Flate brystvorter

En tråd i 'Amming og ernæring' startet av Venter på bolla, 15 Sep 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Venter på bolla Betatt av forumet ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

Hei! Er gravid og ønsker veldig gjerne å amme når babyen kommer. Jeg har flate brystvorter, som av og til kan stikke litt ut ved kulde, berøring o.l. Men som fort synker sammen.
    er det noen andre her inne på forument som har flate brystvorter og som har klart å amme?
    Er knoppen kommet mer «ut» etter at du startet å amme?
    Eventuelt om noen har tips.
    Har hørt om niplette(?) som man kan bruke før fødsel for å få ut knoppen, noen som har erfaring med dette?
    Blir veldig takknemmelig for alt av erfaringer og tips ❤️

2. B Elsker forumet

Jeg har flate brystvorter. Det var vanskelig i begynnelsen, for jeg visste ikke hvordan. Rådene er å la brystvorten peke mot barnets nese osv, det er jo råd som ikke passer oss. :) Brystvorten er nemlig flat og vanskelig for barnet å få tak i. I begynnelsen måtte jeg brukte det såkalte hamburgergrepet, du tar puppen og skviser den "flat" slik at den kommer på langs i babyens munn, altså flat mot gane, men "avlang" mot babyens munnviker. Da hjelper du babyen å få tak. Når babyen suger blir brystvorten å stå ut og babyen får etterhvert grep. I begynnelsen måtte jeg holde hamburgergrepet en stund mens baby spiste, men så kunne jeg slippe taket. Knoppene er kommet mer ut etter amming, og de holder seg lengre ute. :) Jeg har nå ammet to barn, yngste er ett år og ammer fremdeles. Det er oppstarten som er litt vanskeligere for babyen må hjelpes å få tak. Spør jordmor om dette, og for all del mas på barnepleier mm der du føder. Mange va dem kan hjelpe veldig godt, og det er ikke i utgangspunktet noe problem å amme når du bare finner teknikken for at baby skal få tak.

• Enig Enig x 1
    • Hjertelig Hjertelig x 1
  3. Venter på bolla Betatt av forumet ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

tusen takk for godt svar! Veldig betryggende å høre at det finnes løsninger :Heartred

4. B Elsker forumet

Det gjør det, la ingen fortelle deg noe annet. Og spør til du lykkes på barsel. Jeg syntes det var enklest å liksom skvise puppen sammen med hamburgergrepet, og "dytte" den inn i munnen på ungen, og nærmest vippe litt opp over mot ganen. Så holdt jeg grepet der, i begynnelsen gjennom nesten hele ammingen, men nå kan jeg slippe taket. Ungene får også større munn fort, de vokser fort, og da blir også amming enklere.

5. Veivalsa Forumet er livet Marshmallows2021 Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

Jeg hadde helt flate brystvorter før neste gang, nå har de blitt sugd litt ut etter 17mnd amming, men hjelp så mye styr det var for baby å få tak i starten. Etter mye jobb fikk vi det til :p Kan liste opp det som hjalp meg.

• En god ammepute hvor du ikke må holde babyen oppe. Babyen må komme opp i brysthøyde. Har prøvd 4 ulike puter og Cozyfix er den eneste som virkelig hjalp meg. Finnes på finn.no og er lett å selge videre om du tenker den er dyr.
    • Med flate brystvorter må du kanskje bruke litt mer støtte til brystet når babyen legges til og underveis i ammingen, derfor er en stødig pute viktig. Ikke sikkert det vil funke å ha baby i armkroken mens du ammer. Dette kommer også an på hvordan resten av brystet ser ut.
    • Støtt brystet med hamburgergrep eller c-grep. Jeg måtte bruke sistnevnte hele ammingen i 6 mnd, også liggende ellers mistet han taket.
    • Amme babyen med brystskjold. Husk at det finnes 3 størrelser og knoppens størrelse, ikke brystet, bestemmer hvilken du skal ha. Bare å prøve seg frem.
    • Få en omvendt sprøyte for å suge ut brystknoppen før du skal legge til babyen. Jeg fikk det av ammepoliklinikken, da jeg skulle avvende å bruke skjold. Det er i praksis bare en stor medisinsprøyte hvor tuppen klippes av, og oppsuger settes inn "feil vei" så sårkanten ikke kommer inntil brystet.
    • Spør ammepoliklinikken om time 1-2 uker etter fødsel
    • Bruk helsestasjonen og spør om hjelp en gang for mye enn for lite
    Lykke til ❤️

