Har hørt om niplette(?) som man kan bruke før fødsel for å få ut knoppen, noen som har erfaring med dette?
Blir veldig takknemmelig for alt av erfaringer og tips ❤️
Ene min var helt flat/innover da eldste ble født. I forbindrlse med amming ble den dratt ut, og har vært som en normal brystvorte siden.
 
Back
Topp