6. Venter på bolla Betatt av forumet ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

tusen takk for mange gode tips! :Heartred
    Var litt bekymret etter å ha lest på ammehjelpen.no at det ikke skulle gå eller bli nesten umulig. Men med så mange gode tips, i tillegg til å være forberedt på å måtte gjøre en stor innsats og søke hjelp tidlig, så er det mye enklere å ha et positivt fokus på ammingen nå.
    veldig godt å vite at andre har klart det, det gir håp og pågangsmot!

7. RebelFlower Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Min første er født midt i fellesferien, før omtrent ungen var ute kom barnepleieren med skjold til meg. Trodde at det da ikke var håp for meg å amme uten, ettersom de var så kjapt på med skjoldet. Måtte i tillegg pumpe hver dag så lenge jeg brukte skjold (brystet blir ikke like stimulert med skjold, så man må pumpe en gang om dagen for å holde produksjonen oppe). Jeg ga desverre opp ammingen etter tre måneder, men dette var pga. trøske og brystbetennelse. Jeg fikk en baby til nå i august og barnepleierne denne gangen var så utrolig flinke. De ga seg ikke og var så behjelpelige til å både vise meg hva jeg skulle gjøre med brystet, hvordan jeg skulle legge til babyen osv. De sa at det var ingen grunn til at jeg skulle måtte amme med skjold. Har nå kun brukt skjold om morgenen da brystene har vært stinne og det har vært vanskelig å få tak, men har nå klart å avvenne det helt. Så her fullammer vi nå med litt flate brystvorter i alle stillinger og uten skjold. Masse lykke til:Heartred

8. Venter på bolla Betatt av forumet ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

Så utrolig kjedelig at du ikke fikk den hjelpen du skulle med førstemann. Det er litt det jeg også er redd for. Både brystbetennelse og trøske høres veldig mye ut på en gang, men da er det godt å vite at MME finnes og har alt som babyen trenger :)

Det var veldig fint å høre at du fikk så god hjelp og oppfølging med ammingen denne gangen. Skrev du noe om at du ønsket hjelp i fødebrevet? Eller var bare barnepleieren mer behjelpelig/kunnskapsrik?Lurte på om jeg skulle skrive noe om det der, så de vet at jeg ønsker hjelp til å få det til. Fint å vite at skjold kan være til hjelp også.
    Tusen takk for det og for at du delte dine erfaringer ❤️

9. RebelFlower Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Skrev ikke fødebrev, det var bare noen fantastiske barnepleiere der. De nektet omtrent å gi seg og gå ut av rommet før ungen hang fast puppen. Veldig flinke!

10. Venter på bolla Betatt av forumet ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

Åh, ble litt rørt når jeg leste det her! Håper jeg også møter noen som er så dedikert! :D

11. Ypsilon Glad i forumet Junilykke 2020 ♡ Assistert-jentene

Jeg hadde også flate brystvorter som kun stakk ut ved kulde, berøring og slikt. Jeg spurte jordmor på en av svangerskapskontrollene og hun ba meg rulle litt på brystvorta for å se hvordan den knoppa seg. Hun sa vel også at jeg med fordel kunne rulle litt på brystvortene før jeg la til baby når vi begynte å amme. Kan ikke egentlig huske at vi hadde noe særlig problemer med brystvortene mine, så etter et tungebåndsklipp hos mini så gikk egentlig ammingen ganske bra her. Nå stikker brystvortene mine ut hele tida (fullammer mini på snart 4.5 mnd). Som Veivalsa skriver over så brukte også vi Cozyfix ammepute og syntes den var veldig god å ha i starten.

Del denne siden